بهروان: فعاليت تيم‌هاي بدهكار ممنوع است

تهديد‌هاي تكراري قبل از آغاز ليگ پانزدهم

بهروان رئيس كميته مسابقات سازمان ليگ از بدهكار بودن 60 تيم در ليگ‌هاي مختلف فوتبال و ممنوع‌الفعاليت بودن آنها خبر مي‌دهد كه در اين راستا سهم ليگ برتر، 11 تيم است.
کد خبر: ۸۵۴۴۵۵۹
|
۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴
به گزارش خبرگزاري بسيج، بهروان، رئيس كميته مسابقات سازمان ليگ از بدهكار بودن 60 تيم در ليگ‌هاي مختلف فوتبال و ممنوع‌الفعاليت بودن آنها خبر مي‌دهد كه در اين راستا سهم ليگ برتر، 11 تيم است.
 اين داستان سال‌ها پيش با پرسپوليس و استقلال آغاز شد؛ تيم‌هاي مطرحي كه گفته مي‌شد به دليل داشتن بدهي و شاكي خصوصي حق ثبت قرارداد بازيكنان خود و همچنين حضور در مسابقات را ندارند ‌اما حتي يك سال هم نشد كه به اين دليل در ليگ برتر ايران غايب باشند. با وجود اين امسال ‌بار ديگر اين مسئله از سوي مسئولان فوتبال مطرح مي‌شود. 

  نامه دبيركل فدراسيون فوتبال

 عليرضا اسدي، دبيركل فدراسيون فوتبال به سازمان ليگ در خصوص اينكه چند تيم ليگ برتري به دليل بدهي حق شركت در اين مسابقات را ندارند، نامه‌اي به كميته مسابقات ارسال مي‌كند كه بهروان در خصوص آن مي‌گويد: «دبيركل فدراسيون فوتبال طي نامه‌اي به سازمان ليگ تأكيد كرده حدود 60 تيم از ليگ برتر، دسته اول و... به دليل داشتن بدهي نمي‌توانند فعاليت فوتبالي داشته باشند و ارائه خدمات به اين تيم‌ها ممنوع است. استقلال، پرسپوليس، ملوان بندرانزلي، نفت تهران، سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان، استقلال اهواز، تراكتورسازي تبريز، گسترش فولاد تبريز، پديده خراسان و پيكان 11 تيمي هستند كه شاكي خصوصي دارند و نمي‌توانند فعاليت فوتبالي داشته باشند و بايد رضايت آنها را جلب كنند.»

  پله فرار يا دور زدن قانون؟

اگرچه گفته مي‌شود فدراسيون فوتبال رسماً اعلام كرده ارائه خدمات به اين تيم‌ها به دليل آنكه بدهي انباشته دارند و نمي‌توانند آن را يكجا پرداخت كنند ممنوع است اما سازمان ليگ در نظر دارد شرايطي فراهم كند كه اين تيم‌ها با پرداخت مثلاً 30 درصد بدهي‌هاي خود، امكان شركت در ليگ را داشته باشند و اگر طي زمان در نظر گرفته مابقي بدهي‌ها پرداخت نشد‌، منجر به كسر امتياز شود، ‌درست مثل قانون فيفا، هرچند به نظر مي‌رسد با توجه به بدهي‌هاي هنگفت برخي تيم‌ها، سقوط به ليگ پايين‌تر هم نتواند جبراني باشد بر بدهي آنها، ضمن اينكه اين نظريه هنوز به تصويب نرسيده و تنها در حد يك پيشنهاد است. 

  جديت كميته انضباطي

كميته انضباطي هم تصميم گرفته در اين زمينه پشت فدراسيون باشد، به طوري‌كه حسن‌زاده‌، رئيس كميته انضباطي تأكيد مي‌كند با جديت روي تصميم‌شان براي جلوگيري از فعاليت تيم‌هاي بدهكار ايستاده‌ا‌ند: «كميته انضباطي با همكاري فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ برتر از فعاليت باشگاه‌هاي بدهكار ممانعت به عمل مي‌آورد و اين جديت باعث شده باشگاه‌ها به ما مراجعه كنند و پس از دريافت ريز بدهي‌هاي خود، اقدامات لازم را انجام دهند. ما با جديت بر تصميم خود ايستاده‌ايم و بدون شك اگر باشگاهي بدهي‌هاي خود را تسويه نكند، اجازه فعاليت نخواهد داشت، ضمن اينكه به باشگاه‌ها اعلام كرده‌ايم مي‌توانند 50 درصد بدهي خود را پيش از شروع فصل و 50 درصد باقيمانده را در طول فصل تسويه كنند. ما همچنان پيگير و منتظر باشگاه‌هاي بدهكار هستيم تا با رفع مشكلات مالي خود، اجازه حضور در مسابقات پيش‌رو را برايشان صادر كنيم. در همين راستا ما با جديت بر تصميم خود ايستاده‌ايم و بدون شك اگر باشگاهي بدهي‌هاي خود را تسويه نكند، اجازه فعاليت نخواهد داشت، ضمن اينكه به باشگاه‌ها اعلام كرده‌ايم مي‌توانند 50درصد بدهي خود را پيش از شروع فصل و 50درصد باقيمانده را در طول فصل تسويه كنند. ما همچنان پيگير و منتظر باشگاه‌هاي بدهكار هستيم تا با رفع مشكلات مالي خود، اجازه حضور در مسابقات پيش رو را برايشان صادر كنيم.»

  قرارداد بدهكاران ثبت نمي‌شود

هرچند تاكنون مانعي بابت ثبت قرارداد باشگاه‌هاي بدهكار وجود نداشته، ‌اما اكنون مصطفي شهبازي، مسئول كميته نقل و انتقالات سازمان ليگ مدعي است ديگر قرارداد بازيكنان و مربيان باشگاه‌هاي بدهكار ثبت نخواهد شد: «برخي باشگاه‌ها قبل از نامه دبيركل فدراسيون فوتبال قراردادهاي خود را ثبت كرده‌اند مثل باشگاه ذوب‌آهن كه حدود 20 روز پيش ثبت كرد. در مورد اين باشگاه‌ها ديگر نمي‌شود كاري انجام داد اما مطمئن باشيد تا زماني كه مشكل خود را حل نكنند براي آنها ID كارت صادر نمي‌شود، ضمن اينكه از اين پس نيز باشگاه‌هايي كه نامشان در بين باشگاه‌ بدهكار است قراردادشان ثبت نمي‌شود، مگر اينكه نامه و مجوزي از دبيركل فدراسيون فوتبال براي ثبت قراردادهايشان بياورند.»

  داستان تكراري و پاياني تكراري

طبق برنامه‌اي كه از قبل تعيين شده، ليگ پانزدهم پنج‌شنبه هفته آتي آغاز مي‌شود و تيم‌هاي حاضر در اين مسابقات تا سه روز پيش از شروع ليگ فرصت جذب بازيكن دارند اما با اين تفاسير، تنها پنج باشگاه مي‌توانند در ليگ شركت كنند و ديگر تيم‌ها نه تنها حق حضور در ليگ را به دليل بدهكار بودن ندارند بلكه بازيكنان خود را هم نمي‌توانند ثبت كنند اما بايد ديد اين تصميم جدي است و طبق آن منتظر تعطيلي ليگ باشيم يا باز هم مثل هميشه با قول‌هاي شفاهي يا كتبي كه هرگز عملي نخواهند شد، ليگ با حضور بدهكاران استارت خواهد خورد.
ارسال نظرات