فضای استبدادی در کشور!

زن خوب ، زن شاغل!

حضور زنان در مشارکت اقتصادی نیاز به فرهنگ‌سازی ندارد. آنچه بیش از فرهنگ اهمیت دارد شکستن استبداد فضاست ...
کد خبر: ۸۵۴۵۵۵۹
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶

خبرگزاری بسیج – سرویس اخبار ویژه

روزنامه‌ی غربگرای شرق که به دنبال تغییر سبک زندگی ایرانیان با استفاده از الگوی غربی است ، نوشت :« بیکاری، زن و مرد نمی‌شناسد ولی زن‌ها بیکارتر از مردها هستند. این را نتایج تحقیقی نشان می‌دهد که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور انجام شده است. براساس این تحقیق در بازه زمانی نیمه دهه ٨٠ تا سال ٩٢ متوسط تعداد بیکاران کشور دو میلیون و ۷۴۶ هزار نفر بوده است. در این میان متوسط مدت بیکاری افراد برای جست‌وجوی یک شغل حدود پنج ماه است که این میزان در میان دو جنس متفاوت بوده که و برای مردان هفت ماه و برای زنان حدود ۲۶ ماه است. »

این روزنامه که اشاره‌ای به نقش پر اهمیت زنان در خانواده و تربیت فرزند نداشت به سراغ یک کارشناس اقتصادی رفت . «کمال اطهاری» در همین خصوص به این روزنامه گفت: «زنان به‌عنوان نیروی فعال در جامعه به اندازه کافی و در حد استعداد و توانشان در فرایند تولید مادی و معنوی کشور شرکت ندارند و این عدم مشارکت تأثیر منفی بر توسعه پایدار ایران خواهد داشت.»

این کارشناس اقتصادی همچون روزنامه‌ی شرق با نادیده انگاشتن نقش پر اهمیت زنان در خانواده عدم تساوی زنان در اشتغال با مردان را طبق رویه‌ی نخ نما شده‌ی روزنامه‌ها و رسانه‌های جریانات تجدیدنظر طلب بر گردن دولت سابق انداخت و گفت:« دولت‌های نهم و دهم در باب عدالت، رکود تورمی را در ایران رقم زد که حتی باعث بیکاری شاغلان شد. در شرایط رکود معلوم است که مشارکت زنان نیز کمتر می‌شود. زنان برای اشتغال نیازمند امنیت اجتماعی هستند که آن هم در دولت سابق پایین آمد. وقتی در کشوری بحران اقتصادی باشد، پایداری شغلی مردان بیشتر است؛ زیرا آنها با عدم امنیت یا سختی کار بهتر می‌توانند کنار بیایند.»

اطهاری که می‌کوشید نقش اصلی زنان را مورد بی توجهی قرار دهد در ادامه افزود:«هم در فرهنگ ایران باستان و هم در فرهنگ شیعه احترام به زن و مشارکت آنها در جامعه مورد تأکید است. به همین دلیل معتقدم حضور زنان در مشارکت اقتصادی نیاز به فرهنگ‌سازی ندارد. آنچه بیش از فرهنگ اهمیت دارد شکستن استبداد فضاست؛ زیرا زنان بیش از مردان قربانی می‌شوند. منظور از شکستن استبداد فضا ایجاد شرایطی است که زنان با امنیت بتوانند در محیط‌های مختلف حضور پیدا کنند؛ برای مثال حمل‌ونقل عمومی و ایمن در طول شبانه‌روز منجر به شکستن استبداد فضای شهری می‌شود.»

اظهارات این به اصطلاح کارشناس اقتصادی در حالی است که در فرهنگ باستان و تشیع ، نقش اصلی زنان در خانواده و تربیت فرزند تعریف شده است . نادیده انگاشتن این نقش و تلاش برای پیروی از سبک زندگی غربی و تضعیف بنیان خانواده ، پروژه‌ای تعریف شده خارج از ایران است که به صورت جدی توسط پادو‌های داخلی آنان پیگیری می‌شود!

ارسال نظرات