عليزاده مدال طلاي گرند پريكس روسيه را به گردن آويخت

«كيميا»ي ايران سونامي جديد تكواندو

كيميا عليزاده با شكست بهترين‌هاي جهان و كسب مدال طلاي گرند پريكس روسيه خود را به عنوان سونامي جديد تكواندو ايران معرفي كرد.
کد خبر: ۸۵۵۶۴۲۶
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
به گزارش خبرزگاری بسیج، كيميا عليزاده با شكست بهترين‌هاي جهان و كسب مدال طلاي گرند پريكس روسيه خود را به عنوان سونامي جديد تكواندو ايران معرفي كرد. مسابقات جايزه بزرگ روسيه در شرايطي برگزار شد كه تيم‌ملي تكواندو بانوان براي كسب سهميه المپيك تلاش زيادي مي‌كند. اين در حالي است كه افتخارآفريني عليزاده در اين رقابت‌ها اميدها را براي كسب سهميه ريو و حضوري موفق در آوردگاه المپيك افزايش داد. اين نخستين مدال بانوان تكواندو در رقابت‌هاي گرند پريكس است. 

  نبرد دشوار با بزرگان 
بانوي ملي‌پوش ايراني كه در مسابقات جهاني شگفتي‌ساز شده بود اين بار در تورنمنت روسيه هم خوش درخشيد و خوشرنگ‌ترين مدال را از آن خود كرد. قهرماني عليزاده در حالي رقم خورد كه اين ملي‌پوش با غلبه بر برترين‌هاي وزن خود در جهان بر سكوي قهرماني ايستاد. تكواندوكار وزن 57 - در نخستين گام فينالي زودهنگام را پشت سر گذاشت. يون وي هوانگ اهل چين‌تايپه و دارنده مدال نقره مسابقات جهاني 2015 در همان ابتداي راه مقهور هنرنمايي سونامي ايراني شد و 12 بر صفر تن به شكست داد. دور دوم هم يكي از بهترين‌هاي تكواندو بانوان حريف عليزاده بود. ريچل بوت انگليسي نفر سوم جهان تصور مي‌كرد رقابتي آسان در مواجهه با كيميا دارد. اما پيروزي دو بر صفر نماينده ايران آرزوهاي او را نقش برآب كرد. در مرحله يك‌چهارم نهايي نيز مدعي اصلي كسب مدال طلا را از پيش‌رو برداشت. جيوم ليم كره‌اي مثل ساير تكواندوكاران اين كشور هيچ رقيبي را در حد و اندازه‌هاي خود نمي‌ديد. با اين حال تكواندوكار كشورمان با اختلاف فاحش 22 بر 10 بر او غلبه كرد و يك بار ديگر قدرت تكواندو ايران را به رخ كره‌اي‌ها كشيد. ماراتن نفسگير كسب مدال طلا با رويارويي با مارتينا زوبسيك ادامه پيدا كرد. تكواندوكار كروات كه تجربه كسب مدال برنز المپيك پكن را در كارنامه داشت نيز هشت بر چهار تن به شكست داد تا عليزاده به ديدار پاياني برسد. در فينال يك انگليسي ديگر سد راه كيميا شد. جييد جونز كه طلاي المپيك لندن را از آن خود كرده و لقب بهترين تكواندوكار زن در سال 2014 را هم با خود يدك مي‌كشيد در راند طلايي دست‌ها را به نشانه تسليم بالا برد و مدال طلا به عليزاده رسيد. 

  اميد اول تكواندوي بانوان در ريو
امتيازات مدال‌آوران مسابقات گرندپريكس براي رسيدن به سهميه المپيك بيشتر شد. براساس قانون فدراسيون جهاني تكواندو دارندگان مدال طلا 40 امتياز، دارندگان مدال نقره 24 امتياز و دارندگان مدال برنز 4/14 امتياز به جمع امتيازات رنكينگ المپيكي‌شان افزوده مي‌شود. حال آنكه اين 40 امتياز شامل حال كيميا عليزاده هم مي‌شود. عليزاده علاوه بر دريافت جايزه پنج هزار دلاري اميدوار است بتواند جايگاه خود را در رده‌بندي WTF بهبود بخشد و با كسب سهميه المپيك 2016 شگفتي ديگر خلق كند. پيش از اين او در شياپ چانگ چيليابينسك روسيه هم با كسب مدال برنز جهان تاريخ ساز شده بود. اين در حالي است كه دو هوگوپوش تيم‌ملي تكواندو بانوان(شكرانه ايزدي و اكرم خدابنده) در اين رقابت‌ها از رسيدن به مدال بازماندند. 

  المپيك كوچك
سرمربي تيم‌ملي تكواندو بانوان از عملكرد شاگردانش راضي است. مينو مداح با اشاره به اينكه شاگردانش براي اولين بار حضور در اين تورنمنت را تجربه مي‌كردند اظهار داشت: «اين دوره از مسابقات سطح فني بالايي داشت، به دليل حساسيت رويدادهاي سال ۲۰۱۵ تمامي مدعيان كسب سهميه المپيك با بهترين شرايط فني و آمادگي به اين دوره از مسابقات آمده بودند و شاهد رقابت‌هاي سطح بالايي بوديم كه به جرئت بايد از ميدان روسيه به عنوان المپيكي كوچك نام برده شود. مسابقات خوبي از اين سه تكواندوكار شاهد بوديم. بانوان ما اولين حضور خود در اين دوره از مسابقات را تجربه مي‌كردند و با جو مسابقات آشنا نبودند با وجود اين نمايشي اميدواركننده داشتند. حضور در رقابت‌هاي جايزه بزرگ به بالا رفتن روحيه مبارزه و كسب آمادگي فني و بدني نفرات ما بسيار كمك خواهد كرد تا در مسابقات آتي حضوري مؤثر و بهتر داشته باشيم.» 

   در آرزوي مدال المپيك
مينو مداح اميدوار است كيميا عليزاده همچنان به درخشش خود ادامه دهد: «عليزاده در اين دوره از مسابقات كار دشواري پيش‌رو داشت و با قرعه سختي مواجه شده بود ولي به خوبي توانست رقباي خود را كه همه از عنوان‌داران جهاني بودند، يكي پس از ديگري شكست دهد و اميدواري‌ها را نسبت به كسب موفقيت‌هاي بيشتر در آينده و حتي كسب مدال المپيك به ميزان قابل توجهي بالا ببرد.»

   بهترين هديه خدا در روز دختر
ملي‌پوش 17 ساله تكواندو كشورمان كه در روز ولادت حضرت معصومه(س) بر سكوي قهرماني ايستاد مدال طلاي خود را به همه دختران ايراني تقديم كرد. كيميا عليزاده از اينكه به قولش وفا كرده و دست پر به ايران بازمي گردد خوشحال است: «خدا را شكر مي‌كنم كه توانستم با كسب مدال طلا تلاش و اعتماد مربيان و اساتيدم را جبران كنم. اين مدال را به همه دختران سرزمينم تقديم مي‌كنم. اين قهرماني بهترين هديه خدا به من بود. قول مدال داده بودم و گفته بودم مي‌خواهم با خوشرنگ‌ترين مدال برگردم كه خوشبختانه به هدفم هم رسيدم.»
ارسال نظرات