خبرهای داغ:
استاندار قزوین تاکید کرد:

راه اندازی شهرک صنعتی زیتون در طارم سفلی

استاندار قزوین گفت: با توجه به ظرفیت های کشاورزی و معدنی منطقه طارم در استان باید شهرک تخصصی زیتون در این منطقه راه اندازی و فعال شود.
کد خبر: ۸۵۵۶۸۷۷
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری ،مرتضی روزبه  در جلسه بررسی مسائل کشاورزی استان قزوین که در باغستان برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه منابع آب و سیاست گذاری در این بخش ۹ استان از حوزه آبی شاهرود، سفید رود و قزل اوزن سهم دارند که باید با مستندات کارشناسی حقابه خود را بگیریم.

  تضمین سلامت جامعه در راستای کیفیت محصولات است

استاندار قزوین تصریح کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی محصول زیتون برای ما بسیار مهم است و باید توجه به کیفیت محصول برای تضمین سلامت مردم جدی گرفته شود.روزبه بیان کرد: طارم به عنوان بزرگترین بخش استان حقش ادا نشده و در مظلومیت قرار دارد و شاید حاشیه های سیاسی و اجتماعی موجب شده به ظرفیت های کشاورزی و معدنی آن کمتر توجه شود.

وی گفت: منطقه طارم یک سرزمین گسترده و قطب اقتصادی استان است و به دلیل داشتن باغات زیتون و معادن مهم باید جدی گرفته شود اما متاسفانه به این بخش توجه نکرده ایم و گرد و غبار ناشی از مسائل سیاسی و اجتماعی اجازه نداده تا مسئولان طارم را ببینند.

استاندار قزوین یادآورشد: در طارم باید شهرک صنعتی تخصصی زیتون راه اندازی شود و همه امور مربوط به این صنعت در آن دیده شود و اگر قرار است صنایع دیگر هم مستقر شود حتما  باید مرتبط با نیازها و ظرفیت صنعتی و معدنی منطقه باشد.

وی اصلاح باغات موجود را از دیگر ضرورت های طارم دانست و گفت: از آنچه داریم بایدخوب استفاده کنیم و با افزایش عملکرد سطح تولید و برداشت و استفاده از تجربه نخبگان باید مدیریت بهینه در کار صورت گیرد.

زیتون در عرصه بین المللی جایگاه خاصی دارد

روزبه اظهار داشت: استفاده از نخبگان و تحصیل کردگان طارم برای تقویت جایگاه منطقه مهم است و با کمک این افراد می توان به داد طارم رسید و در این راستا راه اندازی یک تشکل تخصصی با محوریت زیتون ضروری است.وی اضافه کرد: وجود بیش از هشت هزار هکتار باغ زیتون در طارم ظرفیت ارزشمندی است که باید با کمک بخش خصوصی و باغداران شکوفا شود لذا منتظر دولت نباشید بلکه خودتان وارد کار شوید  تابه شکوفایی اقتصاد منطقه کمک کنید.

کالاهای وارداتی" قاچاق" کنترل شوند

استاندار یادآورشد: زیتون در عرصه بین المللی جایگاه خاصی دارد و باید بتوانیم بیش از ۱۰۰ نوع محصول تولید کنیم و اگر تشکل تخصصی راه اندازی شود می توان کارها را سامان داد.وی بیان کرد: موضوع واردات به ویژه در حوزه کشاورزی مشکل ساز است و باید پیگیری کنیم چگونه در زمان جنگ توانستیم مرزها را ببندیم و موفق عمل کنیم اما امروز کالای وارداتی به ویژه قاچاق که به اقتصاد آسیب می زند چرا کنترل نمی شود.به گفته استاندار، نباید بگذاریم ورود کالای قاچاق در حوزه غذایی به سلامت مردم و اقتصاد کشاورزان ما آسیب بزند.

روزبه مدیریت منابع آبی را مهم دانست و افزود: به دلیل سهم مشترک در آب منطقه باید مستندات برداشت آب را به وزارت نیرو ارائه کنیم تا بتوانیم حقابه خود را بگیریم.

استاندار در پایان گفت: کارشناسان ضمن بررسی وضعیت کشاورزی طارم در زنجان و گیلان و قزوین از تجارب دیگران هم برای توسعه و رونق محصول زیتون در استان استفاده کنند.


1002/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها