خبرهای داغ:

نخستین همایش ملی گردشگری شاهرود برگزار شد

نخستین همایش ملی گردشگری شاهرود به همت کمیته گردشگری شهرستان و دانشگاه شاهرود برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۶۱۰۸۸
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، نخستین همایش ملی گردشگری شاهرود با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ،استاندار سمنان و معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان،نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی امام جمعه و سایر مسئولین و مهمانان این همایش و عموم مردم در تالار شقایق های دانشگاه شاهرود برگزار شد.

گردشگری معنوی و عرفانی برند توریسم در منطقه شاهرود

در این همایش معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سخنانی اظهار کرد: در این شهرستان جاذبه های طبیعی فراوانی از جمله جنگل ابر و پارک ملی توران وجود دارد اما گردشگری معنوی و عرفانی، به نوعی برند توریسم در این منطقه محسوب می شود.

رحمانی موحد افزود: همه نقاط دنیا و در برهه های زمانی سه یا چهار ساله، نقاطی خاص در کشور را به عنوان هدف گردشگری همان سال، با تهیه زیرساخت های لازم مانند اقامت و اسکان معرفی می کنند؛ بنابراین باید ما نیز بتوانیم از این ظرفیت های موجود طبیعی، خدادادی و عرفانی در شهرستان شاهرود به نحو شایسته ای استفاده کنیم که تهیه زیرساخت های گردشگری یکی از این راه حل هاست.

باید استفاده از ظرفیت های بومی منطقه شاهرود ساماندهی شود

وی خاطرنشان کرد: باید استفاده از ظرفیت های بومی منطقه شاهرود ساماندهی شود؛ چرا که در صورت نگاه ویژه و مثبت در کنار برنامه ریزی و ساماندهی توریسم تنها می توانیم ماندگاری مسافران را افزایش دهیم؛ چرا که شاهرود امروزه می تواند نه تنها معبری برای تردد زائران امام رضا(ع) بلکه به عنوان مقصد گردشگری به دنیا و در سطح ملی به گردشگران، معرفی شود.

رحمانی موحد با اشاره به طرح جامع گردشگری عرفانی ایران گفت: طرحی که درباره گردشگری عرفانی مطالعه شده است، از اردبیل آغاز و تا مشهد مقدس ادامه خواهد داشت که در این بین شاهرود نیز یکی از شهرهای خوب هدف گردشگری با توجه به میزبانی از عرفا و بزرگانی مانند شیخ ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی است.

بخشی نگری در حوزه گردشگری ممنوع!

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با بیان اینکه جامعیت و دوری از بخشی نگری لازمه نهادینه کردن گردشگری در سطح شهرستان است، گفت: باید از نگاه های بخشی در حوزه گردشگری پرهیز کرد و دید کلی به همه موضوعات شهرستان، منطقه، بخش و یا شهر داشت؛ چرا که امروزه گردشگری به عنوان یک صنعت، رونق اقتصادی، اشتغال زایی پایدار، مهاجرت معکوس و ماندگاری مسافران را سبب می شود.

وی تصریح کرد: امروزه بومی سازی گردشگری در روستاها می تواند ظرفیت های موجود در مقوله گردشگری در نقاط مختلف ایران اسلامی را تقویت کند؛ بنابراین جوامع بومی و محلی با استفاده از این تسهیلات و حمایت های معنوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، می توانند ابنیه خود را به مهمانسرا تبدیل و در راستای اشاعه فرهنگ بوم گردی تلاش کنند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در توضیح آثار اشاعه فرهنگ بوم گردی در روستاها، گفت: استفاده از طرح های حمایتی مالی و معنوی سازمان میراث فرهنگی نه تنها مهاجرت معکوس، اشتغال زایی و ماندگاری در روستاها را افزایش می دهد، بلکه باعث رونق بخشیدن به صنایع دستی، غذاهای محلی، آداب و رسوم کهن و رونق اقتصادی منطقه می شود که باید به آن اهتمام ویژه داشت.

صنعت گردشگری همواره تشنه فکرهای نو و ایده های خوب است

همچنین با تاکید بر ضرورت استفاده از پتانسیل دانشگاه ها در کنار نهادهای اجرایی و خدماتی، ابراز داشت: صنعت گردشگری همواره تشنه فکرهای نو و ایده های خوب است که این مهم می تواند در شهرها و استان هایی که دارای پتانسیل های خوب گردشگری و علمی مانند استان سمنان هستند، بیش از پیش پدیدار شود.

وی افزود: از سوی دیگر مشارکت جوامع محلی و بومی را می توان ضلع سوم مثلث گردشگری در کنار دانشگاه و دولت دانست که قطعا بدون وجود آن اهداف والای اشاعه گردشگری در شهرستان هایی مانند شاهرود، حاصل نخواهد شد؛ بنابراین وجود ۴۰هزار دانشجو در شهرستان شاهرود و وجود۱۵مرکز علمی، پژوهشی یکی از پتانسیل های خوب شرق استان سمنان است که می توان برای رونق گردشگری از آن استفاده کرد.

شاهرود مهد گردشگری عرفانی در کشور و حتی جهان

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، همچنین با بیان اینکه شاهرود مهد گردشگری عرفانی در کشور و حتی جهان است، گفت: گردشگری انبوه به واسطه شرایط فرهنگی ما در ایران اسلامی امکان پذیر نیست لذا باید به سوی گردشگری تخصصی روی بیاوریم که توریست عرفانی یکی از ۱۵مورد انواع گردشگری تخصصی است که از شاهرود به عنوان یکی از قطب های این نوع توریست می توان نام برد.

رحمانی موحد خاطرنشان کرد: باید به سمت تصویب قوانینی برویم که جامعیت گردشگری برای همه دستگاه ها را در خود داشته باشد؛ بنابراین یکی از مشکلات حوزه گردشگری در دو سال اخیر، وجود قوانین متعارضی است که در مقام اجرا، سیاست های کلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری با ۳۰نهاد مرتبط در کشور، را با اخلال روبرو می سازد که قانون گذاران می بایست به آن توجه ویژه داشته باشند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با اشاره به آمار گردشگری در سطح جهان و اهمیت آن در اقتصاد کشورها به عنوان صنعت سوم پس از نفت و خودروسازی، گفت: امروزه یک میلیارد و ۱۰۰میلیون گردشگر در جهان وجود دارد که این تعداد گردش مالی برابر یکهزار و ۲۰۰میلیون دلار را در سال با خود به ارمغان می آورند که این نشان دهنده اهمیت نگاه به گردشگری تحت عنوان صنعت اشتغال زا و توسعه محور است.

گردشگری عرفانی ویژگی منحصر به فرد شاهرود

نماینده مردم شهرستانهای شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه هیچ نقطه ای در ایران همانند شاهرود قطب گردشگری نیست، گفت: در کنار تمامی ظرفیت‌های شاهرود در جذب توریست، گردشگری عرفانی یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و قابل‌گسترش آن است.

کاظم جلالی با تأکید بر اینکه امروزه در بیرون از مرزهای ایران، کشورهای دیگر با استفاده از بزرگانی همانند مولانا که متعلق به سرزمین مادری ماست، سالانه درآمد بسیار زیادی از طریق جذب گردشگر به دست می‌آورند، تصریح کرد: شاهرود مهد پرورش عارفان و بزرگانی همچون بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی است که تنها ۱۵ کیلومتر از یکدیگر فاصله‌دارند و این ضعف بزرگی است که نتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: برخی از انواع گردشگری با ما سازگار نیست، ولی آن دسته از گردشگران خارجی نیز که به کشور ما سفر می‌کنند به دنبال چیزهای جدیدی در مورد ایران هستند.

کاظم جلالی با اشاره به مسئله هسته‌ای عنوان کرد: دشمنان با تحریم اقتصادی کشور را تحت ‌فشار قرار دادند و با هدف قرار دادن نفت کشور با مشکلات زیادی مواجه شد درحالی‌که اگر منابع درآمدی متعددی داشته باشیم مشکلی برایمان پیش نخواهد آمد.

وی با انتقاد از بخشی نگری به‌عنوان یکی از مشکلات اساسی کشور، تأکید کرد: باید نگاه توسعه‌ای وجود داشته باشد و سیاست‌هایمان را با یکدیگر هماهنگ کنیم تا درراه اعتلای بیشتر کشور خود گام برداریم.

از تعاریف غربی در حوزه گردشگری استفاده نشود

امام جمعه شاهرود دیگر سخنران این همایش با اشاره به یادآوری تأکید قرآن به امر گردشگری تحت عنوان سیر در زمین خداوند گفت: یکی از پایه هایی که اساس بعثت پیامبر گرامی اسلام را تشکیل می دهد نیز هجرت است.

حجت الاسلام محمد ترابی یکی از انواع سیر و سیاحت را سیر اعتقادی دانست و تأکید کرد: با دیدن نشانه های عظمت خدا در زمین و سرنوشت تمدن های گذشته در طول تاریخ از نظر اعتقادی نیز بیشتر به خدا نزدیک خواهیم شد.

وی خاطر نشان کرد: باید تقارن این مراسم با میلاد امام هشتم ما شیعیان را به فال نیک گرفته و با همراهی هم برای پیشرفت شهرستان گام برداریم.

امام جمعه شاهرود با تأکید بر اینکه اگر می خواهیم تعریف خوب و درستی از گردشگری ارائه دهیم، هر آنچه که نیاز است را باید به دست آوریم، گفت: نباید از تعاریف غربی در حوزه گردشگری استفاده کرد.

ترابی بابیان اینکه یکی از راه های نفوذ تهاجم فرهنگی و ایجاد تغییر در جامعه در حوزه گردشگری است، خاطر نشان کرد: در صورتی که این امر به درستی مدیریت نشود، آسیب های بسیاری به همراه خواهد داشت که حتی ممکن است امنیتی باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود با اشاره به زائران پیاده عازم حرم رضوی و مجموعه کاروان‌های راهیان نور اظهار داشت: یکی از وظایف این گونه همایش ها نیز معرفی دارایی های ماست و باید مدلی از گردشگری مطابق با فرهنگ کشور خود ارائه دهیم.

بها دادن به گردشگری راهکار توسعه و اشتغال پایدار است

معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود نیز در این مراسم ضمن اشاره به اهداف همایش توسعه گردشگری در شاهرود، گفت: اشاعه فرهنگ گردشگری، معرفی پتانسیل های منطقه، توسعه گردشگری و اشتغال پایدار در زمینه های مرتبط به آن و بررسی راهکار های یافتن راه های گوناگون برای ایجاد اشتغال با رویکرد گردشگری از جمله اهداف برگزاری این همایش هستند.

سید محمد رضا هاشمی بابیان اینکه شهرستان شاهرود حدود یک سوم جمعیت و وسعت استان سمنان را دربر می گیرد، ابراز داشت: پتانسیل های خوب گردشگری در شاهرود را می توان در دسته های مختلف از جمله اکو توریسم با وجود جنگل ابر و آبشار مجن، توریسم عرفانی با وجود بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی، توریسم هنری مانند صنایع دستی مردم رضاآباد و ... دسته بندی کرد.

وی افزود: امروزه دو شهر نمونه گردشگری مجن و بسطام حتی قابلیت ثبت جهانی را دارا هستند و ما معتقدیم بها دادن به گردشگری در شهرستانی که چنین پتانسیل هایی را یکجا در خود جمع کرده است در کنار کشاورزی تنها راه توسعه و اشتغال پایدار است که باید این مهم مورد اهتمام مسئولان قرار گیرد.

هاشمی تصریح کرد: خوشبختانه مجوز این طرح با ایجاد زیرساخت های فرهنگی و عمرانی توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اعطا شده است لذا امیدواریم با نگاه ویژه مسئولان این امر تسریع شود چرا که اعلام ثبت جهانی شهر بسطام مطالبه تمامی مردم شهرستان شاهرود است.

وی افزود: شهر نمونه گردشگری بسطام تنها یکی از صدها نمونه از پتانسیل گردشگری سطح شهرستان شاهرود است که به قاره کوچک معروف شده است.

رئیس کمیته گردشگری شهرستان شاهرود همچنین ایجاد بازارچه دائمی برای محصولات و صنایع دستی شهرستان شاهرود و شهرهای بسطام، بیارجمند و رودیان را دیگر مطالبه بخش گردشگری در شهرستان نامید و گفت: تجربه برگزاری بازارچه های عرضه محصولات شهرستانی در ایام نوروز با فروش بیش از ۷۰۰میلیون تومان در ۱۰۰ غرفه به ما این مهم را اثبات کرد که می توان با برگزاری این قبیل بازارچه ها هم در اشتغال موقت و هم در معرفی پتانسیل های شهرستان موفق بود.

شاهرود بهشت زمین شناسان ایران است

دبیر همایش ملی توسعه گردشگری شاهرود نیز در این مراسم در سخنانی با ارائه گزارش کوتاهی از روند اجرایی برگزاری این همایش با اشاره به محورهای تعیین شده برای همایش در کمیته گردشگری شهرستان شاهرود گفت: پس از تشکیل کمیته علمی با نظرخواهی از صاحب نظران حوزه گردشگری در دانشگاه ها و مراکز علمی مختلف کشور، این اهداف و محورها مورد بازنگری قرار گرفت و بیش از ۲۸ محور تعیین شده پس از تبادل نظر در هشت محور اصلی خلاصه شد که شامل تمامی جنبه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

حبیب الله قاسمی تصریح کرد: در تمام دنیا ایران بهشت زمین شناسان است و شاهرود نیز بهشت زمین شناسان ایران است و در این منطقه بهترین پدیده های زمین شناسی آشکارا در معرض دید است در حالی که در بسیاری از کشورهایی که در این زمینه صاحب نظر هستند، زمین ها پوشیده از جنگل است.

وی قدیمی ترین سنگ های ایران را متعلق به بیش از ۵۰۰ میلیون سال پیش عنوان کرد و اظهار داشت: این سنگ های قدیمی تا رسوبات عصر حاضر همگی در منطقه بیارجمند، خارتوران و طرود شاهرود به فراوانی یافت می شود.

عضو هیئت علمی گروه زمین شناسی دانشگاه شاهرود در پایان بابیان این که بسیاری از زمین شناسان در سراسر دنیا مشتاق دیدن این پدیده ها هستند، خاطرنشان کرد: در آینده با همکاری دانشگاه یک شرکت دانش بنیان بر این اساس راه اندازی خواهد شد.

در پایان این مراسم شرکت کنندگان نمایشگاه صنایع دستی شهرستان را که در جوار این تالار برپا شده بود را افتتاح و از نزدیک با محصولات مختلف کشاورزی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان آشنا شدند.

خاطر نشان می شود این همایش 3 روزه با پذیرش بیش از 300 مهمان آغاز و در این همایش 30 مقاله در خصوص گردشگری شاهرود توسط محققان ارائه شده و نمایشگاهی در قالب بوستر و بنر از جاذبه های شاهرود در دانشگاه شاهرود برپا شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها