خبرهای داغ:
رسول اصانلو:

سهل انگاری در قرارداد خرید و فروش

رئیس دادگستری شهرستان البرز گفت: سهل انگاری در تنظیم دقیق، قانونی و شفاف قراردادهای خرید و فروش خودرو یکی از عوامل ایجاد پرونده های قضایی اعم از کیفری و حقوقی در دستگاه قضا می باشد.
کد خبر: ۸۵۶۷۴۰۵
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱

به گزارش  خبرگزاری بسیج از قزوین به نقل ازروابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، رسول اصانلو رئیس دادگستری شهرستان البرز، در جلسه مجمع امور صنفی و اتحادیه مشاورین املاک و خودرو بیان داشت: اکثر قراردادهای مربوط به بیع، صلح و معاوضه خودروها در بنگاه ها یا نمایشگاه خودرو تنظیم می شود و از طرفی مشاوران نمایشگاه خودرو نیز همانند مشاوران املاک فاقد هرگونه تحصیلات علمی در رشته حقوق یا علوم مرتبط با آن هستند.

 وی افزود: در نتیجه مشاوران نمایشگاه های فروش خودرو احاطه کامل و حتی نسبی را نسبت به مقررات حاکم بر انعقاد عقود مذکور، تعهدات و الزامات مرتبط بر مواد و شرایط مقرره در قراردادهای تنظیمی را ندارند.

 این مسئول ادامه داد: حتی در اغلب موارد به علت جهل مشاوران به قوانین و مقررات موضوع و آیین نامه های مربوطه و گاهی به علت قصور و سهل انگاری آنها مشکلات عدیده حقوقی و قضایی برای متعاملان ایجاد شده است.

اصانلو  تصریح کرد: در نمونه های این سهل انگاری گاهی مشاهده شده که کل قرارداد یا بعضی از سطور آن به صورت سفید امضا تنظیم شده و در زمانی دیگری مندرجات قرارداد توسط مشاورین بدون حضور متعاملین نوشته می شود.

وی  اضافه کرد: گاهی خسارت ناشی از تأخیر در ایفای تعهد به صورت غیر متعارف  و غیرمعقول تعیین شده به گونه ای که در بعضی قراردادها خسارت مذکور در حدود صد یا هزار برابر قیمت و بهای روز خودروی مورد معامله تعیین می شود.

رئیس دادگستری شهرستان البرز توضیح داد: متصدی باید پس از تنظیم قرارداد یک نسخه از قرارداد را به فروشنده و نسخه دیگر را به خریدار تسلیم نمایند که مع الوصف در برخی موارد ملاحضه شده که مشاوران از ارائه نسخ قرارداد به متعاملین خودداری می کنند، همچنین اکثریت قراردادها بدون بررسی و احراز مالک رسمی خودرو و ایادی واسط و ناقلین سابق تنظیم می شود که این مهم تنظیم سند رسمی را در اغلب موارد برای خریدار غیر ممکن می کند.

وی خاطرنشان کرد: در برخی موارد مشاهده شده که قرارداد به نحو کامل تنظیم شده و متعاملین جلسه عقد را ترک نموده اند ولی متصدی بنگاه به علت مراجعات مکرر یکی از متعاملان یا به علل دیگر شرایط  و تعهدات دیگری را در غیاب طرف معامله به متن قرارداد الحاق  اضافه کرده است.

اصانلو  اضافه کرد:مسائل فوق عامل اصلی طرح بسیاری از پرونده های حقوقی و کیفری در شورای حل اختلاف، دادسرا، شعب حقوقی و کیفری شده است و علی الاصول نظارت جامع و دقیق مسئولان امر نسبت به امور نمایشگاه خودرو و تبیین موارد قانونی، لازم می تواند در جهت کاهش ورودی پرونده به مراجع قضایی موثر باشد.

رئیس دادگستری شهرستان البرز یادآورشد: از مجمع امور صنفی و اتحادیه املاک و خودرو شهرستان می خواهیم در اسرع وقت نسبت به ساماندهی مشاورین املاک و خودرو در سطح شهرستان اقدام کنند.

1002/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها