خبرهای داغ:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین

تغییر تعریف سلامت، اجتناب ناپذیر است

کمبود کارشناسان در مراکز درمانی رو به کاهش است و طرح تحول سلامت پیگیری خواهد شد
کد خبر: ۸۵۶۷۸۲۹
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷

به گزارش خبرگزای بسیج ازقزوین ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین  سید سعید اسکویی در جمع کارکنان ستادی شبکه بهداشت - درمان شهرستان آبیک با بیان اینکه تغییرات به طور پیوسته در تمام جوانب زندگی انسان اتفاق می افتد، سازمان های موفق، نحوه کارکرد خود را متناسب با تغییر نیازمندی های مخاطبان، تغییر می دهند.

وی گفت: حوزه سلامت نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید تعریف سلامت، تغییر کند، بر همین اساس و برای رفع کاستی های مراکز بهداشتی – درمانی، مراکز سلامت راه اندازی می شود.

اسکویی با اشاره به اینکه در مراکز سلامت، کمبود کارشناس تغذیه و کارشناس بهداشت روان، برطرف شده است افزود: مراقبان سلامت در پایگاه های سلامت علاوه بر اینکه تمامی کارهای مربوط  به سلامت افرادی که در جمعیت تحت پوشش آنان قرار دارد را باید انجام دهند (مانند بهداشت خانواده، بهداشت محیط، بیماری ها و بهداشت مدارس) در صورت تشخیص نیاز فرد به استفاده از خدمات پزشکی، مانند: تغذیه و روان، فرد مورد نظر را به مرکز سلامت ارجاع می دهند. بنا به اظهار رییس مرکز بهداشت استان قزوین، کنترل کامل سلامت جمعیت تحت پوشش بر عهده مراقبان سلامت است که می تواند با استفاده از ابزارهایی که در مرکز سلامت در اختیار آنان قرار می گیرد این وظیفه را انجام دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه  علوم پزشکی ضمن اشاره به اینکه تحول در حوزه دهان و دندان یکی از بخش های مهم طرح تحول نظام سلامت است، ادامه داد: انتظار می رود با اجرای این طرح به اهدافی نظیر کاهش مرگ و میر، افزایش امید به زندگی، کاهش محرومیت و بالابردن کیفیت زندگی مردم دست پیدا کنیم.

 اسکویی در تشریح لزوم تغییر تعریف سلامت گفت: برداشت قبلی، رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی بود و چون با توجه به این تعریف، بیشتر افراد در زمره انسان های ناسالم قرار می گیرد(هر شخصی، معمولاً در زندگی خود با مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی مواجه است)، این تغییر لازم به نظر می آید. به گفته این مقام مسؤول، در حال حاضر، کارشناسان، سلامت را به صورت پیوستاری تعریف می کنند که هر شخصی از نظر سلامتی، روی قسمتی از آن قرار می گیرند و تعریف انسان سالم مطلق یا ناسالم مطلق، دیگر معنا پیدا نمی کند.

 

طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، در شش فاز اجرا می شود

در ادامه این برنامه، مدیر مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت در قالب شش فاز در حوزه بهداشت، اجرا خواهد شد؛ گفت: چهار فاز آن شامل: «مطالعه طرح»، «طرح گسترش مجازی»، « تصویب طرح» و «تأمین بودجه طرح» تا به حال، در ستاد دانشگاه انجام شده است. مهندس هاشم علیجانی اضافه کرد که از فاز پنجم، یعنی «استقرار طرح»، شهرستان ها نیز وارد برنامه می شوند و پس از اجرای طرح، نوبت به فاز ششم، یعنی «پایش و ارزیابی طرح» می رسد.

مهندس علیجانی ضمن تشریح وظایف کارکنان مشغول در مراکز و پایگاه های سلامت اظهار کرد: در پایگاه های سلامت، به ازای سه مراقب سلامت، یک ماما حضور خواهد داشت که وظیفه نظارت و هماهنگی کارهای مراقبان سلامت را انجام خواهد داد. ایشان افزود که این بدان معنا نیست که وظایف ماما جدا از مراقبان سلامت باشد، بلکه چون ماما در صورت نیاز باید وظایف مراقب سلامت را نیز انجام دهد، پس بنابر این باید از تمامی اطلاعات و وظایف مراقب سلامت، آگاهی کامل داشته باشد و جمعیت تحت پوشش وی را به خوبی بشناسد.

 

 

 این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه هدف از اجرای طرح تحول نظام سلامت، افزایش کیفیت خدمات سلامت به مردم است، عنوان کرد: به ازای چهار پایگاه سلامت، یک مرکز سلامت در نظر گرفته شده است که مکمل فعالیت های مراقبان سلامت در پایگاه های سلامت خواهد بود و از آنجایی که جمعیت تحت پوشش هر پایگاه حدودا 12 هزار و 500 تن خواهد بود، جمعیت تحت پوشش هر مرکز سلامت، حدود 60 هزار تن خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد رکن اصلی اجرای طرح مذکور، آموزش افراد می باشد و افزود: نقش داوطلبان سلامت در این طرح بسیار پُر رنگ خواهد بود و مراقبان سلامت می توانند از طریق جذب آنان و آموزش دقیق و صحیح این افراد، در پیشبرد اهداف طرح از آنان استفاده کنند.

 

1011/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها