خبرهای داغ:
استاد دانشگاه در حوزه رسانه:

هدف اصلی در جنگ نرم" تغییر باورها" و "اعتقادات" است

ملکی پور گفت هدف اصلی در جنگ نرم تغییر باورها و اعتقادات است که چناچه این تغییر صورت گیرد، به آسانی تغییر مجدد و بازگشت اولیه میسر نمی شود.
کد خبر: ۸۵۶۷۹۴۶
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۲

طیب ملکی پور، استاد دانشگاه در حوزه رسانه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از قزوین، با اشاره به موضوع " جنگ نرم" اظهارکرد: تعریف علمی جنگ نرم عبارت است از " استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن به منظور تاثیر گذاری بر عقاید، فرهنگ، سیاست، احساسات ، تمایلات ، رفتار و مختصات فکری دشمن با توسل به شیوه هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی می شود.

وی افزود: بنابراین جنگ نرم را می توان هر گونه اقدام نرم، روانی و تبلیغات رسانه ای دانست که جامعه را نشانه گرفته و بدون درگیری و زور او را به شکست وا می دارد.

این مسئول، جنگ روانی، جنگ سفید، جنگ رسانه ای، عملیات روانی ، براندازی نرم ، انقلاب مخملی و انقلاب رنگی را از دیگر اشکال جنگ نرم عنوان کرد.

وی ادامه داد: قدرت نرم از سه سطح راهبردی، میانی و تاکتیکی تشکیل می شود که در سطح راهبردی این سطح از قدرت نرم که متاثر از فرهنگ استراتژیک کشور است و به سطح رهبران و نخبگان یک کشور باز می گردد به طوری که بالاترین سطح رویایی قدرت نرم تلقی می شود.

در سطح میانی هدف" سلب اراده مردمی " است

ملکی پور سطح میانی را سطح قدرت نرم بر عنصر مردمی قدرت ملی کشور دانست و تصریح کرد: در این سطح هدف ، سلب اراده و انگیزه از مردم و بی تفاوت کردن جمعیت های همراه و تبدیل آن ها به جمعیت های معارض، مخالف و بی تفاوت است.

استاد دانشگاه در حوزه رسانه با اشاره به ویژگی های جنگ نرم توضیح داد: جنگ نرم به دلیل و اتکا به قدرت نرم از پیچیدگی های متنوعی برخوردار است در این میان، جنگ نرم در پی تغییر قالب ماهوی جامعه ،ساختار سیاسی و اجتماعی آرام ، تدریجی و زیر سطحی است.

جنگ نرم یک جنگ " نماد ساز" است

وی با بیان اینکه جنگ نرم " نماد ساز" است تاکید کرد: تصویری شکست خورده ، نا امید و مایوس از حریف ارائه می شود و در مقابل مهاجم با نماد سازی و تصویر سازی خود را پیروز و موفق نشان می دهد .

این مسئول تصریح کرد: جنگ نرم پایدار و بادوام است چرا که نتایج جنگ نرم در صورت موفق بودن ، پایدار و بادوام خواهد بود در نتیجه هدف اصلی در جنگ نرم تغییر باورها و اعتقادات است که چناچه این تغییر صورت گیرد، به آسانی تغییر مجدد و بازگشت اولیه میسر نمی شود.

 

1002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها