خبرهای داغ:
صحن علنی/ بذرپاش در مخالفت با تغییر دستور صحن علنی:

شرمن، طرح مجلس را در راستای اجرای برجام، منافع آمریکا و موثر بر انتخابات می‎داند / یک نفر این صحبت‌ها را تکذیب کند

کد خبر: ۸۵۷۹۶۲۹
|
۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، مهرداد بذرپاش عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه خانه ملت در مخالفت با طرح برجام اظهار داشت: انتقاد من به عنوان عضوی از هئیت رئیسه مجلس این است که چرا به صورت دو تکه و جدا شده‌ایم. به هر حال ما باید در روند گزارش برجام،‌ مسیر مشخص را طی می‌کردیم و طرح را به کمیسیون مربوطه‌ای که نمایندگان مربوطه رأی داده‌اند ارجاع می‌دادیم و بررسی می‌شد.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در کمتر از دو ساعت هم طرح که جزو مهمترین طرح‌های جمهوری اسلامی است بررسی کرده و هم 200 پیشنهاد را نیز بررسی و به صورت یکجا رد کرده است.

عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: به نظر شما این بررسی کارشناسی است؟ این بررسی عمیق و درست است؟ کسی مخالف برداشته‌شدن تحریم‌ها نیست ولی اگر طرح در این سطح که میزان اهمیت آن بر همه همکاران واضح و مبرهن است در عرض 2 ساعت به صورت یکجا 200 پیشنهاد را رد کنند کارشناسی است؟ به نظر کار بهتری می‌توانستیم انجام دهیم.

بذرپاش در ادامه مطلب خود اضافه کرد: اینکه ما از دولت درخواست کردیم لایحه بدهد کار بد و تندروی است؟ کار ما کاسبی در تحریم است؟ برخی‌ها که فکر می‌کنند این اعداد و ارقام را از کجا می‌آورند و اینکه می‌گویند یا این 120 درصد موافق از کجا آمده‌اند؟ آنها خود را در صحنه سیاسی تنظیم کرده‌اند. ما اگر دنبال رأی و استفاده سیاسی بودیم باید از نظر شما آن طرف می‌ایستادیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: اینکه ما درخواست داشتیم دولت لایحه‌ای صادر کند، دولت اگر لایحه‌ای داده است ما باید مجوز دهیم کسی منتظر ما نیست، دولت منتظر شما برای اجرا است.

وی گفت: اینکه حرف از تأخیر می‌زنند دروغ محض است روز توافق 26 مهر ماه است قرار نیست زودتر از آن کاری صورت بگیرد که هر روز می‌گویند تأخیر صورت گرفته است. و این اظهارات برای این است که شما را در فشار قرار دهند و این سخنان، خلافی است که در تاریخ می‌ماند و اکنون نیز هنوز این مباحث را مطرح می‌کنند.

بذرپاش همچنین متذکر شد: مگر طرف‌های غربی برجام را تصویب کرده‌اند که بخواهند از شما نیز تصویب بگیرند هر چند مراحل آن نیز طی نشده است. آنها نیز حتماً در روز توافق اجرا خواهند کرد و منتظر شما نیز نماندند و این اشتباه است که می‌گویند منتظر مجوز مجلس هستند. به هیچ وجه منتظر نماندند و اگر مجوز بودند درخواست لایحه می‌کردند.

وی با اشاره به سخنان موگرینی گفت: یکی از دوستان دولت گفته است که ما منتظر مجوز هستیم حتی بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب. من خواهش دارم که یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده امروز جواب خانم شرمن را بدهد. من از روی متن می‌خوانم که چه حرفی زده است. ما در مورد طرح صحبت می‌کنیم نه برجام. وندی شرمن عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده گفته است: «هیچ یک از بخش‌های طرح یک فوریتی مجلس مانع اجرایی شدن برجام نیست که نیاز امروز ما و کاخ سفید باشد؛ آقای روحانی می‌خواهد اجرای برجام قبل از انتخابات باشد»؛ یک نفر این صحبت‌ها را تکذیب کند.

وی همچنین با اشاره به ادامه صحبت‌های وی در خصوص برجام گفت: او که خود مسئول مذاکره‌کننده است دارد این حرف‌ها را می‌زند ما تکذیب نمی‌کنیم پس یکی حرف‌های او را تکذیب کند.

عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا ما نباید حساس باشیم که بعد از اجرای برجام به چه میزان تحریم‌ها باقی می‌ماند؟ پس باید در طرح ببینیم که اگر طرف مقابل تحریم‌ها را بازگرداند به بهانه‌های تروریسم و حقوق بشر تحریم‌ها را بازگرداند تکلیف چیست. چند سال دیگر نه من و شما و نه تیم مذاکره‌کننده و نه دولت هستند و همه عوض می‌شوند و تنها سند است که حرف می‌زند. این طرح را در عرض کمتر از دو ساعت در کمیسیون بررسی کرده و کمیسیون اصلی که 50 روز به بررسی آن پرداخته است را رها می‌کنند.

بذرپاش در خاتمه مطرح کرد: در اینکه برجام حفره‌های امنیتی دارد شکی نیست. اعضای کمیسیون بودند و دیدند که مسئولان نظامی چه حفره‌های امنیتی و نگران‌کننده‌ای را در برجام ذکر کرده‌اند ما نباید این مسئله را در طرح ببینیم ما طرح صیانت را تصویب کردیم ولی هیچکدام از بندهای آن اجرا نشد. اکنون نیز این طرح را تصویب کرده و اجرا نمی‌کنید و بعد می‌گوییم نتوانستیم آن را اجرا کنیم. پس چرا شما اصرار می‌کنید چیزی را تصویب کنید که قرار نیست اجرا کنند. کسی منتظر شما نیست، کسی دنبال شما برای تصویب نیست.

1003/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها