خبرهای داغ:
بسیج گزارش می‌دهد:

کشاورزان تاکستانی: اعتمادی به دولت برای فروش محصول خود نداریم

کشاورزان تاکستانی که محصول اصلی و تنها منبع درآمد خود که انگور و کشمش است،با گذشت چندین روز از فصل برداشت محصول هنوز قیمت تضمینی ابلاغ نشده است و با تجربه تلخ سال گذشته کشاورزان حاضر به فروش محصول خود به دولت نیستند.
کد خبر: ۸۵۸۲۹۱۳
|
۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳

به گزارش  خبرگزاری بسیج از تاکستان،  انگور به عنوان محصول استراتژیک نقش تأثیرگذار و بسیار مهمی بر امر اقتصاد این شهرستان از گذشته تا امروز داشته است و یکی از ساز و کارها حمایت از کشاورزان و در نظر گرفتن بازار فروش این محصولات است کشاورزانی که  با هزینه های گزاف سموم و کود و آب و هم چنین هزیته نیروی انسانی را پرداخت می کند و نیاز‌های کشور را مرتفع می‌کند شایسته به سر بردن در اوج محرومیت و متحمل شدن خسارت‌های مختلف نیست و عده های سر خرمن نیست

متاسفانه با گذشت چند روز از فصل زراعت هنوز قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به باغداران ابلاغ نشده است، چنانچه ناهماهنگی اقتصادی دولت کشاورزان را در سردرگمی و بلاتکلیفی فرو برده است

از این رو برای رفع مشکلات کشاورزان دولت باید بسته‌های حمایتی خود را اجرا کند

کشاورزان تاکستانی که محصول اصلی و تنها منبع درآمد خود که انگور و کشمش است متاسفانه سال گذشته با چالش های جدی مواجه بوده  و موجب نارضایتی در میان جمع کثیری از کشاورزان شده است.

کشاورزان زحمت کشی که ماها در باغات خود وقت صرف می کنند ولی در فصل فروش محصول با بازار خشک فروش مواجه و حمایت دولت نیز ناچیز است

مشکلات حل نشده باغداران ما را بر آن داشت علت اصلی مشکلات را از دو کشاورز با تجربه پرس و جو کنیم.

طاهرخانی و طاهری دو کشاورزی مهمترین مشکلات این روزهای کشاورزی تاکستان را بیان می کنند که عمده ترین این مشکلات در چند بند ماحصل این گفت و گو است.

طاهرخانی می گوید: منبع درآمد کشاورزان تاکستانی کشمش است و با گذشت یک سال خرید تضمینی کشمش بسیاری از مردم پول محصول خود را دریافت نکرده اند.

وی ادامه می دهد : دولت پول کشاورز را به صورت مرحله پرداخت کرده است که در یک مرحله 300 تومان پرداخت شده است. و در یک مرحله کیلویی700تومان و بعد از 8ماه چک سه ماهه به مردم داده شده است البته با گذشت 2ماه از موعد آن هنوز چک پاس نشده است.

20درصد از پول کشاورزان هنوز پرداخت نشده که این یعنی از کشاورز سود جویی شده است.

طاهرخانی با اعلام نگرانی می گوید: کشاورزی که محصول خودش را به تعاون داده و تاجر در محل تعاونی کشمش را خریده است ولی مطالبات عده ای از کشاورزی را عده ای هنوز نداده اند.

 

طاهری دیگر کشاورز تاکستانی می گوید:سال 93 تعاونی روستایی 16هزار تن کشمش از کشاورزان خریداری کرده است که با کسر 5درصد محصول کشمش خریداری شده است، این درصد افت قیمت نا عادلانه بوده که از کشاورز کسر شده است.

- اگر دولت واقعا از کشاورز حمایت کند و وارد عمل بشود در این صورت دست دلالان از این وسط قطع می شود. کشاورزان در سال های گذشته خودشان مستقیم محصول خود را به فروش می رساندند اوضاع بهتر بود اما با دخالت دولت که با شعار کوتاه کردن دست واسطه وارد عمل شد دست کشاورز قطع شد و دلال اصلی که خودش بود سود کردند و پول مردم را ندادند.

-کشاورزی که کود و آب و نیروی انسانی و هزینه ادیاب و ذهاب را با هزینه گزاف تهیه می کند و محصول خودش را با کمترین قیمت و با تاخیر چندین ماهه دریافت می کنه نوعی ظلم است.

اگر تعاونی وجود دارد و می خواهند تضمینی بخرند،در تعاونی فصل اول برداشت محصول باز کند و محصول کشاورز را بدهد و وعده سر خرمن به کشاورز ندهند.

کشاورزان اذعان می کنند که کشاورزی در تاکستان امسال فلج شده است و باغات با کاهش بازدهی مواجه بوده است و هزینه آب ساعتی 50هزار تومان است.

این قشر می گویند با نگاهی به تجربه تلخ سال گذشته امسال اعتمادی از سوی کشاورزان به دولت وجود ندارد. این رد حالی است کشاورزان چندین مرحله با تجمع مقابل فرمانداری و تعاون روستایی خواستار حل این معضل شده اند و لی متاسفانه هیچ گونه ترتیب اثری داده نشده،

طاهرخانی در پایان می گوید:باید تأسف خورد؛ کشاورزی که سموم و کود و آب و و هزینه نیروی انسانی و ایاب و ذهاب را با هزینه گزاف پرداخت می مکند با دردی بزرگتر در زمان فروش محصول مواجه است و دولت در این میان نمی تواند وظیفه خود را به درستی ایفا کند.

 

7002/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها