برگزاري نشست خبري كنگره شهداي ورزش كشور

شهدا شناسنامه‌هاي فرهنگي ورزش كشور هستند

نشست خبری کنگره شهدای ورزش کشور برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۹۴۷۲۰
|
۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
به گزارش خبرگزاري  بسیج، نوشته روي بنر نگاه‌ها را به خودش جلب ‌مي‌كرد؛ «مدال‌شان، پلاك‌شان شد». حكايت شهداي ورزشكاري كه با شروع جنگ تحميلي ميدان مسابقه را رها كردند و به ميدان جنگ رفتند. حالا قرار است سازمان بسيج ورزشكاران با همكاري وزارت ورزش، كميته ملي المپيك و بنياد شهيد اولين كنگره شهداي ورزش را برگزار كند؛ شهدايي كه معاون فرهنگي وزارت ورزش آنها را شناسنامه‌هاي فرهنگي ورزش كشور مي‌داند و به همين خاطر هم ديروز مسئولان برگزاري كنگره شهداي ورزش كشور در ساختمان سازمان بسيج ورزشكاران در خيابان سئول روبه‌روي رسانه‌ها نشستند و از برنامه‌هاي گراميداشت شهداي ورزشكار صحبت كردند. 
محمد درخشان، رئيس ستاد كنگره شهداي ورزش كشور در ابتداي اين نشست معتقد است كه متوليان ورزش كشور بايد بيشتر به برگزاري چنين كنگره‌هايي توجه كنند: «دست‌هايي كه از منش و ويژگي‌هاي رفتاري شهدا بيرون مي‌آيد، بيشتر از اينكه به درد ورزشكاران بخورد به درد مديران مي‌خورد تا بتوانند هرچه بهتر ريشه اين نابساماني‌ها را بخشكانند، اما متأسفانه مسئولان ورزش در گذشته براي به دست آوردن قدرت و منافع با يكديگر مبارزه مي‌كردند. اگر مسئولان ورزش به كار خود بيشتر توجه كنند و آموزه‌هاي ديني و اسلامي را رعايت كنند، مطمئناً تمام اين نابساماني‌ها حل خواهد شد. متأسفانه شهادت مي‌دهم جنگ قدرت و به دست آوردن موقعيت در رأس ورزش كشور و مديران باشگاه‌ها در طول سال‌هاي گذشته باعث شده بيشترين تأثير را بر بدفرهنگي در ورزشكاران و ورزشگاه‌ها شاهد باشيم.»
وي در ادامه هدف از برگزاري كنگره شهداي ورزش كشور را ارتقاي اخلاق در سطح جامعه ورزش عنوان كرد: «هدف ما از برگزاري اين كنگره در سراسر كشور ارتقاي سطح اخلاق در ورزش و برطرف شدن چالش‌ها در فرهنگ ورزشي است. برگزاري اين كنگره فرصت خوبي است تا جامعه ورزشي نگاهي به درون خودش داشته باشد تا شهدايي كه زماني ورزشكار بودند، اما با فداكاري و از خودگذشتگي جان خود را فدا كردند، بهتر بشناسيم و با آنها ارتباط برقرار كنيم.» درخشان از شهيدان ناصر كاظمي بازيكن فوتبال باشگاه راه‌آهن، حسن غازي بازيكن باشگاه سپاهان و تيم ملي فوتبال، مهدي رضايي‌مجد كاپيتان تيم فوتبال جوانان، اسماعيل اعلمي نفر سوم وزنه‌برداري آسيا و سعيد طوقاني به عنوان ورزشكاران ملي‌پوش ياد كرد و گفت: «در سطح استان‌ها نيز شهيدان ورزشكاري داريم كه به عنوان الگو مطرح هستند.»

شناسايي 5 هزار شهيد ورزشكار
عبدالحميد احمدي، معاون فرهنگي وزارت ورزش هم در اين نشست، شهدا را شناسنامه‌هاي فرهنگي ورزش كشور عنوان كرد كه بايد فرهنگ ايثار و ايستادگي‌شان به ورزشكاران منتقل شود: «برگزاري كنگره مي‌تواند يك پيام به جامعه ورزشي كشور باشد كه آنها وارث كساني هستند كه روزي ميدان رقابت ورزشي را ترك كردند و حضور در جبهه‌ها را به ورزش ترجيح دادند و به افتخار شهادت نائل آمدند. اين شهدا شناسنامه‌هاي فرهنگي و تعيين‌كننده ارزش‌هاي اخلاقي ورزش كشور هستند. ‌آنها با شهادت درس بزرگي به جامعه ورزش دادند و بايد بتوانيم پيام مقاومت و ايستادگي شهدا را از طريق برگزاري كنگره شهدا به جامعه منتقل كنيم.»
احمدي با بيان اينكه بحث شهداي ورزشكار بحث بسيار مهم و اثرگذار در ورزش كشور است، گفت: «بيش از 5 هزار شهيد از 31 رشته ورزشي درجامعه ورزش شناسايي شده است. وقتي به تعداد بالاي اين شهدا توجه مي‌كنيم، كاملاً مشهود است كه جامعه ورزش در دوران دفاع مقدس همپاي ساير اقشار در امر دفاع از اسلام و ميهن بوده‌ است. موضوع شهداي ورزشكار بايد به صورت جدي مورد توجه قرار گيرد.»
وي با اشاره به اينكه توجه به اخلاق به صورت جدي بايد جزو برنامه‌هاي ورزشكاران قرار گيرد، ادامه داد: «وقتي يك ورزشكار به مسابقات بين‌المللي مي‌رود، فراتر از مدال‌آوري بايد بداند نماينده فرهنگ بالاي ايران اسلامي و شهداي ورزشكار است و در جهت حفظ و توسعه اين فرهنگ گام بردارد. ورزش ما فقط نتيجه‌گرا نيست و بايد پشتوانه فرهنگي داشته باشد. اين پشتوانه مي‌تواند برگرفته از پيام شهدا باشد.» 

نصب يادمان شهدا در ورزشگاه‌ها
همچنين داوود آذرنوش، رئيس سازمان بسيج ورزشكاران نيز برنامه‌هاي كنگره شهدا را تشريح كرد: «اين اجلاس 13 بهمن در استاديوم 12 هزار نفري آزادي برگزار خواهد شد و در آن اقداماتي نظير رونمايي از تمبر شهداي ورزشكار، رونمايي از كتاب مربوط به ويژگي‌ها و خصايل اخلاقي ورزشكاران شهيد، تقدير از خانواده شهدا و سخنراني مسئولان ورزشي، كشوري و لشكري را خواهيم داشت. علاوه بر اين قرار است از اين پس هر ورزشگاهي كه ساخته مي‌شود، يادمان شهدا در آن احداث شود و به زودي يادمان بزرگ شهدا در ورزشگاه آزادي تهران نيز احداث خواهد شد.»
ارسال نظرات