خبرهای داغ:
وزیر آموزش و پرورش در دامغان:

نظام تعلیم و تربیت ایران اسلامی باید انسان‌هایی متعهد و معتقد تربیت کند/ افزایش 50 درصدی بودجه آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش در دامغان گفت: یکی از ساحت‌های اصلی تعریف شده در سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور، تربیت اعتقادی و اخلاقی است، نظام تعلیم و تربیت ایران اسلامی باید انسان‌هایی متعهد و معتقد تربیت کند.
کد خبر: ۸۵۹۶۴۳۶
|
۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از دامغان، علی اصغر فانی، در جریان سفر خود به شهرستان دامغان شامگاه پنجشنبه در نشست صمیمی با فرهنگیان و مسؤولان این شهرستان که در محل سالن همایش‌های خوارزمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان برگزار شد، با اشاره به اینکه تهیه و تنظیم سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور از سال 82 تا 91 قریب به 10 سال به‌ طول انجامید، اظهار داشت: در این سند ساحت‌ های شش‌گانه تربیتی گنجانده شده است.

وی با تأکید بر اهمیت ساحت تربیت اعتقادی دانش آموزان در دستگاه آموزش و پرورش کشور، مباحث دینی را عامل اصلی یکپارچگی ملت بزرگ ایران دانست و افزود: در کنار فرهنگ، ملیت و زبان، مباحث اعتقادی است که نقش حلقه واسط بین اقشار مختلف مردم کشورمان را ایفا می‌کند.

فانی با بیان اینکه اشاعه سبک زندگی اسلامی در مدارس از ضروریات است، تصریح کرد: یکی دیگر از ساحت‌های تربیت در حوزه تعلیم و تعلم، تربیت اجتماعی و سیاسی است، آینده‌سازان کشور باید در مدارس و زیر نظر معلمان فرهیخته خود بیاموزند که چگونه زندگی سالم و سربلند در جامعه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تربیت هنری، تربیت بدنی و تربیت علمی و فناورانه نیز در سند تحول نظام آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است، افزود: استان سمنان در بسیاری از این ساحت‌ها و شاخصه‌ها دارای رتبه‌های برتر کشور است و بالاخص در مباحث علمی و سطح سواد شرایط بسیار مطلوبی دارد.

معلم رکن اصلی و کلیدی آموزش و پرورش است

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه همه ساحت‌ها و شاخصه‌های مدنظر سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور به‌دست با کفایت معلمان ارتقاء می‌یابد، گفت: معلم اگر انگیزه و مهارت داشته باشد همه این ساحت‌ها را پوشش می‌دهد، همانا معلمان قشری کم‌ادعا، کم توقع، اندیشمند، مؤثر و پرورش دهنده نسل آینده ساز ایران اسلامی هستند.

وزیر آموزش و پرورش نظام تعلیم و تربیت را دارای شش رکن اصلی دانست و افزود: رکن اصلی آموزش و پرورش نیروی انسانی یعنی معلم است، اگر معلم نباشد آموزش و پرورش تعطیل است در حالی‌که با نبود بقیه ارکان به نظام تعلیم و تربیت نقص وارد می‌شود اما حضور و وجود معلم رکن اصلی و کلیدی است.

علی اصغر فانی اظهار داشت: در بیش از دو سال مسئولیت خود در این وزارت‌خانه، با بررسی‌ها و آسیب‌شناسی آموزش و پرورش کشور به پنج سیاست اصلی رسیده‌ایم که توسعه مشارکت‌ها از طرقی همچون خرید آموزش و استفاده از توان بخش خصوصی، یکی از این سیاست‌ها است.

بودجه عمرانی یک هزار و 340 میلیاردی آموزش و پرورش

عالی‌ترین مقام دستگاه آموزش و پرورش کشور گفت: امروز ما با 21 دستگاه اجرایی کشور تفاهم ‌نامه امضاء کرده‌ایم که در تاریخ آموزش و پرورش کشور این مشارکت بی‌سابقه است، ما آغوش گشوده‌ایم تا آنها به تعلیم و تربیت کشور کمک کنند، این همکاری منابع زیادی را نصیب آموزش و پرورش کرده که فعالیت خیران مدرسه ساز نمونه‌ای از آن است.

وی خاطر نشان کرد: امسال دولت یک هزار و 340 میلیارد تومان بودجه عمرانی در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است و در کنار آن خیران نیک اندیش 800 میلیارد تومان برای امر مدرسه سازی تعهد نموده‌اند که رقمی بیش از 50 درصد کل بودجه عمرانی آموزش و پرورش کشور است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وضعیت مدارس در حال تخریب استان سمنان به هیچ‌وجه خوب نیست و تعداد آنها بسیار بالاست، اظهار داشت: به مسؤولان آموزش و پرورش و فرهنگیان استان این قول را می‌دهیم که هر میزان از بودجه‌های استانی در بخش عمرانی استان سمنان و شهرستان دامغان به این امر اختصاص دهند وزارت آموزش و پرورش نیز معادل همان مبلغ را جهت بهسازی و نوسازی این مدارس اختصاص می‌دهد.

افزایش 50 درصدی بودجه آموزش و پرورش در دولت یازدهم

علی اصغر فانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال نخست دولت یازدهم 26 درصد و در سال 94 نسبت به سال گذشته 21 درصد رشد داشته که در مجموع رشدی 50 درصدی بودجه تعلیم و تربیت را در دولت تدبیر و امید نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش همچنان با کسری بودجه مواجه است، خاطر نشان کرد: بنده به‌عنوان مدیری که تمام عمر کاری‌ام را در دستگاه مقدس آموزش و پرورش صرف کرده‌ام به‌خوبی نسبت به کمبود سرانه مدارس و بسیاری دیگر از مشکلات آنها واقفم و تمام تلاش خود را در مسیر رفع کاستی‌ها به‌کار می‌بندم.

وزیر آموزش و پرورش سه شعار و هدف تقویت و ارتقاء منزلت، معیشت و هویت معلمان و فرهنگیان را از مقاصد اصلی این وزارت‌خانه عنوان کرد و افزود: با توجه به محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی کشور در راستای عملی شدن این سه شعار تلاش می‌کنیم.

افزایش حقوق بازنشستگان را پیگیری می‌کنیم

علی اصغر فانی با بیان اینکه اعتقاد ما در وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم جایگزینی امنیت فرهنگی به‌جای فرهنگ امنیتی است، تصریح کرد: همکاران فرهنگی ما نیز از این فضای باز دولت تدبیر و امید در حوزه تعلیم وتربیت استفاده می‌کنند و انتقادات و پیشنهادات خود را در تمامی سطوح ارائه می‌دهند.

وزیر دو کارته دولت یازدهم با تأکید بر ضرورت ارتقاء منزلت اجتماعی فرهنگیان بالاخص معلمان در جامعه گفت: معلمان خود باید در این مسیر پیش‌قدم باشند و فراموش نکنند بر اساس بررسی‌ها امروزه معلمان همچنان رتبه نخست مرجع بودن در جامعه را بین تمامی اقشار به خود اختصاص داده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه فرزندان فرهنگیان هم در پذیرش دانشگاه فرهنگیان و هم در استخدام ادارات آموزش و پرورش دارای اولویت هستند، اضافه کرد: قبول دارم که حقوق بازنشستگان پیش از سال‌های 79 و 86 کم است، در هیئت دولت و کمیسیون اجتماعی دولت  پیگیر این درخواست به‌حق بازنشستگان فرهنگی هستیم.

وزیر آموزش و پرورش ارتقاء مدیریت آموزشگاهی را از مهمترین اصول سیاست‌های پنج‌گانه این وزارت‌خانه عنوان کرد و افزود: تمرکز در هر سازمانی مانع خلاقیت و نوآوری می‌گردد، در آموزش و پرورش باید هم اختیارات مدیران مدیران مدارس افزایش یابد و هم به سمت تمرکز زدایی حرکت کنیم.

فانی آموزش مدیران در سطوح مختلف را از برنامه‌های آموزش و پرورش برای سال 95 جهت افزایش بهره‌وری در حوزه تعلیم و تربیت برشمرد و اظهار داشت: رتبه بندی معلمان نیز از اقداماتی است که علی‌رغم همه محدودیت‌ها با جدیت و شدت به‌دنبال تحقق آن برای همه همکاران فرهنگی در کشور هستیم و امیدواریم بتوانیم گام‌های مؤثرتری را در این زمینه برداریم.


گفتنی است، سخنرانی امام جمعه، نماینده و فرماندار دامغان، قرائت خواسته‌ها پیشنهادات و مطالبات فرهنگیان این شهرستان توسط مسعودیان و قصابی‌زاده نمایندگان این قشر، اجرای ترانه‌ای با مضمون شخصیت والای معلمان توسط هنرمند دامغانی حسن حاج عیدی و تجلیل از تعدادی از خانواده‌های شهدای فرهنگی، پیشکسوتان تعلیم و تربیت و جانباختگان این حوزه از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها