خبرهای داغ:

اشياي موزه عشاير ايل سنگسر مرمت شد

مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: اشياي موجود در موزه عشاير ايل سنگسر مرمت شد.
کد خبر: ۸۶۲۸۹۳۳
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
به گزارش خبرگزاري بسيج از سمنان، راضيه طاهري در جمع خبرنگاران اظهار داشت: كارشناسان حفاظت و مرمت اين اداره تعدادی از اشیای سفالی و مفرغی و بافته‌هاي موجود در موزه عشاير ايل سنگسر را با صرف شش ماه زمان مرمت كردند.

وي گفت: بر اين اساس، تعدادي از اشياي مفرغي موجود در اين موزه مربوط به دوره اسلامي و پيش از اسلام شامل اشياي تزييني و آئيني و تعدادي سفالينه نيز مرمت شدند.

طاهري با اشاره به اينكه در موزه ایل و عشایر سنگسر از بافته‌های پشمی زیادی نگهداری می‌شود و بافته‌هاي اين موزه دچار آسیب بیدزدگی و موریانه شده بود، گفت: آسیب به بقیه بافته‌ها منتقل شده بود و بر اين اساس مرمت بافته‌ها با آفت زدایی با استفاده از روش‌هاي فريزر صنعتي و  پاکسازی بافته‌ها از تخم حشرات انجام شد.

باغ موزه عشایری ایل سنگسر نخستین موزه خصوصی استان سمنان است كه دارای مجموعه‌ای ارزشمند از آثار تاریخی عشایر ایل سنگسر است و تاریخ عشایر ایل سنگسر در این موزه نگهداری می شود.

اين موزه داراي بخش‌هايي از جمله ابزار و ادوات پشم‌چینی و مراحل تولید انواع نخ و پارچه‌های پشمی و ابریشمی توسط بانوان ایل سنگسر، انواع دست‌افزار‌های زندگی روزمره و دوگانه ایل نیمه کوچه رو سنگسر بوده و انواع ظروف، ابزار، جنگ افزار و صنایع‌دستی و هنر سوزن‌دوزی، پوشاک و نمایه‌ای از زندگی شهرنشینی مردم ایل سنگسر در دهه‌های گذشته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها