خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

جایگاه معلمی را بالاتر و ارزشمندتر از جایگاه شغلی آن درک کنیم

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: باید جایگاه معلمی را بالاتر و ارزشمندتر از جایگاه شغلی آن ببینیم و معلمان نیز قدر این عرصه الهی و دینی را بدانند و تلاش کنند از این فرصت نهایت بهره را ببرند.
کد خبر: ۸۶۶۸۹۴۹
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین،آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در دیدار مدیرکل آموزش و پرورش و جمعی از معلمان منتخب و نمونه استان قزوین که به مناسبت هفته گرامیداشت جایگاه معلم برگزار شد، با تبریک این روز و با بیان این‌که عرصه معلمی عرصه معنوی است، اظهار کرد: وقتی به تاریخ رجوع می‌کنیم می‌بینیم که عرصه معلمی در اختیار پیغمبران (ع)، ائمه اطهار (ع)، فرهیختگان و انسان‌های بزرگ و با عظمت بوده و این مهم بیان کننده جایگاه والای معلمان است.

وی تصریح کرد: باید جایگاه معلمی را بالاتر و ارزشمندتر از جایگاه شغلی آن ببینیم و معلمان نیز قدر این عرصه الهی و دینی را بدانند و تلاش کنند از این فرصت نهایت بهره را ببرند.

امام‌جمعه قزوین با بیان این‌که خداوند کارهای عالم را اولویت‌بندی کرده است، اذعان کرد: خداوند در قرآن خبر داده که کارش را پس از خلق عالم و انسان، با کار معلمی آغاز کرده است و این کار قبل از آفرینش عالم صورت گرفته است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به آیاتی از سوره علق و با بیان این‌که آیات سوره علق اولین آیاتی بوده که بر پیامبر نازل شده است، افزود: خداوند همانند کلاس درس به پیامبر (ص) فرمود: "بخوان به نام پروردگارت" و اولین چیزی را هم که به خواندن آن فرمان می‌دهد، اسم "رَب" است و همین یک آیه تفاوت اساسی بین نگاه آسمانی، وحیانی و دینی را با نگاه دنیاطلبی اهل الحاد، کفر و شرک نشان می‌دهد و خط و مسیر ما را مشخص می‌کند.

وی بیان کرد: متأسفانه امروز شاهد هستیم کتاب‌هایی که نوشته شده و در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند، بر اساس آموزه‌های غربی تدوین شده و در آن تمام همشان انکار خدا است و چینش مطالب به گونه‌ای است که جهان و خدا را چیز جدای از هم معرفی می‌کند.

 آیت‌الله عابدینی با تأکید بر این‌که این خداوند است که بر همه چیز اثرگذار است، افزود: همه چیز در عالم وسیله هستند و اثرگذاری خود را از خدای متعال می‌گیرند و این خدایی که باید در همه شئونات انسان اثرگذار باشد، در نگاه غربی حذف می‌شود.

امام‌جمعه قزوین گفت: این عالم، عالمِ هوشمند و هوشیار است و آسمان‌های هفت گانه و زمین مستمراً و دائم در حال تسبیح خدای متعال هستند و در شرایط معمولی این شرایط برای انسان قابل درک و فهم نیست.

وی با تأکید بر این‌که هیچ نظام معلمی در دنیا قابل قیاس با نظام معلمی پرورش یافته‌ی مکتب قرآن و عترت نیست، بیان کرد: معلم در جامعه دینی با کسی که در جامعه الحادی معلم است تفاوت بسیار زیادی دارد و هر چند در جامعه الحادی ممکن است توصیف شکلی خوبی وجود داشته باشد اما در توصیف معنوی و محتوایی تفاوت معنی‌داری وجود دارد.

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: اگر خدا به کسی لیاقت بدهد که پرورش یافته مکتب قرآن و عترت شود، جنس کار او نیز متفاوت و اثرگذار خواهد شد.

آیت‌الله عابدینی با بیان این‌که آیات اول سوره علق، ادبیات آموزشی و تعلیمی دارند، اظهار کرد: خداوند پس از خلق انسان موضوع کرامت را مطرح کرده و خودش را به‌عنوان "رب اکرم" معرفی می‌کند و این همان خدایی است که راجع به انسان گفت: " وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ" و در مورد قرآن هم فرمود: " إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ" و خروجی و محصول تشکیلات تعلیمی و تربیتی قرآنی، "إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم" می‌شود و این‌ها که در کنار هم قرار گیرد منظومه‌ای شوق انگیز را ایجاد می‌کنند.

 وی تصریح کرد: اگر این مجموعه‌ها درک شود انسان پای غیر خدا را در کارها باز نمی‌کند و کرامت انسانی را به قیمت ارزان نمی‌فروشد و به‌جای بندگی به اشتغالات دیگر سردرگم نمی‌شود.

امام‌جمعه قزوین اذعان داشت: امام خمینی (ره) فرمودند ما انقلاب را به جهان صادر می‌کنیم؛ اما اگر ما کتاب‌های غربی‌ها را ترجمه و به دانش آموزان و معلمان ارائه کردیم، اهداف امام در صدور انقلاب محقق نخواهند شد.

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: باید تلاش کنیم متاع صادراتی‌مان را بشناسیم و در پی صدور آن به جهان باشیم. متاع صادراتی ما آن است که باید به دنیا بگوییم انسانی که شما تعریف می‌کنید تفاوتی با حیوان ندارد و ما انسانی متفاوت از حیوان را تعریف می‌کنیم و آن انسان کریم، الهی، ملکوتی است و ما علمی را می‌شناسیم که در وجود انسان متعالی شکل می‌گیرد.

وی افزود: گرانقیمت ترین و با ارزش‌ترین متاع انقلاب همین مسائلی است که در عرصه علم و معلمی داریم و اگر اندیشمندان جهان علوم را از منظر پیغمبر (ص) و امام علی (ع) ببینند، هیجان‌زده خواهند شد و در نهایت به آن علاقه‌مند می‌شوند.

 آیت‌الله عابدینی اضافه کرد: از آموزه‌های اسلامی این معنا متبادر می‌شود که علم، نوری است که خدای متعال در قلب هر بنده‌ای که بخواهد قرار می‌دهد و این باور در هیچ کجای دنیا یافت نمی‌شود.

 امام‌جمعه قزوین تصریح کرد: هر جمله‌ای که ما در مدرسه یاد می‌گیریم یک عقد (در زبان عربی به معنای جمله) است و در عین حال هر جمله یک اطلاع است و مجموعه اطلاعات ما، مجموعه عقود ما می‌شود و همه دنیا نیز از این‌ها بهره‌مند هستند و آن جایی این علم صادراتی می‌شود که طبق باورهای اسلامی، عقود ذهن نیز مورد پذیرش دل قرار بگیرد.

 وی یاد آورد شد: اگر نگاه‌های دینی خودمان را به این شکل مهندسی سازی کنیم، صاحب علمی ارزشمند خواهیم شد و علم ما علم الهامی می‌شود. اگر خدا انسان را برای کاری اختیار کند، شرح صدر آن کار را نیز به او عنایت می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: خداوند قلب انسانی را که برای کاری اختیار کند، از چشمه‌های حکمت و معارف نورانی و الهی مالامال می‌کند و شهدایی چون چگینی از آن جمله هستند.

آیت‌الله عابدینی به سومین موهبت انسان‌هایی که خداوند آن‌ها را برای کاری اختیار می‌کند اشاره کرد و گفت: خدای متعال علوم الهامی را به او عنایت می‌کند؛ به گونه‌ای که در پاسخ به هیچ سؤالی درمانده نمی‌شود و در انتخاب راه درست سرگردان نمی‌شود و این از فضل خداست و به هر کسی که بخواهد عنایت می‌کند.

وی گفت: اگر علم دورن ما راه پیدا کند و در عقل و روح ما حل شود و جزء جان ما شود موجب می‌شود حکمت از قلب به زبان جاری شود اما اگر این‌گونه نشود موجب آلودگی شدن زندگی شده و آخرت ما را از ما خواهد گرفت.

 

 

 

در ابتدای این دیدار سالار قاسمی، مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: کلید آگاهی و معنایی مردم در دست با کفایت معلمان قرار دارد؛ هفته معلم این نیست که فقط به معلمان تبریک بگویند.

وی ادامه داد: معتقدم که باید این تلقی نادرست در جامعه اصلاح شود و همه باور کنند که معلم تنها کارمند نیست، کارمند عزیز است ولی کدام کارمند با روح و جان و جسم دانش‌آموز در ارتباط می‌باشد، معلم جان جامعه است، روح جامعه است، این چه تلقی نادرست در جامعه است که معلم مانند بقیه کارمندان دیده می‌شود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: ساختن روح جامعه در دست معلم است. این ظلم به معلم است که در جامعه معیشت رو منزلت معلم می‌دانند، معیشت شرط لازم است لیکن شرط کافی نیست، یکی از موارد منزلت معلم معیشت است، بنده مخلص و خدمتگزار معلمان هستم و در خدمت معلم بودن یک افتخار است.

1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها