خبرهای داغ:
مدير كل ميراث فرهنگي استان سمنان خواستار شد:

وضعيت واگذاري كاروانسراهاي استان تعيين شود

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان خواستار تعيين وضعيت واگذاري كاورانسراهاي اين استان تا يك ماه آينده شد.
کد خبر: ۸۶۷۴۱۷۴
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان،«حسين خواجه بيدختي» در كارگروه گردشگري استان سمنان كه در محل استانداري سمنان برگزار شد، گفت: در استان سمنان 27 كاروانسرا  وجود دارد كه تنها مالكيت چهار كاروانسرا از اين تعداد در اختيار اداره كل ميراث فرهنگي استان است.

وي با بيان اينكه كاروانسراهاي در اختيار اين سازمان تا كنون به بخش خصوصي واگذار شده اند، افزود: بر اين اساس تا كنون كاروانسراهاي دهنمك، مياندشت و شاه عباسي دامغان به بخش خصوصي واگذار شده و كاروانسراي ايوانكي نيز در شرف واگذاري است.

بيدختي با اشاره به اينكه در دو سال گذشته بيشتر بناهاي در اختيار سازمان به بخش خصوصي واگذار شده است، گفت: ساير كاروانسراهاي استان كه تا كنون واگذار نشده اند، در وقف يا تملك ساير دستگاههاي اجرايي هستند و بايد به زودي تعيين تكليف شوند.

وي با تاكيد بر اينكه بهترين راه مرمت و نگهداري بناهاي تاريخي و كاروانسراها، واگذاري اين ابنيه به بخش خصوصي است، افزود: استان سمنان داراي بيشترين تعداد كاروانسراها در بين استانهاي كشور است و بزرگترين كاروانسراي كشور نيز در اين استان و در شهرستان ميامي واقع شده است و بايد از اين ظرفيت بهره برداري كرد.

بيدختي گفت: در حال حاضر 16 كاروانسرا در استان تحت اختيار اداره كل اوقاف و امور خيريه، دو كاروانسرا در مالكيت ستاد اجرائيات حضرت امام(ره)، دو كاروانسرا داراي مالكيت خصوصي، يك كاورانسرا تحت مالكيت اداره زندانهاست و در مورد مالكيت دو كاروانسرا نيز مناقشه وجود دارد.

وي از واگذاري خانه طاهري، خانه تدين و خانه كلانتر سمنان و چشمه علي دامغان به بخش خصوصي خبر داد و گفت: بسياري از كاروانسراهاي تحت تملك ساير نهادها رو به تخريب هستند و در مورد احيا و بهره برداري از اين بناها بايد هر چه سريع تر اقدام كرد.

معاون امور عمراني استانداري سمنان نيز با تاكيد بر احياء و جلوگيري از تخريب كاروانسراهاي استان سمنان، گفت: مرمت و احياي اين كاروانسراها در جلوگيري از تخريب فضاهاي گردشگري و ايجاد فضاي اقامت و استراحت ميان راهي مسافران و جذب گردشگران موثر است.

مهدي زنديه وكيلي گفت: وضعيت كاروانسراهاي استان بايد از بن بست خارج شود و هر چه سريعتر كار تعيين تكليف واگذاري كاروانسراها به بخش خصوصي انجام شود.

در اين جلسه مسائل و مشكلات سرمايه گذاران در مناطق گردشگري استان از جمله آبگرم سمنان، مجموعه اورس شاهرود و .... مورد بررسي قرار گرفت.

استان سمنان داراي 27 كاروانسرا است كه تاريخ ساخت بيشتر اين كاروانسراها به دوره صفويه باز مي گردد. كاورانسراي مياندشت به عنوان بزرگترين كاروانسراي كشور و شامل سه مجموعه كاروانسرايي در شهرستان ميامي واقع شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها