خبرهای داغ:

سپاه از نگاه امام خمینی (ره)

پاسدار واژه‌اي است كه كوچه‌هاي شهرمان را حسيني(ع) كرده است و شب‌هاي آتش و عطش را به ياد مي‌آورد. اين نسبت و اقتدا نام سبزپوشان سپاهي را كنار نام خورشيد كربلا - اباعبدالله الحسين(ع)- نشانده و همه ساله سوم شعبان يادآور حماسه آفريني‌هاي پاسداران در جبهه‌هاي غرب و جنوب است.
کد خبر: ۸۶۷۴۸۲۵
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
خبرگزاری بسیج کرمانشاه، پاسداران تربيت يافتگان مكتب حسيني(ع) و صادق‌ترين چهره‌هاي تاريخ، با زلال‌ترين و بي‌آلايش ترين روح انساني‌اند. همان حماسه‌سازان دلاوري كه از صبح پيروزي انقلاب اسلامي با هدف اعتلاي آرمان‌هاي بلند انساني به صف جهاد في‌سبيل‌الله پيوستند و مرامنامه خود را استقلال و سربلندي كشور اعلام كردند.
ايده شكل‌گيري سپاه پاسداران را امام خميني(ره) از خاستگاه معرفتي مطرح كردند و تقدير آن را از حدود انديشه سياسي و تاكتيك‌هاي نظامي و تكنيك‌هاي مديريتي بسيار فراتر بردند. تكيه و تأكيد آن مصلح روشن‌ضمير بر نقش مردم در اين نهاد انقلابي به دور از گرايش‌ها و سليقه سياسي محدود كننده، نشانگر نگاه آرماني امام خميني(ره) نسبت به اين نهاد جوشيده از بطن انقلاب‌است.
پاسداري انقلاب، يك انديشه فراگير در جهت رشد استعدادها و شكوفايي خلاقيت‌ها در همه ابعاد براي زيست مسلماني است كه بي‌شك غفلت از ابعاد آن، ما را دچار خطاي استراتژيك در شناخت اين نهاد خواهد كرد. بازخواني كلام و پيام حضرت امام(ره) در تعريف و تبيين جايگاه پاسداران ما را به تأمل مي‌خواند. در نگرش و باور حضرت امام(ره)، سپاه معراج انديشه پاك اسلامي است.
از همين رو در تحليلي نوانديشانه و به دور از شعارزدگي، سهيم كردن آحاد مردم و توجه به خواست آنان را در پيشبرد امور و ايجاد بسترهاي لازم در تحقق مشاركت اجتماعي در قالب نهاد‌هاي انقلابي از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در زمره الزامات برمي‌شمرد. ژرف‌نگري حضرت امام(ره) در ارائه مدلي خلاقانه، حكايت از آن دارد كه امام(ره) در افقي بلند، شور متأثر از انقلابي عقيدتي را در وجود برخي خلأهاي نظري و فقر تئوريك كه به طور طبيعي در آغاز راه هر نهضتي رخ مي‌دهد، بموقع تشخيص داده و آن را در مسيري مصلحانه هدايت نموده است.
اين نگاه قبل از هر چيز مرز و نسبت اين نهاد را با جامعه در معيارهاي واقعي تعيين و تبيين مي‌كند و سپاه و سپاهي را از بازه‌هاي زمان و مكان تا اوج انديشه‌ها و باورهاي آرماني ارتقا مي‌دهد. هنر امام(ره) اين بود كه مجموعه‌اي از علايق، سلايق و فكر و انديشه را فارغ از جنس و جسم براي هدفي مشترك و مقدس پديد آورد و توانست انرژي سرشار جوانان آن روز را در دفاع از كشور در مسيري سازنده به جريان اندازد.
نكته قابل تأمل اين است كه حضرت امام(ره) پيوسته و مدام مجهز شدن پاسداران را به دو بال 'انديشه' و 'معنويت' گوشزد مي‌كند و قامت ايمان يك پاسدار را آنچنان مي‌يابد كه افتخار پاسدار بودن خويش را علناً بروز مي‌دهد و حشر با پاسداران مخلص را از خدا طلب مي‌كند.
در بينش و تفكر امام(ره)، سلاح حقيقي يك پاسدار، انديشه و معنويت است كه سراسر جاذبه، شوق و عشق مي‌آفريند.
در اين مكتب فكري، خلوص و گمنامي، نيت اعضاي اين نهاد برخاسته از انقلاب را شكل مي‌دهد و حركت‌ در مسيرالهي و خدمت بي‌منت به مردم و گرفتار نيامدن در حلقه‌هاي ماديت را اصل مي‌پندارد. حضرت امام(ره) در يكي از پيام‌هاي پرنكته خود به لازمه رويكرد 'تحجر'ستيزي و نفي 'مقدس نمايي' يك ملت، اشاره و بر التزام به تفكر و انديشه معنوي تصريح مي‌كند.
اين رويكرد آنچنان عميق است كه بايد در حوزه‌هاي فكري و علمي و به دور از تعلقات سياسي و پرهيز از سطحي‌نگري‌ها كشف رمز و معنا شود و با نگاهي عميق به ژرفاي آن، حضور در عرصه‌هاي نظامي و تبلور عيني توانمندي‌هاي اين نهاد جوشيده از بطن و متن جامعه در دوران صدر انقلاب را مقدمه‌اي مفصل براي حركت در مسيري خطير و استراتژيك دانست و تصريح نمود كه؛ مقصدي كه براي پاسداران تعيين شده فقط با 'انديشه'، 'معنويت' و 'خلوص' به سرانجام خواهد رسيد.

منبع: روزنامه ايران
ارسال نظرات
آخرین اخبار