پس از تصویب لایحه خصوصی سازی مدارس و مطرح شدن طرح تجاری سازی حیاط مدارس؛

رویکرد اقتصادی آموزش و پرورش به نفع نظام تعلیم و تربیت نیست

رویکرد اقتصادی آموزش و پرورش که با تصویب لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی اعتراض دلسوزان فرهنگی را برانگیخت و اکنون با مطرح شدن طرح تجاری سازی حیاط مدارس مجددا موجبات تعجب و نگرانی را افزایش داده است.
کد خبر: ۸۶۸۴۷۵۷
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، مشارکت در هر حوزه ای انگیزه های خاص و از جنس آن حوزه را می طلبد و نمی توان با انگیزه اقتصادی، رشد مشارکت فرهنگی وآموزشی ایجاد نمود، در مشارکت باید از افرادی استفاده کرد که شاکله فرهنگی دارند؛ حضور افراد غیرفرهنگی به صرف داشتن سرمایه، و خصوصی سازی با نگاه اقتصادی برای حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش اشتباه است.

دکتر عادل پیغامی استادیار دانشكده‌ی معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، در خصوص این رویکرد در گفت و گو با خبرنگار سازمان بسیج فرهنگیان گفت: رویکرد اقتصادی آموزش و پرورش نه فقط در این دولت بلکه از سال ها پیش به دلیل این که اهمیت سرمایه اجتماعی و انسانی در سیستم ما به خوبی تعریف و بازشناسی نشده نیست، رویکرد اشتباهی است.

وی با اشاره به این نکته که در کشور ما به خروجیِ مهم نهاد تعلیم و تربیت و سرمایه گذاری انسانی اهمیت داده نمی شود، ادامه داد: به غلط مطرح شده است که آموزش و پرورش باید به دنبال تامین مالی خودش باشد و مسئله جلب مشارکت های مردمی مورد سوءاستفاده قرار گرفته است در حالی که این قبیل ورود بی ضابطه وزارت آموزش و پرورش به امور اقتصادی و تجاری سازی و بنگاه داری اقتصادی برای نظام تعلیم و تربیت آسیب زا است.

 پیغامی، تجاری سازی درونی یا برون سپاری های بی ضابطه در آموزش و پرورش را با وظایف اصلی این نهاد در تعارض دانست و افزود: هیچ کجای دنیا این گونه با آموزش و پرورش برخورد نمی شود، تامین مالی کالاهای مشترک در ادبیات علمی دنیا روش های مختص به خود را دارد و  و این گونه برخورد با آموزش و پرورش ناشی از نشناختن آن اهمیت تعلیم و تربیت و ارزش آن در آینده یک کشور است.

 

 

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام بینش موجود در آموزش و پرورش را با نگاه سرمایه گذاری مهم انسانی در تعارض دانست و تصریح کرد: صرفه های خارجی در اقتصاد قیمت رسمی ندارند، به این معنا که خروجی های انسانی آموزش و پرورش را نمی توان در دیدگاه رسمی اقتصادی قیمت گذاری کرد اما وظیفه اصلی دولت این است که با نگاه به آینده برای آموزش و پرورش سرمایه گذاری ویژه ای انجام دهد.

 وی ادامه داد: قیمت های سایه ای آموزش و پرورش باید از دولت در قالب انواع مالیات هایی که میتوان برای آن تعریف کرد، گرفت زیرا آموزش و پرورش کالایی تولید می کند که کالای عمومی و مشترک است.

پیغامی نگاه مالی به مسائل فرهنگی را باعث آسیب به این نهادها دانست و بیان کرد: من در برنامه های مختلف در صدا و سیما و مصاحبه های دیگر علیه لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی  صحبت کردم و تمام تلاش من دفاع از آموزش و پرورش ما بود زیرا به نظر می رسد دولت با طرح این لایحه از وظایف خود نسبت به آموزش و پرورش شانه خالی کرده و به دنبال کم کردن وظایف خود در قبال این نهاد مهم است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات