خبرهای داغ:
سردبیر خبرگزاری ایکنا

تقویت رسانه تقویت جامعه است

سردبیر خبرگزاری ایکناودر گفت گو با خبرگزاری بسیج به مناسبت روز خبرنگار گفت: تقویت رسانه تقویت جامعه است.
کد خبر: ۸۷۲۳۳۶۸
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
حسن عابدینی مدیر مسئول خبرگزاری ایکنا در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج به مناسبت روز خبرنگار از شاخصه ها،دغدغه ها و اولویت های مطرح برای خبرنگاران گفت. 
عابدینی در طلیعه این گفت وگو با اشاره به شاخصه های شخصیتی و درون ساز یک خبرنگار اظهار کرد: خبرنگار باید امانت دار باشد، دغدغه مشکلات جامعه را داشته باشد و حل مشکلات برایش حائز اهمیت باشد، در مراحل بعدی و در نگاه فنی داشتن اطلاعات گسترده و مطالعه فراوان می اتاند تاثیر زیادی بر موفقیت یک خبرنگار داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که " آزادی قلم و اندیشه تا چه حد بر موفقیت خبرنگار موثر است؟" عنوان کرد: ابتدا باید این آزادی قلم را معنا کنیم، منظور ما از این آزادی ولنگاری قلم و نوشتن به هر شکل دلخواه نیست.
عابدینی افزود: آزادی قلم در کنار مومن بودن به اسلام شیعی و اصول آن، دغدغه انقلابی داشتن و پایبند بودن به نظام اخلاقی معنا می یابد؛پس از حفظ همه اینها قلمی که با سند و مدرک بدون آبرو ریزی موضوعی راپیگیری و مطالبه می کند می‌تواند معنای واقعی آزادی قلم باشد.
وی ادامه داد: در رسانه های غربی جز موضوعات امنیت ملی رسانه ها می توانند در هر موضوعاتی کار و افشاگری کنند، ما معتقدیم که آزادی رسانه های داخلی در آن سطح نیست و حتی گاهی آزادی هایی که قانون برای رسانه ها تعریف کرده هم رعایت نمی شود ولی با تمام این احوال برای هر سخی باید مستنداتی در دست داشته باشیم و فکر کنیم که آیا هر موضوغی می تواند مطرح و در اختیار مردم قرار گیرد؟
سردبیر خبرگزاری ایکنا ملاک های خبرهایی که باید تولید و در اختیار مردم قرار گیرد را سخنان مقام معظم رهبری به عنوان مرجعی برای بررسی ملاک ها دانست و توضیح داد: رهبر معظم انقلاب در سخنانی به خبرگزاری ایسنا می گویند که اخبار باید "خوب، مفید و امید بخش" باشند،سایر خبرگزاری ها هم ی توانند همین مشخصه ها را مبنای کار خود قرار دهند و رسالت های خود را بر همین مبنا انتخاب و اتخاذ نمایند.
عابدینی توضیح داد: با توجه به این سخنان رسالت ما جنجال نیست بلکه من باید خبری خوب و مفید در تراز نظانم جمهوری اسلامی، خبرنگار تنها باید برای نمایان کردن حق از نهایت صدای خود استفاده کند، دغدغه اش مشکلات مردم باشد نه اینکه تنها با استفاده از تیتر های پر سر و صدا توجه جلب کند و با استفاده از غوغا سالاری کار خود را پیش ببرد.
وی در ادامه ای گفت و گو با بیاناین نکته که خبرنگاران برای نشان دادن دیگران و مشکلاتشان همه تلاش خود را به کار می برند تبیین کرد: خبرنگاران همواره تلاش کرده اند تا مشکلات دیگران را نشان بدهند در حالی که خودو مشکلاتشان پشت تصاویر و نوشته هایشان بلقی میمانند.
عابدینی تصریح کرد: خبرنگار با تلاش هایش می تواند جامعه را به مطلوب خود برساند و باری از دوش جامعه بردارد و گاهی هم آن را از رکود خارج کند، جهان غرب امروز به قدرت انکار ناپذیر رسانه پی برده است و از ابزار راسنه خوبی بهره می برد که متاسفامه ما هنوز به آن مرحله از بهره برداری نرسیده ایم.
وی با گلایه از برخی کوتاهی ها و یا عدم دسترسی هایی که حق ورود رسانه ها است متذکر شد: در حالی که در قانئن اجازه ورود به بسیاری از موضوعات به خبرنگاران داده شده است دستگاه ها اجازه ورود نمی دهند حال آنکه این پرسشگری می تواند به نفع جامعه باشد و رهبر معظم انقلاب نیز براین دغدغه مندی و رود کردن البته با تراز انقلابی تاکید دارند
عابدینی در بخش پایانی سخنانش گفتک شفاف سازی وظیفه رسانه ها است ولی باد در نظر داشته باشیم که برطرف کردن مشکلات خبرنگاران می تواند بر کیفیت کار آنها بیافزاید،در یک جمله تقویت رسانه تقویت جامعه است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها