امام جمعه موقت مه ولات:

مسجد تحول‌ساز و بصیرت‌افزا محور حرکت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است

امام جمعه موقت مه ولات گفت: مسجد در جایگاه اسلامی به عنوان محور تمام حرکت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است و در حال حاضر نیز اگر این جایگاه را پیدا کند، قطعا در جامعه تحول ساز و بصیرت افزا و زمینه ساز تمدن نوین اسلامی خواهد بود.
کد خبر: ۸۷۳۲۷۸۰
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، حجت الاسلام عباسعلی فاطمی در مراسم گرامیداشت هفته جهانی مسجد در شهرستان مه‌ولات اظهار کرد: مسجد در جایگاه دینی و اسلامی به عنوان محور تمام حرکت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است و در حال حاضر نیز اگر این جایگاه را پیدا کند، قطعا در جامعه تاثیرگزار خواهد بود.

وی اضافه کرد: مسجد در اسلام محور و مبنا بود، منازل افراد جامعه حول این محور بنا می‌شد، آموزش و تعلیم و تربیت، دادگاههای قضایی، تجمع افراد برای مراسم شادی و سوگواری و… همه در مسجد برگزار می شد اما در حال حاضر در بعضی شهرک های امروزی هر چیزی تعبیه می شود غیر از مسجد.

وی مسجد تحول ساز و بصیرت افزا را مستلزم وجود و فعال بودن ارکان مسجد دانست و عنوان کرد: در هر مسجد امروزی امام جماعت و هیئت امنا به عنوان ارکان اصلی و پایگاههای بسیج، کانونها و تشکل های فرهنگی، هیئت مذهبی و جلسات قرآنی به عنوان بازوان مسجد اگر فعال باشند، آن مسجد می تواند زمینه ساز تحول در جامعه و ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد.

امام جمعه موقت مه ولات داشتن برنامه های جذاب و پربار برای همه اقشار جامعه (کودکان و نوجوانان، جوانان، بانوان و…) را از دیگر زمینه های فعال و موثر بودن مسجد دانست و اظهار کرد: اگر مسجد همانند گذشته در حوزه های مختلف خانواده، سیاسی، اقتصادی و … محل تجمع و رفت و آمد مردم شود، می تواند زمینه ساز ایجاد تمدن نوین اسلامی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده اند، باشد.

فاطمی با اشاره به این سخن رهبر انقلاب که «مسجد هسته مقاومت فرهنگی است» اظهار کرد: وقتی ارکان مسجد (امام جماعت، هیئت امنا و …) معضلات اجتماعی را آسیب شناسی کنند و در مقابل آن آسیب ها طرح عملیاتی برنامه ریزی و اجرا نمایند، مسجد به عنوان هسته مقاومت فرهنگی عمل می کند.

وی در توضیح مطلب قبل یادآور شد: به عنوان مثال اگر آسیب ها و مضرات ماهواره یا شبکه های اجتماعی که در حال حاضر دشمن برای به دام انداختن جوانان و خانواده های ما از آنها بهره میگیرد، از طریق مسجد به جامعه هشدار داده شود و مردم را آگاه و هوشیار کنند و از سوی دیگر در مسجد به جای این موارد برنامه های جذاب و تاثیرگزار تدارک دیده شود و جایگزین برای آنها معرفی شود، در این صورت است که مسجد به عنوان هسته مقاومت فرهنگی در جامعه عمل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر روش های قهرآمیز گذشته برای جذب جوانان به مسجد جوابگو نیست، تصریح کرد: اگر مسجد برنامه های به روز و جذاب در حوزه های مختلف فرهنگی و ورزشی داشته باشد و از ظرفیت هنر مثل نمایشنامه، سرود، فیلم و… در مسجد استفاده شود همانگونه که در سالهای اول انقلاب تجربه شده است، جوانان خود جذب مسجد می شوند.

فاطمی افزود: خانواده ها نیز با جشن تکلیف گرفتن در مسجد به جای جشن تولد در منزل و یا تشویق فرزندان خود در مسجد و در جمع نمازگزاران می توانند در جذب کودکان و نوجوانان به مسجد نقش موثری داشته باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها