خبرهای داغ:

مرمت عقدنامه‌هاي قاجاري در سمنان

مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: دو سند ازدواج مربوط به اواخر دوره قاجار توسط كارشناسان اين اداره كل مرمت شد.
کد خبر: ۸۷۳۵۱۵۱
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
به گزارش گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان، راضيه طاهري افزود: با توجه به شرایط نامناسب نگهداری و مرمت‌های نادرست این اسناد آسیب زیادی دیده بودند.

وي گفت: بر اين اساس، مرمت اين اسناد با مستند نگاری و آسیب شناسی و ثبت آسیب‌های وارده، پاکسازی ، باز کردن مرمت‌های قدیمی و استحکام ‌بخشی انجام شد.

طاهري افزود: متن این عقدنامه‌ها با خط‌هاي تعليق- ثلث و نسخ، نگاشته و حواشی آنها نيز به تذهیب و نقوش زیبا و مهرها و امضاهای شهود عقد مزين و عناصر به کار رفته در این اسناد شامل تسمیه( ذکر نام خدا و یاد خدا)، خطبه ، تاریخ و وقوع عقد، تاریخ ثبت، معرفی زوجین، نام و نام خانوادگی، صداق(مهریه)، نوع عقد و شروط و... است.

وي گفت: کاغذ به دلیل برخورداري از ماهیت آلی، در معرض آسیب قرار دارد و با تاثیرگذاری عوامل فیزیکی، شیمیایی، زیست محیطی به راحتی از بین می‌رود و انسان نيز ممکن است ناآگاهانه بر اثر استفاده غیر صحیح، شیوه‌های نامناسب نگهداری و تعمیرات نادرست و ... موجب از بین رفتن این‌گونه آثار شود.

طاهري یکی از راههای پیشگیری و مهار این عوامل مخرب را فراهم کردن شرایط مناسب برای نگهداری کتب و نسخ خطی و ارائه آموزش هاي لازم عنوان كرد.

وي با بيان اينكه اسناد مکتوب بیانگر دانش و هنر هر منطقه هستند، گفت: میزان تزئینات اسناد با توجه به دوره‌های مختلف، متفاوت است و عقدنامه ها نيز از نظر نوع خط، مهر و امضا ، شاخصه‌های تزئینی و ... متفاوت و قابل توجه هستند.

مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: تا پيش از سال 1310ه.ش ازدواج و طلاق اشخاص به ثبت نمی‌رسید و در مرداد همان سال قانون ازدواج مشتمل بر 20 ماده که مقررات طلاق را هم در بر داشت در مجلس تصویب شد و به ثبت رسید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها