خبرهای داغ:
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد:

ورود 4 محصول تراریخته به کشور

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هم اکنون ورود چهار محصول تراریخته به کشور را داریم، گفت: هیچگونه محصول ترایخته در کشور تولید نمی شود.
کد خبر: ۸۷۳۷۲۸۳
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشورخبرگزاری بسیج،مهناز مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا,  اظهار داشت: برای ما اصلا مهم نیست که ادعا می کنند این محصولات می‌تواند شاهراه حیات بشر باشد بلکه باید مدیریت خطر و ارزیابی های لازم در باره ورود این محصولات به کشور انجام شود.

وی با بیان اینکه ما تنها واردات 4 محصول تراریخته ذرت، سویا، کانولا و پنبه را به کشور داریم، تصریح کرد:سازمان حفاظت محیط زیست از دو دهه گذشته به این مسئله ورود پیدا کرده و لازم است درباره چنین محصولاتی ارزیابی های خطر و مدیریت خطر انجام شود.


معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: محیط زیست به عنوان محیط ایست بازدارنده از ورود فناوری به کشور نیست اما ما باید ارزیابی خطر محصولات کشاورزی را داشته باشیم.


وی با اشاره به نبود متخصص برای ارزیابی محصولات تراریخته وارد شده به کشور عنوان کرد: باید ارزیاب متخصص برای محصولات و موجودات دستکاری شده ژنتیکی و تراریخته داشته باشیم.


مظاهری گفت: بکار گیری فناوری زیست محیطی امری مطلوب است و یکی از میوه های این درخت توجه به همین موضوع محصولات تراریخته است. 


وی عنوان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست کشور از ورود فناوری‌هایی همچون نانو برای حفظ محیط زیست استقبال کرده و نیازمند ورود و همکاری پژوهشگران هستیم.
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای ورود این محصولات به کشور لازم است بر اساس شیوه‌نامه‌های لازم و ارزیابی های زیست محیطی توسط این سازمان مورد توجه قرار گیرد و گمرک با حساسیت بیشتری ورود این محصولات به کشور را مورد رصد قرار دهد.


وی با اشاره به ضرورت حفظ سلامت مردم در استفاده از محصولات ارگانیک تاکید کرد: شیوه نامه لازم در این خصوص تدوین شده است و باید قوانین احتیاطی را رعایت کنیم و مردم باید بدانند که چه چیزی را مصرف می کنند و از خطرات احتمالی مصرف اینگونه محصولات آگاهی داشته باشند.


مظاهری یکی از پیامدهای استفاده از محصولات تراریخته را از بین رفتن بومی گرایی محصولات دانست و عنوان کرد: ورود محصولات تراریخته به محیط زیست کشور سبب از بین رفتن بومی گرایی محصولات شده و این محصولات دیگر عطر و طعم محصولات بومی را نخواهند داشت.

ارسال نظرات