خبرهای داغ:
مدیریت حوزه‌ علمیه خواهران استان قزوین:

تحکیم زعامت امام (ره) مهمترین دستاورد قیام17 شهریور بود

مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران قزوین اذعان کرد: از مهمترین پیامدهای قیام17 شهریور تحکیم رهبریت امام خمینی(ره) بر کشور بود چرا که مردم از آن پس در تمامی امور و اتفاقات پیرو سخنان ایشان بودند.
کد خبر: ۸۷۳۹۹۰۲
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸

حجت‌الاسلام رضا کاظم‌لو مدیر حوزه‌ علمیه خواهران استان قزوین، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قزوین پیرامون قیام خونین 17 شهریور سال 1357 و تاثیر آن بر روند پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد:در حقیقت واقعه 17 شهریور معروف به جمعه سیاه در پی فریبکاری رژیم شاهنشاهی در بر سر کار آوردن شریف امامی که منتصب به حزب رستاخیز بود به وقوع پیوست.

وی در ادامه افزود: شاه با علم به فرهنگ دینی مردم و محوریت مرجع تقلید در ایران، شریف امامی را برای فریب اذهان عمومی بر سر کار آورد که با روشنگری امام خمینی(ره) مردم از توطئه سیاه نظام مطلع و به تظاهرات در خیابان‌های تهران پرداختند.

کاظم‌لو همچنین خاطرنشان کرد: شریف امامی در آغاز تشکیل دولت آشتی اظهار کرد که با امام خمینی مذاکره و وی را به کشور بازخواهد گرداند.

این مسئول با بیان تاثیر قیام خونین 17 شهریور در روند پیروزی انقلاب تشریح کرد: از مهمترین پیامدهای این قیام تحکیم رهبریت امام خمینی(ره) در کشور بود چرا که مردم  از آن پس در تمامی امور و اتفاقات پیرو سخنان ایشان عمل می‌کنند.

کاظم‌لو تزلزل نظام را دومین پیامد این قیام عنوان کرد و گفت: وظیفه حکومت خدمتگزاری به مردم و حمایت از کشور است لذا با توجه به کشتار 90 تن از مردم در این فاجعه نظام شاهنشاهی از وظیفه اصلی خود فاصله گرفت و در روند اداره مردم به ‌شدت ضربه خورد.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که وظیفه ارتش حفظ امنیت در مرزها می‌باشد به بیان نقش ارتش در کشتار مردم پرداخت و تصریح کرد: رژیم برای سرکوب قیام‌کنندگان از ارتش استفاده کرد که در پی تیراندازی و کشتار مردم بی‌گناه ارتشیان دچار عذاب وجدان و بدگمانی به شاه شدند.

این مسئول در ادامه به بررسی وضعیت کشور پس از قیام 17 شهریور پرداخت و تبیین کرد: با وجود دیدارهای مقامات برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی با شاه و تلاش برای روحیه دادن به وی از صحبت‌های پهلوی کاملا مشخص بود که شاه خود را بازنده این عرصه می‌داند.

کاظم‌لو افزود: احساس شکست و ترس شاه تا حدی بود که حضور معمار کبیر انقلاب را در نجف طاقت نیاورده و او را به پاریس تبعید کرد.

مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران قزوین در خاتمه یادآور شد: با افزایش تظاهرات‌های مردمی پس از جمعه سیاه نظام پهلوی به مرور تضعیف شده و سرانجام به‌طور کلی شکست خورد.

1101/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها