خبرهای داغ:
حجت الاسلام مقربی؛

عید قربان روز کشتن هوای نفس و رسیدن به قرب الهی است

کارشناس مذهبی گفت: عید قربان روز کشتن هوای نفس و رسیدن به قرب الهی است.
کد خبر: ۸۷۴۳۴۰۳
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
حجت الاسلام والمسلمین مهدی مقربی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در گرمسار ضمن تبریک عید قربان به همه مسلمانان در اقسا نقاط جهان، اظهار داشت: عید قربان که عید «اضحی» نیز نامیده می‌شود و از اعیاد بزرگ اسلامی و مصادف با دهم ذی الحجه است و عید قربان روزی است که حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) عشق و تسلیمشان در برابر امر الهی را به اثبات رساندند و از این آزمایش الهی سربلند بیرون آمدند.

وی با اشاره به فلسفه قربانی کردن در دین اسلام و آیاتی از کلام الله مجید،خاطر نشان کرد:گوشت ها و خونهای حیواناتی که قربانی می کنید به خدا نمی رسد، بلکه تقوا از جانب شما به خدا می رسد بنابراین قربانی کردن فی نفسه در اسلام موضوعیت ندارد و به عنوان نمادی برای نزدیک شدن به خدا و از بین بردن هواهای نفسانی است.

کارشناس سیاسی سپاه ناحیه گرمسار با بیان اینکه قربانی کردن سنت الهی است نه ساخته دست بشر افزود:قربانی کردن هدیه ای از جانب خدوند متعال و سنتی الهی است بنابراین بشر نمی تواند در مقابل این سنت الهی عمل دیگری را به عنوان جایگزین قرار دهد زیرا اخیرا برخی به بهانه حمایت از حقوق حیوانات ،کاشت درخت به جای قربانی کردن در روز عید قربان را مطرح کرده اند که این مغایر با سنت الهی است هرچند که کاشت درخت فی نفسه دارای اجر و ثواب زیادی است و در مناسبت هایی غیر از عید قربان می تواند جایگزین قربانی کردن باشد اما اینکه بخواهیم آن را جایگزین قربانی کردن در روز عید قربان قرار دهیم بدعت و خلاف سنت الهی است.

وی با اشاره به احترام به حقوق حیوانات در دین اسلام گفت:در دین اسلام به منظور حفظ حقوق حیوانات برای قربانی کردن تمهیداتی پیش بینی شده است که انسان نتواند برای قربانی کردن هر طور که خواست به حیوان آزار برساند تا آنجا که قربانی کردن حیوانی در مقابل چشمان حیوان دیگر را منع کرده است.

مقربی همچنین با اشاره به برخی از خرافاتی که در سنت الهی قربانی کردن وارد شده است افزود:قربانی کردن تنها در برخی از شرایط خاص توصیه شده است بنابراین لزومی ندارد تا در هر مراسم و به هر بهانه ای قربانی صورت گیرد از جمله این موارد انحرافی مالیدن خون گوسفند قربانی به پلاک ماشین نو است. مرحوم شهید مطهری(ره) این کار را همان ذبیحة الجن می دانست که در زمان جاهلیت رایج بود و پیامبر(ص) مردم را از این عمل نهی فرمود. ذبیحة الجن این بود که مردم خانه ای نو می خریدند و بعد برای جلوگیری از فال بد گوسفندی ذبح می کردند و خون آن را به خانه میپاشیدند.

کارشناس سیاسی سپاه ناحیه گرمسار با بیان برخی از اصول قربانی کردن گوسفند به مناسبت عید سعید قربان گفت:با عنایت به فتاوای مراجع عظام تقلید اصل قربانی کردن گوسفند در عید قربان که با نیت قربانی کردن هواهای نفسانی باشد و به واسطه آن به نیازمندان و مستمندان نیز کمکی شود کار خوبی است اما بایستی سعی شود قربانی کردن به چشم و هم چشمی و خرافات ختم نگردد.

وی افزود:امام خمینی(ره) در کتاب مناسک حج احتیاط مستحب را بر آن میدانند که افرادی که قربانی می کنند گوشت قربانی را سه قسمت کنند، قسمتی را هدیه و قسمتی را به مؤمنین صدقه بدهند و قدری را هم خودشان بخورند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها