کارگردان فیلم «هیهات»:

داعش از دو جبهه سخت‌افزاری و رسانه‌ای در حال جنگ با ما است

کارگردان فیلم «هیهات» گفت: داعش در دو جبهه سخت‌افزاری و رسانه‌ای با ما در حال جنگ است.
کد خبر: ۸۷۵۹۷۲۷
|
۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، هادی مقدم دوست شب گذشته در اکران، نقد و بررسی فیلم «هیهات» که در پردیس سینما هویزه مشهد برگزار شد، اظهار کرد: وقتی فیلمنامه گروهی نوشته می‌شود همه نویسنده‌ها باهم در ارتباط هستند؛ مثل فیلم خون بازی که چهار نفر فیلم‌نامه آن را نوشتند.

وی ادامه داد: اما در فیلم اپیزودی چند کارگردانی؛ کارگردان‌ها و نویسنده‌ها باهم در ارتباط نیستند و از داستان یکدیگر خبر ندارند.

مقدم دوست افزود: وقتی ما به سراغ این فیلم آمدیم طبق یک مرام‌نامه تصمیم بر آن شد اپیزودهای هم را بپسندیم و این فیلمی باشد که مفهوم عاشورا را برساند نه ذیل عنوان ما باشد.

کارگردان فیلم «هیهات» ادامه داد: ما قصد داشتیم تا ابعاد واقعه عاشورا برای کمک به تعمیق مفاهیم عاشورا بیان کنیم، برای همین هرکس ایده خودش را در جمع چهار نفره ما مطرح می‌کرد و ما آن را نقد و بررسی می‌کردیم به‌طوری‌که دو الی سه طرح دانش اقباشاوی رد شد.

وی به تیتراژ این فیلم اشاره کرد و گفت: ما برای اینکه همه توجه مخاطب به مفهوم عاشورا باشد فیلم را بدون تیتراژ آغاز کردیم تا مخاطب بدون پیش‌زمینه از کارگردان و نویسنده هر بخش به مفهوم فیلم متمرکز شود.

مقدم‌دوست ادامه داد: همه‌چیز در این فیلم در راستای مفهوم عاشورایی است، نداشتن تیتراژ ابتدایی و چگونگی تولید جزء تمهیداتی است که کارگردان‌ها باید به آن توجه کنند.

کارگردان فیلم «هیهات» اظهار کرد: شاید سبک‌های ما متفاوت بود اما در کل یک مفهوم کلی داشت به‌طور مثال اپیزود اقباشاوی یک سازه ساده اما محکم بود و نیاز نبود در آن فرخ نژاد زیاد جزئیات دربازی‌اش نشان بدهد، کار یک کار سبک و پالوده بود و نیاز به یک بازی پالوده همان طور که فرخ نژاد ارائه داد داشت.

وی گفت: در اپیزود من جزئیات اینتسرتها ریز خورد زیادی داشت و لازم بود که یک بازی متناسب با آن داشته باشند که همین‌ها باعث تقطیع فیلم می‌شد.

مقدم دوست با اشاره به‌سرعت اینترنت که در فیلم اشاره شد، عنوان کرد: چون در ایران سرعت اینترنت ما کم است فکر می‌کنیم در عراق که درگیر جنگ هستند سرعت اینترنت خیلی پایین‌تر است درحالی‌که این‌گونه نیست.

کارگردان فیلم «هیهات» ادامه داد: خیلی از تصاویری که درگوشی‌هایتان یا فیسبوک قرار داشت در همان لحظه جنگ بارگذاری شده است، شما با یک جستجوی کوچک در اینستاگرام می‌توانید صحنه‌های لحظه‌ای از جنگ عراق و سوریه را مشاهده کنید.

وی بیان کرد: داعش در دو جبهه با ما در حال جنگ است یکی جنگ سخت‌افزاری و دیگر جنگ رسانه‌ای.

مقدم دوست به فیلم‌های مستند تلگرامی اشاره کرد و افزود: وقتی فردی فیلمی می‌بیند تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد و در فرد حالتی ایجاد می‌کند، شخصیت زن اپیزود من برای خودش یک داستانی دارد زنی که به دنبال شوهرش آمد و به‌موازات آن داستان ابو طوبی است شاعری که می‌خواهد خطبه حضرت زینب (س) را به شعر تبدیل کنند.

کارگردان فیلم «هیهات» اضافه کرد: در ابتدای اپیزود زن شخصیت با جعبه اسباب‌بازی‌های پسرش مواجهه می‌شود که حکم وصیت‌نامه را دارد و بعد تبلت همسرش که باعث می‌شود او فیلم‌های ابوطوبی را ببیند و برای زن همان اتفاقی می‌افتد که ما در فیلم می‌بینیم.

وی ادامه داد: از یک جا به بعد، فیلم حالت روایت گونه مستند می‌شود و کمتر سراغ تبلت می‌رویم و داستان به‌جایی می‌رسد که زن همسرش را پیدا می‌کنند و در او به خاطر دیدن فیلم‌ها احساسی ایجاد می‌شود که زن به این نتیجه می‌رسد که باید خطبه بخواند به‌این‌ترتیب هم قصه خودش و هم قصه ابوطوبی به پایان می‌رسد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها