خبرهای داغ:

بازديد استاندار سمنان از بافت تاريخي سمنان + عكس

استاندار سمنان و جمعي از مسئولان استان و شهرستان سمنان، از صبح امروز در حال بازديد از محور فرهنگي تاريخي بافت قديم سمنان هستند.
کد خبر: ۸۷۶۶۳۸۸
|
۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
به گزارش خبرگزاري بسيج از سمنان، استاندار سمنان از صبح امروز تا كنون از خانه‌هاي تاريخي كلانتر و طاهري و موزه گرمابه پهنه سمنان بازديد كرده است.

استاندار سمنان و هيات همراه، در اين بازديدها در جريان مرمت خانه‌هاي تاريخي قرار گرفته‌اند و در ادامه از تكيه پهنه و بازارهاي شمالي و جنوبي سمنان، خانه تاريخي ادب، حمام قلي، خانه ترابي بازديد مي‌كنند.

برنامه پايان بخش بازديد نيمروزه استاندار و جمعي از مسئولان استان، بازديد از محوطه پارينه سنگي ميرك و بازديد از روند فعاليت باستان شناسان ايراني و فرانسوي در اين محوطه باستاني است.

خانه كلانتر در اواسط دوره قاجار بنا شده و در قسمت جنوبي سمنان در محله اسفنجان و در نبش ميدان ابوذر (پاچنار) واقع است.اين بنا متعلق به خانواده رجبي (كلانتر وقت سمنان ) بوده و داراي يك حياط مركزي و باغچه و فضاهايي از جمله راهرو، اتاق‌هاي تابستاني و زمستاني، بادگير و .... است.اين بنا داراي يك بادگير بلند و منحصر به فرد در روي قسمت جنوبي است كه از روي سقف قسمت تابستان نشين بيرون آمده است. خانه كلانتر به شماره 1787 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

خانه طاهري در محله اسفنجان درجنوب غربي شهر سمنان قرار دارد. اين خانه در سال 1346هـجري قـمري ساخته شده است. سبك و سـياق اين بنا يادآور معمــاري اواخر دوره قاجار و اوايل پهلوي است .

موزه گرمابه پهنه نيز در مجاورت راسته بازار قدیم شهر واقع است و بيش از شش قرن قدمت دارد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها