یک تحلیلگر سیاسی در گفتگوی تفصیلی با "بسیج":

اصلاح طلبان در پی دو قطبی کردن حاکمیت و روحانی/ دولت به دنبال مهره‌های سوخته در سه وزارتخانه است

یک تحلیل گر سیاسی در خصوص استعفای همزمان برخی وزرای دولت یازدهم اظهارداشت: استعفای سه وزیر دولت رنگ و بوی سیاسی دارد و برخی از اصلاح طلبان در این زمینه به دنبال سهم‌خواهی و دو قطبی کردن حاکمیت و روحانی هستند.
کد خبر: ۸۷۶۸۹۵۷
|
۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
سید جلال امینی کارشناس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی، در خصوص دلایل استعفا و جایگزینی وزاری پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش وجوانان گفت: استعفای سه وزیر قبلی به تمایل و رضایت خودشان صورت نگرفته است و معرفی وزرای پیشنهادی جدید دولت یازدهم رنگ و بوی حزبی، جناحی و سیاسی زیادی دارد.

 سهم خواهی و عدم توفیق وزرای پیشنهادی

این فعال سیاسی تصریح کرد: وزرای پیشنهادی یا مطرح شده دو نفرشان در مجلس نهم با عدم کسب آرای از سوی نمایندگان برای این سمت احراز صلاحیت نشدند حال این که در مسئولیت کنونی چه توفیقی حاصل شده که می‌خواهند در پست بالاتری آن هم سکاندار یک وزارتخانه مهم گمارده شوند.

امینی خاطرنشان کرد: این انتخاب و استعفا در حالی زد و بند سیاسی در رسانه‌ها‌شان به خود گرفته که یکی از سیاست‌های انتخاباتی اصلاح طلبان حمایت حداقلی از آقای روحانی با امتیازگیری از ایشان می‌باشد و این پیام را ثابت می‌کند که آنان به دنبال افرادی با همین خصوصیات و روحیه هستند.

وی اذعان داشت: تحلیل‌ها از نوع رویکرد اصلاح طلبی از آن جا قوت می گیرد که مثلاً ما چند نفر گزینه هم در آب نمک خوابانده ایم و اگر می‌خواهید از دولت فعلی در انتخابات آینده حمایت شود باید به ما امتیاز و سهم بدهید بنابراین گزینه انتخاب" وزیر" به عنوان روسای ستاد انتخاباتی رئیس جمهور مطرح است که  باز هم مشکلی از مردم حل نخواهد شد.

وی ابراز کرد: برخی مدعیان اطلاح طلبی برای انتخابات رویکرد حمایت حداقلی با سهم‌خواهی از رئیس جمهور را داشته و دنبال می‌کنند و این جابجایی  و معرفی سه ورزی جدید تا حدودی این تحلیل و وضعیت ها را تقویت می کند.


اطلاح طلبان در پی دو قطبی کردن حاکمیت و روحانی

این تحلیل گر سیاسی اظهار داشت: اصلاح طلبان در موضوعات مختلف از جمله  دو قطبی شدن «روحانی - احمدی نژاد» ، «تندرو- میانه رو»، «موافقان و دلواپسان برجام» - «مخالف و موافق کنسرت» هستند، که  طراحی اصلی این دو قطبی سازی‌ها خارج از کشور است.

امینی اضافه کرد: عده ای از جریان های خاص در داخل کشور آگاهانه و غیر آگاهانه به این موضوع ها دامن می زنند که با افشاگری رهبرمعظم انقلاب درباره نامه احمدی نژاد و کنار رفتن ایشان برخی اصلاح طلبان افراطی حتی در پی دو قطبی «حاکمیت و آقای روحانی» نیز هستند.

وی ادامه داد: اصلاح طلبان با روی کار آمدن دولت یازدهم آن طور که باید به سهم خواهی خود در تصاحب وزارتخانه های مطبوعشان نرسیدند بنابراین در آستانه انتخابات آتی با تغییر در وزرای ورزش و جوانان، آموزش و پرورش ،فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراه کردن ورزشکاران ، جوانان، فرهنگیان، دانش آموزان، دانشجویان و هنرمندان به بهانه انتقاد و مطالبه گری از وضعیت عملکردی به دنبال دو قطبی کردن فضای جامعه بودند.

وی یادآور شد: البته انتقاداتی نسبت به وزرا بود ولی شواهد و قرائن نشان می دهد اصلاح طلبان از قبل براساس مطالبات و لیست هایی که داشتند همچنان پیگیر تصاحب برخی مجموعه های وابسته به دولت بوده وهستند.
 

عدم تقویت خواسته مهم اقتصادی مردم  با ترمیم دیرهنگام کابینه

این فعال سیاسی در پاسخ به این که آیا با استعفای وزرا تغییری در سیاست های دولت ایجاد خواهد شد، گفت: به نظر نمی رسد؛ اگر واقعاً هدف دولتمردان بویژه رئیس جمهمور خدمت به مردم با ترمیم و تقویت کابینه هست چرا دیرهنگام به فکر افتاده اند، در هفت ماه باقی مانده از عمر دولت یازدهم چه گُلی می خواهند بر سر مملکت بزنند و چرا از سال گذشته شروع نکردند.

امینی یادآور شد: به فرض ترمیم دیرهنگام کابینه، تقویت دولت  در راستای خدمت به جامعه باشد، اما اولویت و مطالبه های اصلی مردم گشایش امور اقتصادی، معیشتی و رفع گرانی بویژه برای قشر مستضعف و محروم در وزارتخانه های مرتبط است که متأسفانه مغفول مانده، نه سه وزیری که وادار به استعفا شده اند.

 وی ابراز داشت: بنابراین دولتمردان یک مقدار در عملکرد و رفتار های خودشان نسبت به شعارها و وعده هایی که سه سال می گذرد و مردم هم یادشان نرفته تجدید نظر کنند که متأسفانه برخی نیز در این زمینه به تناقض گویی و فرار رو به جلو و انحراف در افکار عمومی روی آورده اند.

وی توصیه کرد: اگر دولتمردان به وعده ها به درستی عمل کنند مردم چیز فراتر از قول و شعاری که داده اند مطالبه ای ندارند، بنابراین مسأله پیشنهاد سه وزیر در راستای اولویت‌های اصلی مردم و نظام تلقی نمی شود و ذهنیت سیاسی بودن آن بیشتر در ذهن متبادر است.

 
ولنگاری فرهنگی و تاخت و تاز فعالیت های سیاسی در برخی وزارتخانه ها

این کارشناس سیاسی در ادامه به ابعاد چرایی مسئله استعفای وزیران پرداخت و تشریح کرد: اگر چه وضعیت الان برخی وزارتخانه ها از جمله ارشاد یک ولنگاری فرهنگی است، اما برای این که استفاده انتخاباتی از این موضوعات ببرند فشار زیادی بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوزهای فله ای در برگزاری کنسرت بوده است که ظاهراً چون در حد انتظار واقع نشده و تهدید به برکناری شده که این موضوع در معرفی وزیر جدید دلالت دارد.

امینی گفت: آیا با غارتی که در صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفته  با جابجایی وزیر آموزش و پرورش مسئله اصلاح می شود، اصلاً ایشان استعفا نداده و طی نامه به رئیس دولت یازدهم آمادگی خود را در خصوص ادامه همکاری اعلام داشته که در پاسخ عنوان می شود با استعفای شما موافقت می گردد.

وی متذکر شد: این نگرانی  مهم وجود دارد که جریان هایی بخواهند وزارتخانه های مهم و تأثیرگذاری مانند آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و ارشاد را عرصه تاخت و تاز فعالیت های سیاسی خودشان قرار دهند، بنابراین جانشین جدید جناب آقای فانی برای پست وزارت رنگ و بوی سیاسی زیادی دارند.

 وی با طرح این سئوال که چرا دولت به دنبال مُهره های سوخته می گردد اضافه کرد: آقای فانی وزیری است که به لحاظ شخصیتی، فردی و حُسن خُلق مورد تأیید رهبر معظم انقلاب بوده و افرادی پیشنهاد شده از جمله آقایان نجفی و دانش آشتیانی برای این مسند به موجب سابقه و فعالیت در فتنه 88 احتمال رأی آوری شان پایین است.

 
وفاداری نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سوگند

امینی اذعان کرد: اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دور از نگاه حزبی و جناحی با این قضایا تخصصی برخورد نموده و حق نمایندگی را بر اساس سوگندی که خورده ادا کند زمینه رأی آوری سه وزیر پیشنهادی قوی نخواهد بود.

وی تأکید کرد: نبایستی رویکرد نمایندگان صرفاً جناحی و حزبی باشد و اگر این رویکرد بر بررسی های تخصصی و فنی غلبه کند ممکن است نتیجه غیر از این برداشت باشد.

وی در جواب به این سئوال که آیا استعفای سه وزیر به نوعی فرار از استیضاح تلقی می شود پاسخ داد: استعفا  وزرای قبلی به انتخاب خودشان نبوده و این بدان معنا نیست که اگر وزیری در صحن علنی مجلس مورد طرح سئوال و استیضاح قرار گیرد خواسته همه نمایندگان است و اگر نمایندگان موافق و مخالف قانع شدند  این گونه مسائل خود به خود مُلغی می شود.

وی با اشاره به این که مسئله استعفا سه وزیر صوری بود و استیضاح الزاماً برکناری یک وزیر نیست بیان داشت: وزیر ممکن است نمایندگان را قانع کنند و درصورت قانع نشدن به رأی گذاشته می شود، شواهد و قرائن نشان می دهد از آنان خواسته شد که همکاری شان را ادامه ندهند که این سیاسی کاری است.

عدم  پاسخ مثبت به انتقاد‌های جریان ارزشی  و انقلابی

کارشناس سیاسی و فرهنگی در خصوص سئوالی مبنی بر این که آیا استعفای وزیر ارشاد با انتقاد های شدید امام جمعه مشهد کلید خورد گفت: انتقاد دلسوزانه و خیرخواهانه آیت الله علم الهدی در بحث عدم برگزاری کنسرت ها در مشهد با توجه به قداست این شهر مذهبی و وجود ولی نعمه ما خراسانی های آقا علی ابن موسی الرضا(ع) است.

امینی عنوان کرد: نگاه ژرف ایشان از این زاویه که اگر کنسرت ها در مشهد رواج پیدا کند حاشیه های گریز ناپذیر آن را هیچ مسئولی به عهده نمی گیرد،حساسیت امام جمعه مشهد بیشتر حواشی خلاف عفت و اخلاق عمومی در کنسرت هاست که زمینه های ولنگاری را در پایتخت معنوی ایران تشدید می کند که متأسفانه تجربه های تلخی دراین خصوص وجود دارد.

وی تصریح کرد: مضافاً انتقاد این عالم ربانی و بصیر تنها از شخص وزیر نیست از عملکرد وزارتخانه ایست که فقط مسئولیتش به عهده وزیر بوده حالا چه آقای جنتی باشد و چه دیگران، این جابجایی  نه در پاسخ  مثبت به انتقاد جریان ارزشی و انقلابی بوده است بلکه در جهت سیاسی تر شدن و رویکرد ضد فرهنگی وزارتخانه مطبوع تلقی می گردد.

امینی در پایان یادآور شد: گذر زمان در چند ماه مدیریت وزیر جدید نشان خواهد داد که هدف دولت از این جابجایی هاو همچنین جهت گیری های وزارت ارشاد تا چه حد احترام به آرای ملت و دغدغه جریان حزب الله و متدینین نظام اسلامی بوده و  یا نه عده ای پا را فراتر گذاشته و در مسیر ولنگاری بیشتر گام برمی دارند.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها