خبرهای داغ:
به میزبانی شاهرود

برگزاری دومین جشنواره پژوهش و فناوری استان سمنان

دومین جشنواره پژوهش و فناوری استان سمنان به میزبانی پارک علم و فناوری استان سمنان در شاهرود آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۸۷۸۶۷۴۹
|
۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود؛ دومین جشنواره پژوهش و فناوری استان سمنان با حضور ۱۷۰ پژوهشگر، ۶۵ ایده پرداز، ۳۷ فناور و ۳۰شرکت دانش بنیان و با حضور مسئولان به میزبانی پارک علم و فناوری استان سمنان در شاهرود کار خود را آغاز کرد.

محمد همتیان معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری سمنان در افتتاحیه این همایش اظهار کرد: پژوهش نباید به قشر خاصی از جامعه محدود شود و مباحث پژوهشی باید به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود.

وی افزود: پژوهش محور توسعه شناخته می شود و محور توسعه در امر پژوهش را باید جدی گرفت و پژوهش ضامن پیشرفت جامعه محسوب و اگر وجود نداشته باشد دچار رکود و سکون خواهیم شد و باید توجه داشت جامعه ای که پژوهش داشته باشد از پویایی و نشاط برخوردار است.

همتیان خاطر نشان کرد: در مقطع زمانی که به سر می بریم ضرورت پرداختن به مسائل پژوهشی را بیش از پیش احساس می کنیم چرا که خود اتکایی یکی از مسائل مهمی است که می تواند ما را به سربلندی و استقلال برساند.

وی تصریح کرد: ورود جدی وزارت کشور و وزارت علوم و تحقیقات در امر پژوهش موضوعی است که نشان می دهد مسئولان کشوری به تحقیقات نگاه جدی تری را دارند وهدف عمده این دو وزارت خانه  بر دو محور اقتصاد مقاومتی و توسعه شرکت های دانش بنیان پایه ریزی شده است و این امر نقطه عطفی در حمایت از واحدهای تولیدی کوچک به شمار می رود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری سمنان بیان کرد: باید شرایطی را فراهم کرد تا فارغ التحصیلان دانشگاه ها دغدغده اشتغال نداشته باشند و دانشجویانی که سال های پایانی تحصیل خود را می گذرانند با پیروی از شرکت های دانش بنیان موفق خودشان می توانند محیط کاری را شناسایی و آن را در دست گیرند و تحقق این امر نیاز به حمایت مسئولان از شرکت های دانش بنیان دارد.

همتیان با تاکید بر بحث اقتصاد مقاومتی اقدامات بسیار خوبی با تشکیل ستادی ویژه برای رسیدگی به این امر در استانداری سمنان تشکیل شد، تصریح کرد: با حضور مدیران دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها در این ستاد تلاش بر این شد تا واحدهای کوچک و متوسط که نیاز به حمایت دارند به این عرصه ورود پیدا کنند.

وی افزود: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به اندیشه و فکر پژوهشگران نیاز داریم؛ چراکه مشارکت بخش خصوصی برای رونق تولید و اشتغال می تواند در پیشرفت به این عرصه کمک شایانی کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری سمنان گفت: در راستای تحقق شعار سال توانستیم عملکرد استان را در کشور را ارتقا دهیم و تلاش شد تا از ۴۳۰ میلیارد تومان تسهیلاتی که پیش بینی شده بود به واحدهای کوچک و متوسط پرداخت کنیم تا به امروز ۲۸۶ میلیارد تومان به ۵۲۸ واحد تولیدی تسهیلات پرداخت شده است و مابقی واحدها نیز رصد می شود تا بتوانیم تسهیلاتی که پیش بینی شده به واحدهای کوچک و متوسط برای توسعه و رونق اشتغال پرداخت کنیم.

همتیان در ادامه تصریح کرد: پژوهش را باید به اقشار مختلف جامعه تعمیم داد و نباید متعلق به بخش خاصی باشد و معتقدیم برای تحقق پژوهش باید از سطوح ابتدایی آن را در کودکان نهادینه کرد و آشنایی و ترغیب این قشر می تواند آنها را در سطوح بالاتر به فعالیت های بالاتر تشویق کند.

وی از تشکیل اتاق فکر با محوریت دفتر مرکز برنامه ریزی و فناوری استانداری استان سمنان خبر داد و افزود: این اتاق به مباحثی مانند آب، رونق گردشگری و اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال می پردازد.

علی اکبر مرتضایی قهرودی در افتتاح دومین جشنواره پژوهش و فناوری استان سمنان هدف از برپایی این نمایشگاه را ترویج فرهنگ پژوهش در جامعه عنوان کرد و افزود: جشنواره پژوهش و فناوری در سطح ملی فرصتی برای بستر سازی تجاری یافته های پژوهش و فناوری، برقراری ارتباط سازنده میان پژوهشگران و فناوران دستگاه های اجرایی، طرح نیازها و ثبت سفارشات تحقیقاتی، آشنایی با آثار چاپ شده جدید، طرح سوالات و ابهامات جدید، بهره گیری از ایده های نو،  یاری رساندن به شرکت های دانش بنیان و تعامل پایدار میان عرضه کنندگان و بهره بردارن دستاوردهای پژوهشی به شمار می رود.

 وی با بیان اینکه دانایی محور توانایی است و استان سمنان در امر پژوهش به لحاظ داشتن ظرفیت دانشگاهی در کشور پیشگام است، افزود: ۲۵ آذر ماه در تقویم کشوری به نام پژوهش و فناوری نامگذاری شده چرا که تاثیر پژوهش در تحولات هر کشوری نقش انکار ناپذیری است و در جهان امروز پیشرفت و توسعه کشور در سایه علم و دانایی استوار قلمداد می شود.

رئیس مرکز برنامه ریزی و توسعه فناوری اطلاعات استانداری سمنان مهم‌ترین مطلب در پژوهش را طرح درست سئوال برشمرد و گفت: امروزه در اکثر دانشگاه های مختلف دنیا قبل از آنکه به دانشجو یاد دهند چطور به سئوالات پاسخ دهند طرح مطرح کردن سئوال را به آنها آموزش می دهند چراکه معتقدند طرح سئوال درست می تواند انسان را به جواب صحیح نزدیک کند.

مرتضایی با بیان اینکه پژوهشگر فردی است که نگاهی موشکافانه به مسائل پیرامون خود دارد، تصریح کرد: برنامه ریزی در رشد و توسعه بدون پژوهش امکان پذیر نیست چراکه بدون پژوهش اقدامات ما نقش بر آب زدن و بی ثمرخواهد بود.

وی افزود: سنجش دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات پژوهشی بستگی دارد و گسترش دانایی به میزان دسترسی سریع و آسان امکان پذیر است و نگاهی به بودجه ها که دولت ها در کشور های مختلف دارند و تاثیر این بودجه های پژوهشی در پایدار بودن رشد و توسعه کشورها گواه همین اهمیت به پژوهش به عنوان یک ضرورت در جامعه است.

همایش استانی هفته پژوهش با حضور ۳۰۰شرکت دانش بنیان، پژوهشگر و محقق از سراسر کشور و استان تا هفدهم آذرماه به میزبانی پارک علم و فناوری استان سمنان در شاهرود برقرار است.

لازم به ذکر است دومین همایش بزرگ هفته پژوهش استان سمنان، با حضور شرکت های دانش بنیان و فناور، پژوهشگران و علاقمندان به حوزه پژوهش از امروز به مدت سه روز تا هفدهم آذرماه ۹۵ در مکان پارک علم و فناوری استان سمنان در شاهرود دایر است و در این نمایشگاه  ۶۰ غرفه از دستاوردهای پژوهشی، علمی و تحقیقاتی، بررسی ۱۶۰طرح و پروپوزال علمی و پژوهشی، حضور ۳۰۰شرکت دانش بنیان، محقق، فناور و پژوهشگر و همچنین بخش های ویژه سرمایه گذاری در تحقق اقتصاد مقاومتی در زمره محورهای این همایش هستند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها