نقد محمد دیندار بر فيلم مستند « بچه ی اینجا » ساخته ی امین قدمی

بزرگمرد کوچک

"بچه ی اینجا "روایتی در خصوص شهید نوجوان بهنام محمدی است. نوجوانی جنوبی که با شروع جنگ تحمیلی همراه خیل رزمندگان و مدافعان مکتب و مملکت گردید تا سرانجام مردانه به شهادت رسید.
کد خبر: ۸۷۸۸۴۸۳
|
۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، بی شک آنچه که در یک اثر مستند از اهمیت ویژه ای برخوردار است، مقوله تحقیق و پژوهش می باشد. با این حال از آنجا که شخصیت اصلی این مستند در سن نوجوانی به شهادت رسیده و در نتیجه عقبه زندگی وی در کودکی سپری شده و سالهایی طولانی عمر نکرده،بنابراین دست محقق برای ثبت و ضبط خاطراتی وسیع در باره او بسته بوده و در نتیجه به خاطراتی اندک و از زبان دوستان کودکی و چند تن از همرزمانش بسنده می کند. با این حال همان اشارات نسبتا اندک به فراز و فرودهایی از زندگی بهنام که مانند هر کودک دیگری سرشار از احساس،جنب و جوش و شیطنت های دلنشین کودکانه بوده،باعث می گردد که تماشاگر این مستند اندک اندک با او ارتباط برقرار کرده و تا آخر فیلم ماجرای زندگی کوتاه اما پربار این بزرگمرد کوچک را دنبال نماید و نهایتا در سکانس فینال که همرزم شهید با آن لحن جانسوز و تاثیرگذار نحوه شهادت مظلومانه او را روایت می کند، مخاطب اثر ضمن تاثر،در دل خویش این رزمنده شهید کم سن و سال را تحسین می نماید.
یکی از ویژگی های دیگر این مستند این است که کارگردان سعی نکرده که از این شهید نوجوان قدیسی دست نیافتنی بسازد و بلکه با روایتی از زندگی عادی او،باعث همذات پنداری و ارتباط بهتر مخاطبان با او می گردد.
 با وجود این نکات مثبت اگر کارگردان در کنار زندگی شهید بهنام محمدی، همزمان به نقش نوجوانان و دانش آموزان در دوران دفاع مقدس می پرداخت و از این زاویه ایثار و عظمت وفداکاری شخصیت اصلی را نیز به تصویر می کشید، آنگاه این دو موضوع مرتبط با یکدیگر،مکلمل هم گردیده و باعث تقویت این مستند می شد.
ارسال نظرات