خبرهای داغ:
ما معتقدیم می توانیم FATF را بومی کنیم و با ایجاد شفاف سازی بومی در نظام پولی، مالی و بانکی کشور یک قدم بسیار بزرگ در راستای عمل به شعارهای انقلاب برداریم.
کد خبر: ۸۷۸۹۰۵۸
|
۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سیدحسن حسینی شاهرودی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه بزودی گزارش کارگروه بررسی FATF که از نهادهای مختلف جمع آوری شده به همراه نظر کمیسیون اقتصادی به هیات رییسۀ مجلس ارائه خواهد شد، به تشریح این معاهده بین الدولی پرداخت.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس خاطر نشان کرد: از حدود 3 الی 4 ماه گذشته پس از امضای نامه وزیر اقتصاد، با برگزاری جلسات متعدد با وزیر اقتصاد و معاونین وی و نمایندگان بانک مرکزی، این موضوع را پیگیری کردیم و در آخرین اقدام بررسی FATF را در 6 بخش میان اعضای کمیسیون اقتصاد تقسیم کار کردیم. همچنین با کمک وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و مرکز پژوهش های مجلس این موضوع مطالعه، بررسی و جمع بندی شده و قرار است تقدیم مجلس شود.

حسینی در خصوص جزئیات این بررسی ادامه داد: این بررسی به صورت جامع صورت گرفته و همaction plan ها و هم ابعاد حقوقی مورد مطالعه قرار گرفته است که طی آن مضامین و تعهدات متقابل ما و FATF و راه های احتمالی نفوذ واکاوی شده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی خاطر نشان کرد: بااجرای توصیه ها و اقداماتی که در چند بند FATF آمده است، ما می توانیم ضمن شفاف سازی، مانع آسیب هایی شویم که از طرف اجانب ممکن است به کشور وارد شود و راه های نفوذ در کشور را بر آنها ببندیم.

حسینی شاهرودی با اشاره به ضرورت بومی سازی FATF، گفت: ما معتقدیم می توانیم FATF را بومی کنیم و با ایجاد شفاف سازی بومی در نظام پولی، مالی و بانکی کشور یک قدم بسیار بزرگ در راستای عمل به شعارهای انقلاب برداریم.

وی مفاسد کنونی مؤسسات غیر مجاز مثل ثامن الائمه، میزان، پدیده شاندیز و ... را ناشی از عدم شفافیت در نظام مالی کشور دانست و گفت: ارقام کلان اختلاس ها، سوء استفاده های مالی و بدهکاری های کلان بانکی در صورتی که توسط همه دستگاه های نظارتی رصد و شفاف سازی شود قابل پیشگیری اند.

این نماینده مردم FATF را یک گروه بین الدولی دانست و افزود: این گروه توسط کشورهای G20 برای اجرای شفافیت مالی ایجاد شده است که کشورها را بر اساس قدرت ریسک سرمایه گذاری به سه دسته سفید، خاکستری و سیاه تقسیم می کند. طبق این دسته بندی کشور ما در دسته سیاه قرار گرفته بود که اکنون این وضعیت معلق شده است و ممکن است سال آینده مجددا ما در لیست سیاه قرار بگیریم.

حسینی در خصوص مقاصد سیاسی این سازمان گفت: از آن جایی که FATF جزو مؤسساتی است که در جامعه تجارت جهانی پذیرفته شده اند و مقاصد سوء سیاسی هم دارند، با همان نگاه سیاسی به مسائل ورود می کنند. چنانچه می بینید امروز کشورهایی مثل اسرائیل و عربستان در لیست سیاه نیستند ولی ایران و کره شمالی در این لیست قرار دارند که نشان دهنده برخی مقاصد سیاسی در کنار مقاصد اقتصادی آنهاست.

حسینی نگاه و شعار FATF را مبارزه با پولشویی، قاچاق، حمایت مالی از تروریسم و تامین مالی ارسال سلاح های کشتار جمعی دانست و گفت: این ها شعارهای خوبی است و این سازمان تنها داعش و طالبان را تروریسم می داند نه گروههای آزادی بخش را. ما هم با توجه به آسیب هاییکه از سلاح های کشتار جمعی دیده ایم قائل به همین نگاه هستیم.

وی افزود: حرف اصلی FATF این است که از کجا آورده اید و مقصد و مبداء این پول کجاست. این همان شعار اول انقلاب ما بود که اگر ما این شعار را عملی می کردیم، می توانستیم همین اهداف را در کشورهای اسلامی اجرا کنیم ولی متاسفانه سیاست های دولت های گذشته مانع اجرای آن شدو ما و کره شمالی تنها عضو لیست سیاه از بین 198 کشور عضو FATF هستیم.

حسینی شاهرودی گفت: FATF یک سازمان رصد کننده مانند ISO است که شرایط ما را بررسی می کند و ما به دنبال یک نظارت عالیه بر رفتار پولی و مالی هستیم که قرار است تنها توصیه هایی را از این سازمان بپذیریم.

این نماینده در پایان ضمن اعلام این خبر که گزارش نهایی بررسی پذیرش FATF توسط مجلس بعد از تعطیلات جمع بندی و تقدیم هیات رئیسه می شود، گفت: ما با عضویت در این سازمان خود را به جامعه جهانی معرفی می کنیم ولی با توجه به اینکه یک کشور انقلابی هستیم و چشم طمع دشمنان به کشورماست، نیاز به مراقبت نیز داریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها