خبرهای داغ:
امام جمعه شاهرود:

توجه به مبانی امام شناسی و معصوم شناسی شیعیان را از گمراهی نجات می‌دهد

امام جمعه شاهرود گفت: امروز توجه به مبانی امام شناسی و معصوم شناسی شیعیان را از گمراهی نجات می‌دهد.
کد خبر: ۸۷۹۳۰۰۷
|
۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس امینی در جمع شماری از دست‌اندرکاران اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود، با اشاره به برخی مسائل اخلاقی بر اساس موازین دین مبین اسلام اظهار داشت: مصادیق پروا زیاد است؛ اما کمال پروا، مربوط به دو چیز می‌شود؛ آنچه نمی‌دانی یاد بگیری و آنچه میدانی به آن عمل کنی و همه پروا این است.

وی تصریح کرد: علت اختلاف روش‌ها بین رفتار یک معصوم در یک دوران یا دو معصوم در دو دوران نیز امروز باید دانسته شود؛ همه معصومان نور واحد هستند و طینت پاک دارند و از طرف دیگر، برای هدایت ما و حفظ دین خدا و متدینان آمده‌اند.

امام جمعه شاهرود افزود: امروز باید دانست که چگونه می‌شود همه فرستادگان الهی که نور واحد هستند و اهداف مشترک دارند، روش‌های متفاوتی پیشه می‌کنند و دلیل آن نیز واضح است؛ چون زمان و شرایط متفاوت است.

امینی بیان کرد: روش خود پیغمبر اکرم (ص) این بوده که 15 سال یک روش دارد؛ 13 سال در مکه و دو سال در مدینه به تعبیر نظامی، پیامبر اعظم (ص) در دفاع به سر می‌برد و انواع و اقسام جسارت‌ها، اذیت‌ها و شکنجه‌های جسمی و روحی بر ایشان تحمیلی می‌شود، ولی پیغمبر اکرم (ص) دفاع می‌کنند.

وی تصریح کرد: هشت سال پیغمبر اکرم (ص) از سال دوم که آیات جهاد آمد و غزوه‌های متعدد صورت گرفت، به مبارزه با دشمن طی شد و این پرسش امروز پیش می‌آید که کدام روش صحیح است؛ آیا روش مدارا را باید پذیرفت یا روش مبارزه.

امام جمعه شاهرود گفت:‌ امیرالمؤمنین (ع) نیز سه دوره دارند؛ اگر به مبانی امام شناسی و معصوم شناسی توجه نکنیم، این سه دوره گاهی آدم را به تناقض و گاهی به تعارض می‌رساند و متأسفانه در حوزه شیعه به خاطر توجه نکردن به راز و رمز این اختلاف روش‌ها، بعضی از شیعیان به گمراهی افتاده‌اند.

امینی بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در کنار پیغمبر اکرم (ص) سال‌ها مبارزه می‌کنند و بعد از ارتحال ایشان، 25 سال خانه‌نشین می‌شوند؛ بعد از پنج سال، بر امیرالمؤمنین (ع) سه جنگ مهم تحمیل شد و در این زمان، روش تفاوت پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: اینکه کدام روش امیرالمؤمنین (ع) صحیح است، نیاز به آگاهی و درک شرایط دارد؛ امام رضا (ع) نیز در پذیرش ولایت‌عهدی مأمون، امام حسن مجتبی (ع) در صلحش با معاویه یا پیغمبر اکرم (ص) در صلح حدیبیه و قرار گرفتن امضای ایشان در کنار امضای بت‌پرست‌ها روش‌هایی را انتخاب کردند که یقیناً صحیح بوده است.

امام جمعه شاهرود افزود: امام حسین (ع) که بزرگ مجاهد همه دوران و اسوه همه مجاهدان و سید همه شهیدان هستند، روش‌های متفاوتی دارند و بعد از شهادت امام حسن مجتبی (ع)، 10 سال حرکتی که بعد از مرگ معاویه نیاز داشتند، را شروع نکردند.

امینی بیان گرد: امروز باید دانست 10 سال مدارا یا یک سال یا کمتر از یک سال، بعد از مرگ معاویه و روی کار آمدن یزید و قیام، انقلاب و سخنرانی، هجرت، جهاد و درنهایت شهادت کدام‌یک درست است.

وی تصریح کرد: اگر به این اختلاف‌ها و راز و رمزش نرسیم، ممکن است انسان به گمراهی بیفتد؛ این اختلاف‌ها در دو حوزه قابل بررسی است. یک بخش، حوزه فردی است و حضرات معصومین (ع) در مسائل فردی اصل ثابتی ندارند که همه یک شکل عمل کنند و این اختلاف باید باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها