بن‌بست‌شکنی شهید تقوی‌فر در دفاع‌مقدس و مبارزه با داعش

جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: شهید تقوی‌فر و دوستانش افرادی بودند که در مقطعی از زمان، وقتی جنگ به بن‌بست رسید توانستند برای مسئولان که در جنگ تصمیم‌گیرنده بودند راه حلی اتخاذ کنند.
کد خبر: ۸۷۹۸۹۸۸
|
۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
به گزارش سرویس راهیان نورخبرگزاری بسیج،مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت حاج سیدحمید تقوی‌فر با حضور جمعی از مجاهدین عراقی، یمنی، بحرینی و فرماندهان دوران دفاع مقدس در مسجد امام حسن (ع) شهرک شهید بروجردی برگزار شد.

در این مراسم، اسماعیل قاآنی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه در سخنانی پیرامون فعالیت‌های شهید تقوی‌فر توضیح داد: برای آن‌هایی که این شهید را می‌شناسند نیاز به توضیح نیست اما برای جوانانی که در میدان جهاد دوران دفاع مقدس نبودند باید مختصری از زندگی حمید تقوی‌فر را بازگو کنم. این شهید اگر چه در دفاع از حرم و حریم ولایت به شهادت رسید اما در اصل شهید دوران دفاع مقدس بود  چرا که در زمان جنگ او از همان نوجوانی و جوانی توانایی فرماندهی سپاه یک شهر را داشت و با سن کم‌ پا به عرصه جهاد گذاشت.

وی افزود: هر جا حاج حمید حضور داشت اثرگذار بود. در حساس‌ترین شرایط جنگ در کسوت مجموعه اطلاعات و عملیات به مدیریت نیروهای این یگان‌ها پرداخت. همه می‌دانیم که نیروهای اطلاعات و عملیات همواره پیشقراولان شکستن هر خطی بودند.شهید تقوی‌فر و دوستانش افرادی بودند که در مقطعی از زمان، وقتی جنگ به بن‌بست رسید توانستند برای مسئولان که در جنگ تصمیم‌گیرنده بودند راه حلی اتخاذ کنند و آن این بود که جنگ را به درون آب و هور بکشانند. آن زمان اگرچه کمک‌های غربی باعث شده بود که جنگ در خاک به بن‌بست برسد اما حاج حمید و سایر نیروهای اطلاعات و عملیات به عمق خاک دشمن در هور رفتند و راه عبور را به مسئولان نشان دادند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس یادآور شد:‌ هر گاه خواستیم اسم حاج حمید را در مراسمی ببریم او ناراحت می‌شد. یادم می‌آید در زمانی که مسئولیت بالایی را داشت و به واسطه فعالیت‌هایش در حوزه عراق قرار بود از زحماتی که کشیده است تقدیر کنیم حاضر نشد که تقدیرنامه و لوح را دریافت کند. بی‌شک این اخلاص باعث شده بود که او جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. گوهرهای نابی همچون حاج حمید در نظام هستند که هر چقدر قدرت‌ها حمله کنند این عزیزان استخوان‌هایشان شکسته می‌شود اما اجازه نمی‌دهند که چارچوب نظام آسیب ببیند.

سردار قاآنی یادآور شد: افرادی مانند حاج حمید در سطح کشور و منطقه اثرگذار بودند. افرادی مانند او دارای شاخصه‌های مدیریتی و فرماندهی ویژه‌ای هستند. نخست اینکه آرمان‌شان این است که در مسیری حرکت کنند که انقلاب اسلامی را به حکومت حضرت مهدی (عج) پیوند بزنند. دوم عزت‌مداری و زندگی عزیزانه آن‌ها بود و دیگر آنکه حضور شهید در کشور بیانگر آن است که همچنان ما با دشمنانی روبرو هستیم که در این شرایط باید بصیرت و آگاهی داشته باشیم.

جانشین سپاه قدس در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به حماسه 9 دی‌ گفت: در این روز پوزه دشمنان به خاک مالیده شد و توطئه‌گران داخلی نیز که بنا داشتند از درون به کشور ضربه بزنند ناکام ماندند و نتوانستند نقشه خود را عملی کنند. ما در رابطه با دشمنان این چنینی باید شاخص‌های متناسبی برای شناخت دشمن و دشمنی او به دست بیاوریم. این مدل دشمنی‌ها پیچیده است و با چشم معمولی نمی‌توانیم آن‌ها را نظاره کنیم. بنابراین همان‌طور که مقام معظم رهبری سفارش کرده‌اند باید همواره بصیرت داشته باشیم چون جبهه نیز تغییر کرده است.

وی ادامه داد: قدرت تشخیص بالا، منطق قوی و روش مناسب برای برخورد با دشمنی شاخصه‌های مهم بصیرت هستند که باید آن‌ها را در نظر داشته باشیم و باید در مقابل دشمن نیز احساس مسئولیت کنیم. این احساس مسئولیت در حوزه برخورد آفندی و پدافندی با دشمن مطرح است. یعنی پیشگیری از تحرک دشمن و مقابله با فعالیت آن.

سردار قاآنی با اشاره به هزینه آمریکا در دو جنگ خلیج فارس گفت: آمریکایی‌ها عنوان کرده‌اند که 3000 میلیارد دلار در تبلیغات آمریکا هزینه کرده‌اند. در جریان تبلیغات انتخاباتی نیز مطرح شد که آمریکا در منطقه 6000 میلیارد دلار خرج خاورمیانه کرده است. همان‌طور که خودشان گفته‌اند با این هزینه می‌توانستند دو بار آمریکا را آباد کنند. این نشان می‌دهد که آمریکا در منطقه با ناکامی مواجه است. دلیل ناکامی آمریکا نیز وجود شخصیت‌هایی مانند حاج حمید است که صحنه را هیچ‌گاه ترک نکردند. اکنون آمریکا تحت فشار است و اگر فشاری که به او وارد می‌شود بیشتر از ما نباشد کمتر نیز نخواهد بود. به عزیزانم در منطقه سفارش می‌کنم که هوشیار باشند چرا که آمریکا هرگز از دشمنی دست برنخواهد داشت.

در بخش دیگر این مراسم حجت‌الاسلام سیدحامد جزایری فرمانده تیپ سرایای خراسانی از نیروهای حشدالشعبی عراق در سخنانی بیان کرد:‌ امروز سالروز شهادت استاد ما یعنی حاج حمید تقوی‌فر است. او در آزادسازی شهر بلد بسیار تلاش کرد. بارگاه سیدمحمد فرزند امام هادی (ع) که مقام عظیمی بین عراقی‌ها دارد در این شهر واقع شده بود. دشمنان تلاش بسیاری کردند که این شهر را نابود کنند اما با وجود شخصیتی مثل حاج حمید و مجاهدین عراقی نتوانستند این کار را انجام بدهند.



وی خاطرنشان کرد: حضور حاج حمید در کنار مجاهدین باعث می‌شد تا آن‌ها معنویت را حس کنند و بر جهاد اصرار ورزند. حاج حمید نخستین فرمانده ایرانی به حساب می‌آید که در عراق برایش بارگاه و مجسمه بزرگی از او در شهر بلد توسط اهالی این شهر نصب شده است. او فقط یک رزمنده مجاهد و مومن نبود بلکه در مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مردم عراق نیز نقش بسزایی داشت. در حوزه تحصیلی حدود 20 حوزه علمیه و مرکز سوادآموزی در جنوب عراق تأسیس کرد و با عشایر نیز ارتباط بسیار خوبی داشت.

این مجاهد عراقی با اشاره به اینکه شهادت حاج حمید ضربه بزرگی به ما وارد کرد، توضیح داد: بی‌شک اگر امروز حاج حمید حضور داشت بسیاری از مسائل عراق به طور دیگری حل می‌شد. البته ما در سرایای خراسانی افراد دیگری نیز مانند حاج حمید داریم که همچنان گمنام هستند و به ملت عراق خدمت می‌کنند.
در بخشی از این مراسم از کتاب «سردار سامرا» رونمایی شد. در این مراسم سردار امین شریعتی فرمانده وقت لشکر 31 عاشورا، سردار مسجدی مشاور فرمانده نیروی قدس، سردار محمدباقر نیک‌خواه بهرامی فرمانده جنگ‌های نوین قرارگاه خاتم‌الانبیاء در دوران دفاع مقدس و فرزند شهید همدانی نیز حضور داشتند.
ايسنا
ارسال نظرات