خبرهای داغ:
دکتر حسینی شاهرودی:

عادلانه ترین روش برای حذف یارانه پردرآمدها رصد حساب های بانکی آن ها است

عضو هیئت رئیسۀ کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یکی از عادلانه ترین روش ها برای حذف دهک های بالا از دریافت یارانه نقدی را رصد حساب بانکی این افراد عنوان کرد.
کد خبر: ۸۸۰۶۰۹۱
|
۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سیدحسن حسینی شاهرودی با اشاره به مصوبه مجلس برای افزایش سهم یارانه مدد جویان از محل حذف یارانه پردرآمدها گفت: پیشنهاد بسیار خوبی که در جریان بررسی ماده 94 برنامه ششم توسعه تصویب شده این بود که مجلس 20درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار را برای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تعیین کرد که با این مصوبه، رقم پرداختی به آن ها را تا حدود 3 برابر افزایش خواهد داد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی افزود: خوشبختانه اصلاحیه ای که به این ماده الحاق شده، این بود که محل تامین این پرداختی از محل تامین هدفمندی یارانه ها باشد و در حقیقت این مصوبه همان چیزی است که در قانون هدفمندی یارانه ها دیده شده اما تاکنون اجرایی و عملیاتی نشده بود.

وی ادامه داد: از این پس که این موضوع تبدیل به قانون می شود، دولت مکلف است ردیف مستقلی در هدفمندی بازکرده و بخشی از درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه ها را برای مددجویان هزینه کند.

حسینی شاهرودی در پاسخ به این سئوال که روش تشخیص پردرآمدها و ملاک و معیار این تشخیص باید چگونه باشد، تصریح کرد: رقم هدفمندی یارانه ها رقم بالایی است که بخشی از آن به صورت نقدی به آحاد جامعه تعلق می گیرد و بخش دیگری از آن یارانه ای است که باید به حوزه صنعت و اشتغال اختصاص یابد؛بنابراین افزایش سهم مددجویان به معنای کم کردن از سرجمع هدفمندی که به صورت نقدی پرداخت می شود و مختص به مردم است، نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:در قانون هدفمندی یارانه ها قید شده دولت موظف است گروه های پردرآمد و دهک های بالا را شناسایی و حذف کند و این سازوکار نیز با برنامه های جامعی که در نظام پولی و بانکی کشور وجود دارد، در دولت موجود است و می تواند بخشی از آن ها را رصد کند.

عضو هیت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: حساب افرادی که درآمدهای کلان دولتی یا غیر دولتی داشته و تراکنش مالی آن ها در بانک ها بیشتر از عددی مشخص است و یا بدهی های کلان مالیاتی دارند به راحتی در شبکه بانکی توسط وزارت اقتصاد قابل رصد است که قانونی اجازه این کار را به دولت داده است واگر کسی اعتراضی داشته باشد،باید اثبات و شفاف سازی کند که چرا گردش بالای بانکی دارد و می توان گفت که شاید یکی از عادلانه ترین روش ها برای حذف دهک های بالا از دریافت یارانه همین روش باشد.

گفتنی است؛ نمایندگان در نشست علنی شنبه، 18دی ماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور پس از اعمال تغییراتی با ماده 94 با 183 رای موافق، 10 رای مخالف و 1 رای ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردندکه براساس این ماده، دولت موظف شد در طول اجرای قانون برنامه هرسال حداقل مستمری مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی را علاوه بر یارانه موجود متناسب سطح محرومیت،20 % حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و از محل منابع هدفمندسازی یارانه ها و حذف خانواده های پردرآمد در ردیف بودجه خاص سنواتی از طریق سازمان های مذکور پرداخت کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار