به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج ،
در بخش اول و دوم این مقاله به تعریف خانواده و وظایف مادر در پاسداری
ارزش های خانواده پرداختیم در این مقاله به عوامل کلیدی در همسرداری مطلوب
از نگاه اسلام می پردازیم.
الف. معنویت; حرف اول زندگی
بنای
اصلی زوجین بر پاکی و تقوا نهاده شده است. این پاکی شامل رفتارها و
گفتارهای نیکو، برکناری از عوامل ریا و فریب و سایر اصول اخلاقی و انسانی
است. باید توجه داشت که تقوا برای یک زن شرافتمند امری ضروری است; زیرا زن و
شوهر سرمایه اصلی شان اسلام است و اساس اسلام نیز تقوا و خودنگه داری، و
اگر این دو نسبت به این امر بی توجه باشند، علاوه بر از دست رفتن این
سرمایه عظیم الهی، امنیت و ثبات خانواده نیز به چالش کشیده خواهد شد.([41])
رسول مکرّم(صلی الله علیه وآله)تقوا و ایمان را از شروط اصلی زندگی مشترک و
عامل اساسی ثبات خانواده می داند و می فرماید: ازدواج کن و تو را سفارش می
کنم که با زنان با دین و ایمان ازدواج کنی و به دست خود او را تربیت
کنی.([42]) در این جمله نورانی، حضرت ایمان همسر را موجب کمال جویی مطلوب
وی و تربیت آسان او در زمینه معنویت و اخلاق می داند و این خود از آثار
ایمان در زندگی است.
آن حضرت تنش و اختلاف در
زندگی را از اثرات نفی ایمان می داند و رفتارهای ناشایست را مرام انسان های
دور از معنویت; می فرماید: زن را دشنام نمی دهد، مگر ملعون و منافق (بی
ایمان). قطعاً که فحش از کفر است و در آتش. ای مردان! به زنان خود فحش
ندهید; زیرا موجب پشیمانی طولانی و عقوبت شدید است.([43])
پیامبر
اعظم(صلی الله علیه وآله) رعایت مسائل دینی و اعتقادی را موجب سرور در
زندگی و رعایت تمام حقوق بین زن و شوهر می داند و می فرماید: بالاترین چیز
برای شخص، پس از اسلام، همسری با ایمان و با تقواست که وقتی مرد به او می
نگرد، خوش حال می گردد، و او (شوهر) را اطاعت می کند و هرگاه از او پنهان
گردد، خود و مال را به خوبی نگه داری می کند.([44])
ب. توجه کامل به حقوق یکدیگر
رعایت
حقوق از سوی زن و شوهر و فرزندان، سبب می شود که اولا، مرز مسئولیت ها
نسبت به یکدیگر معلوم شود، به گونه ای که هر یک از زوجین دریابند که چه راه
و روش و چه مشی مشخصی را باید در پیش گیرند. و ثانیاً، سبب پیدایش امنیت
در آن می شود و حدود توقّعات اعضای خانواده از یکدیگر معلوم می گردد. و
ثالثاً، موجب رعایت ایجاد عدالت در خانواده می گردد و هر یک از زن و مرد،
بر اساس آن، برای خود و دیگران مرزی قایل می شوند و سعی می کنند از آن حد و
مرز تجاوز نکنند. مجموعه این عوامل موجب رشد و تعالی خانواده و در سطحی
کلی تر، سبب رشد جامعه انسانی خواهد بود. پیامبر اکرم(صلی الله علیه
وآله)عنایت به حقوق متقابل زوجین را وظیفه ای دینی و موجب افزایش خیر و
برکت در زندگی می داند و می فرماید: زنان نزد شما معیوب و بی چیزند; مالک
نفع و ضروری برای خود نیستند. آنها را به امانت از خدا گرفته اید و با
کلماتش آنها را حلال نموده اید. بدانید که برای شما حقوقی است و برای زنان
نیز حقوقی. حق شماست که آنها از آمیزش با شما مخالفت نکنند و در خوبی ها از
شما نافرمانی نکنند، که اگر نافرمانی کردند به خوبی و نیکویی، خرج و لباس
آنها بر عهده خودشان بگذارید و آنها را آزار ندهید... .([45])
آن
حضرت در جایی دیگر درباره رعایت حقوق زن و شوهر می فرماید: برادرم جبرئیل
همواره به من درباره حقوق زنان سفارش می کرد، تا آنجا که گمان کردم جایز
نیست مرد به زن حتی اف بگوید. (فرمود:) ای محمّد! درباره زنان، تقوای الهی
پیشه کن، با آنان مهربان باش و رضایت خاطر آنان را فراهم کن تا در کنار شما
باشند.([46])
آن حضرت در این گفتار زیبای خود،
همدلی و همراهی زن با شوهر را از ثمرات اساسی حقوق شوهر نسبت به زن خویش می
داند و بر رعایت آن تأکید می کند.
ج. خلق نیکو; ثروت عظیم زندگی
نقش
حسن خلق در تأمین سعادت زندگی زناشویی، بسیار عمیق و فراگیر است و بر تمام
شئون زندگی، از قبیل روابط اخلاقی زن و شوهر و نیز شیوه تربیت فرزندان اثر
می گذارد. انسان خوش خلق همواره با زبانی نرم، با دیگران سخن می گوید و
بدین روی، آنان را تحت تأثیر قرار داده، محبت آنان را به خود جلب می کند.
یکی از مهم ترین روش های حل مشکلات و درگیری های خانوادگی، خوش برخوردی و
رفتار نیکوست. با آب نیک خویی می توان آتش خشونت و کدورت را خاموش کرد و
محیطی آکنده از صفا و دوستی به وجود آورد و زندگی را شیرین و گوارا ساخت.
در
روایتی آمده است: به پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) خبر دادند: که فلان
شخص زن خوبی است، روزها روزه می گیرد و شب ها عبادت می کند، ولی بد اخلاق
است و با زبان خود، همسایگان را آزار می دهد. پیامبر(صلی الله علیه
وآله)فرمود: خیر و برکتی در او نیست; و او از اهل آتش است.([47]) در این
حدیث شریف، پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)اخلاق بد را موجب از بین رفتن
برکات زندگی و عقوبت اخروی سخت می دانند و این خود اهمیت اخلاق را در میان
زن و شوهر می رساند.
رسول اکرم(صلی الله علیه
وآله)بزرگ ترین و شریف ترین انسان ها را کسانی می داند که نسبت به خانواده
خویش خوش رفتار باشد و در مدح اهمیت خلق نیکو در میان زوجین می فرماید:
بهترین شما کسی است که با خانواده اش خوش رفتار باشد و من از همه شما با
خانواده ام خوش رفتارترم. زن را گرامی نمی دارد، مگر مرد بزرگوار (بااخلاق)
و او را سبک نمی شمارد مگر مرد پست و لئیم.([48])
آن
حضرت بدخلقی نسبت به خانواده را موجب از بین رفتن خوبی های زندگی، و رفتار
خوب را موجب رضایت الهی و نصرت او ذکر می کند و می فرماید: کسی که خانواده
و فرزند خود را ضایع کند و با آنان بدرفتار باشد، از رحمت خدا دور می شود.
خانواده (زن و فرزند) اسیران اویند و دوست واقعی خداوند کسی است که با
اسیران خود به نیکویی و صمیمیت برخورد کند.([49])
پیامبر
اکرم(صلی الله علیه وآله)سعادت واقعی را در اخلاق خوب می داند و چنین می
فرماید: از سعادت و کام یابی انسان، اخلاق خوب و از بدبختی و تیره بختی او
اخلاق بد است.([50])
سعدبن معاذ یکی از یاران
رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) بود که با هم راهی کامل و احترام خاص آن
حضرت به خاک سپرده شد، ولی حضرت در جواب مادرش که از مقام بهشتی او تعریف
کرده بود، فرمود: او اکنون گرفتار عذاب و فشار قبر است و علت آن هم
بدرفتاری و سوء خلق نسبت به خانواده اش است.([51]
بی
تردید، می توان گفت: از نظر پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)، خوش برخوردی
و حسن خلق در میان زن و شوهر، از سرمایه ها و اندوخته های عظیم
دنیویواخروی است که در سایه آن، می توان یک زندگی ایده آل و سرشار از صفا و
امنیت به وجود آورد.
د. رعایت نظافت و طهارت
نظافت
و لطافت ظاهر و رعایت مسائل بهداشتی، نقشی مؤثر و اساسی در ایجاد علاقه و
محبت در میان زوجین دارد و در حفظ پاک دامنی آنان نیز مؤثر است. هر کس بر
اساس فطرت خویش، از آراستگی و زیبایی لذت می برد و از زشتی و ژولیدگی و
مراعات نکردن مسائل بهداشتی و نظافت متنفّر است. در اسلام، به مردان و زنان
مؤمن، بسیار سفارش شده است که خود را برای همسران خود بیارایند و آنها را
در حفظ پاک دامنی یاری کنند و موجبات ایجاد زندگی محترمانه و ریشه دار را
فراهم سازند. رسول اکرم(صلی الله علیه وآله)توجه به مسئله زیبایی و حفظ
نظافت و بهداشت را موجد محبت و ایمان در زندگی زناشویی می داند و می
فرماید: لباس های خود را پاکیزه گردانید و موهای خود را کوتاه و منظم کنید و
مسواک بزنید و خود را زیبا سازید; زیرا بنی اسرائیل به خاطر عدم رعایت این
موارد، زنانشان میل به فساد پیدا کردند.([52]) و یا می فرماید: هر قدر می
توانید پاکیزه و نظیف باشید; زیرا خداوند اسلام را بر پایه نظافت بنا نموده
است و انسان های نظیف وارد بهشت می شوند.([53])
پیامبر
گرامی(صلی الله علیه وآله)از زن و شوهر می خواهد که در محیط خانه، نهایت
زینت و جمال را نسبت به همدیگر به کار گیرند و آن را از بزرگ ترین وظایف
زوجین دانسته، می فرماید: برای مردان، بهتر است که ناخن های خود را بگیرند،
ولی زنان آن را بلند بگذارند; زیرا برای آنها زینت و جمال است.([54])
همچنین درباره عطر زنان فرمودند: باید رنگش، ظاهر و بویش مخفی باشد، ولی
درباره عطر مردان فرموده: باید بویش محسوس و رنگش مخفی باشد.([55]) در جای
دیگر، خطاب به زنان چنین می فرماید: بهترین شما زنانی هستند که بچه آور،
مهربان، پاک دامن، نزد فامیل محترم، در مقابل شوهرشان متواضع و برای او
آرایش کننده اند.([56]) آن حضرت آرایش زنان را برای غیر شوهر به شدت نهی می
کند و می فرماید: هر زنی برای غیر همسرش زینت کند و از خانه خارج شود،
مورد لعن و غضب الهی واقع می شود تا وقتی که به خانه اش باز گردد.([57(
بدین
روی، رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) از یک سو، زوجین به ویژه زن ها را به
رعایت مسائل بهداشتی و جلوه گری ظاهری و دوری از زینت برای نامحرم دعوت می
کند و از سوی دیگر، می خواهد عاطفه و تقوا و اخلاق در میان خانواده نهادینه
گردد و زمینه های اختلاف و کدورت و بدبینی از محیط خانواده دور شود.
هـ. محبّت نسبت به یکدیگر
یکی
از عوامل سعادت خانواده، که امید و حرکت را به ارمغان می آورد، محبت زن و
شوهر به یکدیگر است. انسان ها نیازهای عاطفی فراوانی دارند که نیاز به محبت
و عشق یکی از اساسی ترین آن هاست. هر کس دوست دارد مورد محبت دیگران واقع
شود و دیگران نسبت به او ابراز علاقه کنند. زن و شوهر باید هر کدام نسبت به
همدیگر ابراز عشق و علاقه کنند و در ظاهر و باطن، خیرخواه یکدیگر باشند.
به دلیل آنکه زن موجودی عاطفی است و عواطف و احساسات او بر جنبه های دیگرش
غلبه دارد، نیاز او به محبت بیش از مردان است و شاید به همین دلیل است که
خداوند نسبت به زنان مهربان تر از مردان است; چنان که رسول خدا(صلی الله
علیه وآله)می فرماید: خداوند تعالی نسبت به زنان محبت ویژه ای دارد و آنان
را همواره مورد لطف و مهربانی قرار می دهد.([58])
درباره
مشی آن حضرت در این باره آمده است: رسول خدا(صلی الله علیه وآله)مهربان
ترین مردم نسبت به زنان و کودکان بودند.([59]) آن حضرت در گفتاری زیبا و
معجزه آسا، ابراز علاقه محبت به همسر را موجب ایجاد علاقه عاطفی و روحی
شدید میان زوجین می داند و چنین می فرماید: سخن مرد که به همسرش بگوید
«دوستت دارم»، هرگز از قلبش خارج نمی شود.([60])
پیامبر
اکرم(صلی الله علیه وآله) خوش رفتاری، را تمجید و تشکر و احترام به شخصیت
را موجب افزایش محبت زن و شوهر نسبت به همدیگر می داند و چنین می فرماید:
از جمله وظایف زن این است که چراغ خانه را روشن کند، غذا را آماده سازد،
وقتی شوهر وارد خانه می شود تا نزدیک در به استقبال شوهرش برود و به او
خوشامد بگوید، وسایل شستوشو و حوله برایش فراهم کند، آب روی دستش بریزد و
بدون عذر و مانع، از آمیزش خودداری نکند.([61])
از
دیدگاه رسول اکرم(صلی الله علیه وآله)، هرگونه خدمت و دل سوزی زوجین نسبت
به همدیگر و توجه به نیازهای یکدیگر در محیط خانه و اجتماع و همدلی و
همراهی، موجد عشق و محبت وصف ناشدنی در میان زن و شوهر می گردد و کانون
زندگی را پر از صفا و معنویت می سازد; زیرا آن دو احساس می کنند واقعاً به
یکدیگر انس و علاقه دارند و در قول و رفتار، این محبت را اظهار می نمایند.
و. روحیه زیبای گذشت و بزرگواری
از
دیگر صفاتی که مرد و زن در کانون خانواده باید داشته باشند و در سیره
پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) جلوه تام دارد، گذشت و خطاپوشی است. اغماض
زن و شوهر از لغزش ها و کارهای ناپسند دیگری در محیط خانواده، از اهمیت
فراوانی برخوردار است و بی توجهی به آن، صمیمیت و آسایش حاکم بر خانواده را
به محیط پر از اظطراب، بدبینی، عصبانیت و عیب جویی تبدیل می کند. بهترین
راه به دست آوردن آرامش و سلامت روان و رهایی از اضطراب و بی اعتمادی، گذشت
و چشم پوشی از اشتباهات همسر است. رسول خدا(صلی الله علیه وآله) از این
صفت پسندیده به عنوان بهترین اخلاق دنیا یاد کرده، می فرماید: می خواهید
شما را به بهترین اخلاق دنیا و آخرت خبر دهم؟ آن اخلاق این است: از کسی که
به تو ستم کرده است، درگذر، با خویشان و فامیلی که از تو بریده اند پیوند
برقرار کن، به کسی که نسبت به تو بدی کرده است نیکی نما، و به کسی که تو را
محروم کرده است بخشش کن.([62])
بی شک، اگر زن و
شوهر از ابزار عفو و گذشت در زندگی بهره گیرند، آسایش و آرامش روحی زندگی
شان را فرامی گیرد و کینه از دل هایشان بیرون می رود و این موجب عزّت دنیوی
و اخروی آنان می گردد; چنان که حضرت رسول(صلی الله علیه وآله) در این باره
می فرماید: از یکدیگر گذشت کنید تا کینه های شما برطرف گردد.([63]) و در
جایی دیگر می فرماید: کسی که بسیار گذشت می کند بر عمرش افزوده می
گردد.([64]) آن حضرت باقی ماندن اشتباهات زندگی در ذهن زن و شوهر را از
آفات و بلاهای زندگی زناشویی می داند و بهترین و زیباترین کمال را برای
زوجین، رضایت از یکدیگر و فراموشی عیوب همدیگر می شمارد و خطاب به زنان می
فرماید: بهترین شما کسی است که وقتی شوهرش از دست او ناراحت شد به او
بگوید، تا از دست من راضی نشوی و محبتت را جلب نکنم دست به کار دیگری نمی
زنم.([65]) و در جای دیگر فرمود: در نظر من چقدر بد است زنی که از خانه اش
سراسیمه خارج شود، بدون اینکه از خطاهای همسرش بگذرد و از او به دیگران
شکایت کند.([66]) در حقیقت، پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)نتیجه مداومت
بر گذشت را ایجاد روابط سالم، انسانی و قابل ستایش در زندگی زناشویی می
داند که در پرتو آن، زن و شوهر از سعادت خانوادگی قابل توجهی برخوردار می
شوند و این از بزرگ ترین نکته های ظریف در رابطه با همسر است.
گفتار
و رفتار معصومان(علیهم السلام) در تمامی مراحل زندگی، الگوی بشر برای
رسیدن به کمالات انسانی و اخلاقی است و شیوه های تربیتی آن حضرات، به ویژه
در زمینه همسرداری، می تواند سعادت خانواده را تضمین نماید. در این نوشتار،
با توجه به رفتار و کردار رسول اکرم(صلی الله علیه وآله)، روش های دقیق
تربیتی مربوط به روابط حسنه میان زن و شوهر بیان گردید. آن حضرت نکات
راهبردی و کلیدی خاصی را در نحوه تعامل و رفتار زوجین بیان فرمودند. از
مجموع مواردی که در حد این مقاله عنوان شد، نکات ذیل از اهمیت ویژه ای
برخوردار است:
1-
در طول تاریخ، کارشناسان بسیاری راجع به مسئله همسرداری نظریات خوب و
مفیدی ارائه کرده اند، ولی بی شک، راه حل اصلی این مسئله را باید نزد کسانی
دنبال نمود که از تمامی ویژگی ها و روحیات انسان مطّلعند و دید باز و همه
جانبه ای به زندگی انسان ها دارند; همان گونه که پیامبر اکرم(صلی الله علیه
وآله) از چنین روحیه ای گرانقدر برخوردار است.
2-
از دیدگاه پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)، راه رسیدن به کمال و پیمودن
قلّه های انسانیت و معنویت در سایه تشکیل خانواده به وجود می آید و همین
موجب سعادت و نیک بختی و به دست آوردن ثمرات دنیوی و اخروی می گردد.
3-
ازدواج را نباید محدود به همین حیات خاکی نمود و از اهداف عالی الهی غفلت
کرد. پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) زندگی مشترک را تنها برای لذت جویی و
ارضای غریزه جنسی نمی داند، بلکه آن را میدانی برای تولید نسل بشری، کانون
آرامش روحی و روانی و کسب کمالات اخلاقی به شمار می آورد.
4- از نکات اساسی در سیره پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) این است که حقوقی که شارع مقدّس برای هر کدام از زوجین مقرّر نموده،
متناسب
با ویژگی های فطری و روانی و ظرفیت های موجود آنان است و هیچ گونه تبعیض و
بی عدالتی در این حقوق وجود ندارد، به ویژه در مسئله مدیریت زندگی و
تصمیمات کلان زندگی که از حقوق و وظایف اصلی مردم است. باید دانست که از
نظر پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)هر یک از حقوق و تکالیف زن و شوهر
همچون تأمین هزینه های خانواده، رعایت عدالت، پاس داری از ارزش های خانواده
و حفظ عفّت، همگی در جهت ایجاد رضای خداوند متعال است.
5-از
دیدگاه پیامبر گرامی(صلی الله علیه وآله) اخلاق و معنویت نقش ستون فقرات
زندگی مشترک را ایفا می کند و مسائل مادی نقش ابزار و وسیله جنبی و کمکی را
در زندگی بر عهده دارد. در سایه اخلاق نیکو و ایمان، دیگر ابعاد زندگی
معنا پیدا می کند و آن حضرت این دو خصلت را بزرگ ترین سرمایه زندگی مشترک
می داند.
6- اظهار عشق و محبت نسبت به همسر
و اینکه زوجین در رفتار و گفتار ثابت نمایند که همدیگر را دوست دارند و
این علاقه حقیقی و بدون هیچ شائبه ای است، از نکات ظریفی است که پیامبر
اکرم(صلی الله علیه وآله) از آن به عنوان عشق جاودان یاد می نماید و می
توان گفت: محبت در زندگی و مطّلع ساختن طرف مقابل از این مودّت، بخصوص در
مورد بانوان، که از عواطف فوق العاده لطیفی برخوردارند، نقش معجزه آسایی در
شادابی و استحکام روابط زناشویی دارد.
7-از
نکات روان شناسانه ای که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) به آن اشاره
فرمود آینده نگری و فراموش کردن گذشته، به ویژه اشتباهات میان زوجین است.
در واقع، آن حضرت اغماض از عیوب یکدیگر در زندگی مشترک و تصمیم برای بهبودی
روابط در مابقی زندگی را راهی صحیح برای رفع اضطراب بدبینی دانسته و ثمره
آن را آرامش روحی و روانی برای طی نمودن یک زندگی موفقیت آمیز و پرصفا می
داند.
انتهای پیام/ ل