خبرهای داغ:
در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد:

نشست «جایگاه مطالعات زبان‌وادبیات فارسی و ایرانشناسی در پاکستان»

دومین نشست تخصصی ایرانشناسی با عنوان «جایگاه مطالعات زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی در پاکستان» در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۱۲۵۵۱
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج قزوین در این نشست که دانشگاه بین المللی امام خمینی میزبان دکتر محمد اقبال شاهد، رئیس دانشکده زبان فارسی و اسلام شناسی دانشگاه جی سی لاهور و دکتر سلیم مظهر، استاد زبان فارسی دانشگاه پنجاب کشور پاکستان بود،  دکتر بیات، معاون امور بین الملل، دکتر پورمحمدی املشی، مدیر شناسایی و جذب دانشجویان غیرایرانی،  دکتر عینی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، برخی از اعضای هیأت علمی گروه های زبان وادبیات فارسی و تاریخ و جمعی از کارشناسان و دانشجویان ایرانی و غیرایرانی دانشگاه نیز حضور داشتند.

در این نشست تخصصی نقش زبان فارسی در روابط علمی و فرهنگی بین ایران و پاکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نشست با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط یکی از دانشجویان پاکستانی و قرائت ابیاتی از اشعار اقبال لاهوری، شاعر و متفکر مسلمان پاکستانی توسط دو نفر از دانشجویان مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شروع شد.

پس از آن  دکتر املشی، ضمن خیرمقدم به میهمانان نشست و اشاره به اشتراکات مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و زبانی مردم ایران به ویژه قسمت های شرقی کشور با مردم پاکستان، عنوان نمود که یکی از چهره های دانشگاهی ایران در قرن بیستم، دکتر علی شریعتی است و ایشان بازگشت به خویشتن خود را مدیون آثار اقبال و سید جمال الدین اسد آبادی می داند که بخش اعظم اندیشه های آنان در پاکستان است.

در ادامه دکتر سلیم مظهر، استاد دانشگاه پنجاب ضمن معرفی نظام آموزشی دانشگاه های کشور پاکستان، به توضیح و تبیین وضعیت آموزشی و پژوهشی زبان فارسی در آن دانشگاهها پرداخت و با اشاره به نگارش اولین کتاب تصوف و عرفان، اولین کتاب تاریخ و اولین تذکره به زبان فارسی در پاکستان خاطر نشان کرد که شبه قاره هند و پاکستان از دیرباز روابط عمیقی با ایران داشته و دولت پاکستان با دستان باز در صدد خدمت به ادب و زبان فارسی است.

دکتر سلیم مظهر لزوم تقویت روابط علمی و فرهنگی میان دو کشور را ضروری دانست و گفت:  هیچ ارتباطی پایدار نیست مگر اینکه پایه و اساس فرهنگی داشته باشد.

دکتر محمد اقبال شاهد، رئیس دانشکده زبان فارسی و اسلام شناسی دانشگاه جی سی لاهور نیز ضمن بیان چکیده ای از زندگی اقبال لاهوری، شاعر معروف پاکستانی به پشتوانه عظیمی از زبان فارسی در پاکستان و هند اشاره کرد و عنوان نمود: هزاران نسخه خطی به زبان فارسی در پاکستان و هند وجود دارد.

ایشان در ادامه به قرائت اشعاری از شعرای معروف پاکستانی پرداخت و شعری را که خود در خصوص زبان فارسی و سفرش به ایران سروده بود، تقدیم حاضران در جلسه نمود. وی ضمن اهداء یک جلد از لغت نامه دهخدا که به زبان اردو ترجمه کرده بود، گفت: علاقه ای که ما پاکستانی ها به زبان فارسی داریم شاید در هیچ جای دنیا نظیر نداشته باشد.

در این نشست دکتر بیات، معاون امور بین الملل دانشگاه و دکتر صفاری، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی و دکتر قافله باشی، عضو هیأت علمی گروه زبان وادبیات فارسی دانشگاه، هریک ضمن اشاره به وجود روابط و زمینه های مشترک فرهنگی میان دو کشور ایران و پاکستان، بر لزوم تقویت روابط علمی و فرهنگی دو کشور تآکید نمودند و تمایل دانشگاه را برای امضای تفاهم نامه با دانشگاه لاهور و پنجاب، به منظور تقویت روابط و تبادل استاد و دانشجو خاطر نشان کردند.

در پایان ضمن تاکید بر تداوم این نشست ها و لزوم گسترش روابط علمی و فرهنگی میان این دانشگاه و دانشگاه های کشور پاکستان ، هدایایی به رسم یادبود  تقدیم میهمانان شد.

9001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها