خبرهای داغ:
در نشست تخصصی «معرفی الگوی سوم» مطرح شد:

مانایی الگوی سوم مهمتر از معرفی آن است

دبیرکل اتحادیه زنان مسلمان در نشست تخصصی «معرفی الگوی سوم» ضمن تاکید بر معرفی این الگو به جهان گفت: باید پیش از آن که الگوی سومی برای زن مسلمان ارائه دهیم، ببینیم چه تدابیری داریم که پس از آنکه آن الگو مستقر و تثبیت شد، از آن زاویه پیدا نکنیم، راهکارهایی که باعث مانایی این الگوها می شود را ارائه کنیم.
کد خبر: ۸۸۱۸۶۶۹
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
 به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج،؛ همزمان با آغاز دهه فجر، روز 12 بهمن ماه نشست تخصصی «معرفی الگوی سوم زن»، با حضور بانوان متخصص ایرانی و غیرایرانی با همکاری سازمان بسیج جامعه زنان کشور و مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ساختمان این مجمع برگزار شد.

در ابتدای این نشست مینو اصلانی، مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور ، ضمن تبریک آغاز دهه فجر در خصوص برگزاری این نشست گفت:  امروز در حالی این نشست را برگزار می‌کنیم که در آستانه چهارمین دهه شکل‌گیری انقلاب اسلامی هستیم و هویت زن با شکل‌گیری انقلاب اسلامی بازیابی شد و می‌توان گفت بازیابی هویت زن مرهون این تحول است. الگوی زن غربی پیش از انقلاب در کشور در حال پیاده شدن بود که انقلاب اسلامی طومار آن را درهم پیچید و مقام معظم رهبری زمانی الگوی زن نه شرقی و نه غربی را مطرح می‌کنند که یک سیر تکاملی برای زن اتفاق افتاد.

وی افزود: زن مسلمانی که با حضور در بیداری و مقاومت اسلامی در جهت دفاع و حفظ اسلام، ایمان، اخلاق و معنویت خود را نشان داد، می تواند الگو باشد و ما وظیفه داریم که این الگو را به جهان معرفی کنیم، همانطور که در پیام مقام معظم رهبری به کنگره 7هزار زن شهید هم آمده است که امروز زمانی است که باید حرکت کنید و جوامع را آگاه کنید و پیام اسلام را نشر دهید.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان اظهار داشت: هدف از برگزاری این نشست، دادن راهکارهای مناسب از سوی رنان متخصص ایرانی و غیرایرانی در حوزه بانوان در جهت معرفی این الگو به جهان است زیرا این الگو تبیین شده و مشخص است اما راهکارهای معرفی این الگو این بسیار مهم است و باید محتوایی به زبان‌های مختلف تولید شود و دراختیار زنان مسلمان جهان قرار گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: امروز رسالت بزرگی برعهده زنان انقلابی مسلمان است که تداوم این مسیر و نشر آن در جهان نیازمند هم‌افزایی هر چه بیشتر است.

 

مطالبه زنان از غرب در حوزه زن و خانواده خواسته رهبری است

طوبی کرمانی، دبیرکل اتحادیه زنان مسلمان و استاد دانشگاه تهران، با تاکید بر بررسی تبیین راهکارهای معرفی الگوی سوم به جهان گفت: باید پیش از آن که الگوی سومی برای زن مسلمان ارائه دهیم، ببینیم چه تدابیری داریم که پس از آنکه آن الگو مستقر و تثبیت شد، از آن زاویه پیدا نکنیم. مقام معظم رهبری جمله‌ای را در حوزه زنان دارند که باید برای همگان سرمشق باشد، اینکه می‌فرمایند؛ در حوزه زن و خانواده از دنیای غرب طلبکاریم، این همان چیزی است که نشان می‌هد نه الگوی شرقی و نه الگوی غربی نمی‌تواند آن حقیقت، فطرت، سرشت و ماندگاری را برای زن ترسیم کند.  

وی تاکید کرد: ما باید به دنبال راهکارهایی باشیم که باعث مانایی الگوها شود تا از آنها زاویه پیدا نکنیم، هرچند که دنیای امروز به خوبی متوجه شده است که مناسب‌ترین شیوه و روش برای اینکه شاکله انسان ها را تغییر دهد، الگوسازی و جا انداختن الگوهاست، اما اسلام در 1400سال پیش متوجه این موضوع بود و نحوه برخورد حضرت پیامبر(ص) با حضرت زهرا(س) نمونه ای از این الگوسازی است.

 

ارائه نتایج این کارگروه های تخصصی به رهبر معظم انقلاب

سردار معز خادم حسینی، معاون بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین در ادامه این نشست به ارائه چند راهکار پیشنهادی در حوزه معرفی الگوی سوم زن به جهانیان پرداخت و گفت: این جلسه اولین نشست است و بهتر است نشست‌های بعدی را سازمان‌های دیگر دنبال کنند تا رهنمودها و تدابیر مقام معظم رهبری در حوزه زنان دریافت شده و بعد از اینکه در کارگروه‌های تخصصی توانستیم به افق‌های روشنی دست پیدا کنیم، آنها را خدمت مقام معظم رهبری ارائه دهیم.

وی تاکید کرد: برای ما مهم است که الگویی را به عنوان الگوی زن مسلمان به جهان معرفی کنیم که نه شرقی و نه حاشیه‌ای باشد و نه غربی، پیشنهاد اول بنده این است که این نشست‌ها ادامه پیدا کند که با دست پر، غنای علمی و محتوای غنی، دستاوردهای این نشست‌ها را خدمت مقام معظم رهبری ارائه دهیم.

وی پیشنهاد دوم خود را برگزاری نمایشگاه های دائمی عنوان کرده و افزود: با برگزاری نمایشگاه دائمی و بین‌المللی این فرصت را به تمام میهمانان خارجی کشورمان می دهیم که با افق انقلاب اسلامی آشنا شوند و سفیران انقلاب اسلامی در خارج از کشور باشند، البته باید هسته مرکزی این نمایشگاه در ایران باشد.

خادم افزود: پیشنهاد آخر بنده این است که این نشست تخصصی به صورت مداوم به طور مثال هر شش ماه یکبار توسط سایر مجامع بانوان در خارج از کشور تا رسیدن به افق‌های بلندمدت ادامه پیدا کند دنبال شود.

 

کتابی متناسب با فرهنگ مخاطبان خارجی در معرفی فرهنگ فاطمی نداریم

حجت‌الاسلام سالار معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در مورد نشر معارف اسلامی و معرفی الگوی سوم به جهانیان گفت: یکی از مشکلات این است که ما در ارتباط با الگوسازی قصور داریم، ما چند کتاب داریم که فرهنگ فاطمی و سیره و زندگی حضرت زهرا(س) را با مخاطبان خارج از کشور آنگونه که فضای آنجا اقتضاء می‌کند معرفی کرده باشد؟ با کمال شرمندگی باید بگویم کتابی نداریم یا اگر هم داریم بسیار محدود هستند.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) خاطرنشان کرد: در فضای مجازی که هم‌اکنون دشمن کولاک می‌کند، ما نیز باید وارد میدان شویم و مسئولیت همه ما زمانی است که درد را می‌شناسیم و باید به دنبال درمان باشیم.

وی یکی از راهکارهای موثر در معرفی الگوی سوم را تشکل های جمعیت زنان خارج از کشور دانسته و افزود: این تشکل ها باید با قوانین و مقررات بومی خودشان تأسیس شود و به فعالیتشان ادامه دهند. در این زمینه ما نیز هر اقدامی لازم باشد انجام می‌دهیم، همچنان که تاکنون 700  نفر از 120 کشور جهان عضو این مجمع غیردولتی هستند و مجمع کاملاً بر مبنای بومی‌سازی عمل می‌کنند.

در ادامه، کارشناسان و متخصصان حوزه زنان نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص الگوی سوم زن مسلمان ارائه دادند و به تبادل‌نظر در این زمینه پرداختند.

ارسال نظرات