گذری برکارنامه سی و هشت ساله انقلاب اسلامی/ کارآمدی نسبی با آینده ای امیدوار کننده

كارنامه عمل‌كرد نظام جمهوري اسلامي و كارگزاران آن، با توجه به تغيير عمده شرايط و فراز و نشيب محسوس درآمدهاي ارزي كشور در سال‌هاي پس از انقلاب، با عنايت به حجم كارهاي انجام‌شده مصداق كارآمدي نسبي با آینده ای امیدوارکننده است.
کد خبر: ۸۸۱۹۴۲۳
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵

به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، فریدون باقری*: انقلاب اسلامي از نظر سياسي سه دستاورد بزرگ را به جهانيان عرضه داشته است يعني تشكيل نظام مردم سالاري ديني، استقلال از قدرتهاي سلطه‌گر خارجي و بازتاب بر مسائل مختلف بين‌المللي .اين دستاوردها در ميان انقلاب‌‌هاي معاصر نظير ندارد وآرمان هاي اين انقلاب به الگويي براي بسياري از مردم در جهان تبديل شده است.

سؤالي كه در اين‌جا مطرح مي‌شود اين است كه چرا، به‌‌رغم وجود اين دستاوردها و تلاش‌هاي غيرقابل انكار ، عده معدودی همچنان اظهار نارضايتي مي‌كنند؟! در پاسخ بايد به عوامل متعددي كه در نارضايتي جامعه و قضاوت منفي آنان در اين دوره دخيل بوده‌اند اشاره كرد، برخي از اين عوامل عبارتند از: تغيير الگوي مصرف جامعه و بهبود نسبي سطح زندگي مردم ، افزايش چشم‌گير سطح آگاهي‌هاي اجتماعي و اقتصادي آحاد افراد جامعه پس از انقلاب ، حاكميت فرهنگ غلط  انتظار رفعِ همه مشكلات جامعه از سوي دولت ، كاهش شديد درآمد سرانه نفتي و ايراد خسارت‌هاي هنگفت به كشور به‌دليل تحميل جنگ ، عدم توجيه مردم در خصوص سياست‌هاي اقتصادي نظام از سوي مسؤولان و عدم انعكاس مناسب دستاوردها و آمارهاي دقيق ، فضاسازي و فعاليت گسترده سوءتبليغاتي مخالفان داخلي و خارجي انقلاب در بزرگ‌نمايي مشكلات.

با توجه به آن‌چه كه گفته شد، اين نتيجه حاصل مي‌شود كه كارنامه عمل‌كرد نظام جمهوري اسلامي و كارگزاران آن، با توجه به تغيير عمده شرايط و فراز و نشيب محسوس درآمدهاي ارزي كشور در سال‌هاي پس از انقلاب، با عنايت به حجم كارهاي انجام‌شده مصداق كارآمدي نسبي با آینده ای امیدوارکننده  و پیش رونده است.

انقلاب در لغت به  معنی زیر و رو شدن  یا  پشت و رو شدن ، تحول  و تغییر و نظیر این معانی است قرآن مجید هم این کلمه را هر جا بکار برده به همین مفهوم به کار برده است. واژه انقلاب در معنای سیاسی آن ، کاربرد جدیدی دارد. انقلاب  1668 در انگلستان که منجر به تسلط پارلمان بر مقام سلطنت گردید، باعث شد که لفظ انقلاب وارد زبان سیاست شود

ساموئل هانتینگتون در تعریف انقلاب می گوید: انقلاب یک دگرگونی سریع، بنیادین و خشونت‌آمیز داخلی در ارزشهاواسطوره‌های حاکم یک جامعه و در نهادهای سیاسی، ساختار اجتماعی، رهبری، فعالیت‌های حکومتی و سیاست‌های آن می باشد.

شهید مطهری می گوید: انقلاب نوعی عصیان و طغیان است علیه  نظم موجود  و  وضع حاکم به  منظور برقراری نظمی مطلوب.

انقلاب اسلامی یعنی راهی که هدف آن، اسلام و ارزش های اسلامی است و انقلاب و مبارزه صرفاً برای برقراری ارزش های اسلامی انجام می گیرد، به بیان دیگر در این راه مبارزه، هدف نیست، وسیله است. انقلاب اسلامی  ، یک انقلاب سیاسی یا یک دگرگونی اجتماعی صرف نیست،بلکه به معنای تجدید حیات اسلام در تمام وجوه و ابعادآن است. خداوند متعال نعمات زیادی را به ما ارزانی داشته که بزرگترین آنها پیروزی انقلاب اسلامی است ،انقلاب اسلامی نعمت بزرگ آزادی، استقلال و حاکمیت الهی را برای ملت ایران به ارمغان آورد.

سی و هشت سال از پيروزي انقلاب اسلامي ايران مي گذرد، طي اين سالها، انقلاب اسلامي كارنامه درخشاني را در عرصه هاي مختلف به ثبت رسانده است.در اين مقاله سعي داريم  به صورت خلاصه دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سیاسی ، نظامی ، علمي و آموزشي وبهداشت و درمان بپردازيم.
 
  دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه اقتصادي

رشد بخش‌هاي مختلف اقتصادي در سالهاي پس از پيروزي انقلاب تا كنون قابل ملاحظه بوده است، به طوري كه ايجاد زير ساخت هاي اقتصادي از جمله سد سازي و مهار آب (ايران رتبه سوم سد سازي در جهان را داراست)، توليد فولاد ،  توليد سيمان (ايجاد كارخانه‌هاي متعدد توليد سيمان)، توليد برق (به گونه‌اي كه ايران اكنون به همه كشورهاي همسايه برق صادر مي‌كند)، گاز رساني و برق رساني (تقريبا به تمامي شهرها و بيشتر روستاهاي كشور)، راه آهن و بزرگراه‌ها (به گونه‌اي كه ايجاد راه آهن در هر سال طبق برنامه بايد به اندازه 57 سال رژيم پهلوي باشد) شهرسازي و شهرك سازي و توسعه زيربناها و امكانات شهري (مانند مترو، اتوبان، فضاي سبز و غيره) و ...همواره در شرايط مختلف و عليرغم تشديد تحريم‌ها مورد توجه بوده است.

 دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه علمي فناوري
امروزه طبق گزارش مجامع علمي بين‌المللي سرعت پيشرفت علمي در ايران 11 برابر متوسط سرعت جهاني است.در حالي كه قبل از انقلاب اسلامي 68 درصد بزرگسالان كشور بي‌سواد بوده و كمتر از 40 درصد كودكان مي‌توانستند به دبستان بروند، امروزه رقم باسوادي در كشور به عدد 100 درصد نزديك مي‌شود و تعداد دانشجويان كشور از 154000 نفر در سال 1357 به حدود 4000000 نفر در سال 1390 رسيده است. هم چنين پيش از انقلاب تنها تعدادي محدودی دانشگاه وجود داشت، اين تعداد امروز به 119 دانشگاه ، 28 مركز آموزش عالي ، 295 دانشگاه غير انتفاعي، 550 دانشگاه پيام نور، 385 دانشگاه آزاد اسلامي، 739 مركز آموزش عالي علمي كاربردي، 274 مركز آموزش فني حرفه‌اي و تربيت معلم در كشور رسيده است. امروزه ايران اسلامي در المپيادهاي علمي جهاني در رديف ۱۰ كشور برتر جهان در رقابتهاي المپيادي دانش آموزي جهان قرار گرفته است.  يك نكته مهم در رشد علمي فناوري در ايران پس از انقلاب توجه به دانش‌ها و تكنولوژي‌هاي برتر با استفاده از سرمايه هاي بومي بوده است مانند: توجه به انرژي صلح آميز هسته اي، سلول‌هاي بنيادي، داروهاي راهبردي، شبيه سازي حيوانات، نانوفناوري، ليزر، آي تي ،صنایع خودروسازی ، تكنولوژي فضايي و پرتاب ماهواره بومي و... .

 

دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه نظامي
در سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي ،كشور ما رشد و پيشرفت همه جانبه‌اي را در فناوري هاي نظامي نيز تجربه كرده واين رشد حتي باعث پيشرفت فناوري در صنايع غير نظامي نيز گرديده است. در زمينه نظامي مي‌توان موارد زير را نام برد:  ساخت انواع موشكها ، ناوشكن‌ها، تانک ، انواع هواپیما با سرنشین و بدون سرنشین ، قایق های تندرو ، زیردریایی و ساخت انواع سلاح‌ها

دستاوردهای انقلاب دربخش کشاورزی
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، عليرغم مشكلات بسياري كه كشور در سالهاي نخست با آن روبرو بود ،نظير آشوبهاي گروههاي ضد انقلاب، تحريم هاي اقتصادي ايران توسط غرب و نيز جنك تحميلي عراق عليه ايران، امروزه بالغ بر ۹۰ درصد از نياز كشور به محصولات كشاورزي در داخل تامين مي شود، در زمينه گندم،  ميزان توليد آن نسبت به قبل از انقلاب اسلامي ۳ برابر شده است. در توليد برنج، ۵۲ درصد نسبت به قبل از انقلاب اسلامي رشد داشته ایم . واردات اقلامي نظير گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و شير قطع شده است. در توليد محصولات باغي  نه تنها به خود کفایی رسیده ایم  بلکه صادر کننده ه آنها شده ایم .همچنين  سطح جنگل كاري و احياي جنگل ها نسبت به قبل ازانقلاب اسلامي ۲ برابر شده است.
 

دستاوردهای انقلاب در بخش اجتماعی
محروميت زدايي از روستاها

 با تشکیل جهاد سازندگی كه بعدها به وزارتخانه جهاد كشاورزي تبديل شد ارائه خدمات زيربنايي نظير آبرساني، راه سازي، برق رساني و غيره در روستاها شروع شد. از ديگر اقدامات انجام شده براي روستائيان پس از پيروزي انقلاب اسلامي، برخوردار شدن روستاها از امكانات ، برقراري ارتباط مخابراتي  ، مدرسه سازی و احدات اماكن بهداشتي است . ازجمله طرحهاي موفق اين كميته: ارتقاء آموزشهاي علمي و فرهنگي افراد تحت پوشش و ايجاد تسهيلات در امر ازدواج و تحكيم خانواده ، طرح شهيد رجايي به منظور كمك بـه افراد سالمند بالاي ۶۰ سال ، در اختيار گذاشتن وام به افراد بيكار و پرداخت مستمري است

ارتقاي جايگاه واقعي زنان
قبل از انقلاب اسلامي زنان، اكثر بي سوادان جامعه را تشكيل مي دادند. امروزه در عرصه اقتصاد نيمي از نيروي كار در ايران را زنان تشكيل مي دهند كه در مشاغل مختلف نظير پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي، پرستاري، مهندسي، معلمي وحضور دارند

 
دستاوردهاي فرهنگي انقلاب اسلامي
از تحولات چشمگير در جامعه ايران پس از انقلاب اسلامي، تغيير در نگرش و نحوه زندگي مردم است. در دوران پهلوي، سياست آن رژيم، تبليغ غربزدگي و تبعيت از فرهنك غرب بدون توجه به ارزشهاي ديني و ملي مردم ايران بود؛ انقلاب اسلامي دريچه جديدي را بر روي مردم ايران گشود ارزشهايي چون خودباوري، آزاديخواهي، فداكاري، پايداري و استقامت و پس از سالها دوباره در روح جامعه ايران دميده شد.

دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه بهداشت و درمان
يكي از دستاوردهاي بزرگ انقلاب اسلامي در زمينه بهداشت، تاسيس شبكه هاي بهداشتي- درماني به منظور كمك رساني به مردم است كه از كوچكترين روستاها تا شهرهاي بزرك كشور را تحت پوشش درماني قرار مي دهند.. امروزه بيش از ۹۵ درصد از نياز دارويي كشور، در داخل كشور توليد مي شود درحاليكه اين رقم قبل از انقلاب اسلامي تنها ۲۵ درصد بوده است. مسئولان بهداشت ايران پس ازپيروزي انقلاب اسلامي، طي طرحهاي گسترده واكسيناسيون نظير واكسيناسيون فلج اطفال، ديفتري، كزاز و از بسياري از بيماريهاي مسري پيشگيري كرده اند.

کارشناس ارشد مسائل آموزش و پرورش، هنرستان فنی شهید رجایی شوشتر 

انتهای متن/

ارسال نظرات