تكرار حكايت نوشدار و پس از مرگ سهراب

فقر اقتصادی، فرهنگى، بی‌سوادی، بيكارى، محيط زندگى، خانواده، دوستان ناباب و... از دلايل مهم گسترش اعتياد جوانان در مناطق مرزی است که مسئولان به‌جای چاره‌اندیشی، انحراف در این حوزه را به نظاره نشسته‌اند؟!
کد خبر: ۸۸۲۴۲۵۴
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، اين روزها مصرف مواد مخدر در بين جوانان و نوجوانان ديگر حدومرزی نمی‌شناسد و از بزرگ‌ترین شهرها تا کوچک‌ترین روستاها و حتى مناطقمرزى تهيه مواد مخدر به‌سادگی تهيه يك قرص نان شدهاست.

*مناطق مرزى در تيررس تهاجم فرهنگى دشمن قراردارند

رشد اعتياد در بين نوجوانان و جوانان از زواياى مختلفىقابل‌بررسی است؛ مردم می‌گویند از وزارت ورزش وجوانان بپرسيد براى مناطق مرزى چون صالح‌آباد، تربت‌جام، تایباد و... كه در تيررس تهاجم فرهنگى قرار دارند چه‌کار سودمند و اثربخشى در بخش جوانان ارائه کرده‌اند كه ممنون و خرسندباشيم.

بايد از مسئولان پرسيد چگونه يك نوجوان در اوايل زندگى با اعتياد و انواع آن آشنا می‌شود و كسى كه تاكنون نامى از هروئين، كراك، ترياك، كريستال و...نشنيده، به‌جایی می‌رسد كه از مصرف هيچ ماده مخدر ابایی ندارد و مصرف مواد برايش راحت‌تر از نوشيدن يك ليوان آب‌شده است!

فقر اقتصادی و فرهنگى، بی‌سوادی، بيكارى، محيط زندگى، خانواده، انتخاب دوستان ناباب و... ازجمله مواردى است كه بيشتر مسئولان، والدين و روشنفكران، آن‌ها را از دلايل گسترش اعتياد مىدانند.

* هر روز بر گرفتاری برخی جوانان مرزنشین افزوده می شود

جالب اینجاست همه‌کسانی كه مسئول‌اند دست در دست هم داده‌اند و انحراف جوانانمان را به نظاره نشسته‌اند، جوانانى كه هريك از آن‌ها بايد دستاوردى نو براى سرافرازى ميهن اسلامى خود داشته باشند، اما در خیابان‌ها پرسه می‌زنند و به دنبال مكانى می‌گردند تا بتوانند بر بيچارگى خود و خانواده خود بيفزايند!

هريك از عوامل گسترش اعتياد كه به آن اشاره شد را مى توان با برنامه اصولى و درست، خنثى كرد، به‌عنوان‌مثال ادارات مسئول رفع بيكارى، آيا براى نوجوانان و جوانان و از همه مهم‌تر براى افرادى كه به هر دليلى دچار اعتياد شده‌اند، شغل ايجاد کرده‌اند؟ يا آن‌ها را به حال خود رها كرده تا افراد ديگرى را نيز به اعتياد گرفتار کنند؟

آيا والدين وظيفه خود را به نحو مطلوب انجام می‌دهند تا جوانشان به دام اعتياد گرفتار نشود؟ آيا فروشندگانمواد شناسایی‌شده‌اند؟

به‌راستی دشمن به‌راحتی و بدون هيچ سروصدایی تيشهبه ريشه جامعه می‌زند و قصد دارد جوانان ما را از دين، انقلاب، غيرت، وجدان، انسانيت و... دور سازد.

* تكرار حكايت نوشدار و  پس از مرگ سهراب ؟!

به هوش باشيم تا دير نشده دست‌به‌کار شويم و فكرى براى رفع اين معضل كنيم كه حكايت نوشدار و پس از مرگ سهراب تكرار نشود؛ بلكه علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد.

در برخى شهرستان‌ها و مناطق مرزى گرايش برخى جوانان به مواد خطرناك مخدر افزایش‌یافته و در بعضی شهرها و روستاها از خط قرمز گذشته است، مردم اين بخش هم اتفاقات تلخى را مشاهده می‌کنند، مانندجوانانى كه در زندان‌های تركمنستان سال‌هاست اسيرند و ريشه برخى از آن به اعتياد و گرفتارى در باندهاى مافياى مواد مخدر برمی‌گردد.

يكى از دلايل گسترش اعتياد در اين منطقه، داشتن 100كيلومتر مرز مشترك با دو کشور افغانستان و ترکمنستان است، بنابراين بستر و ميدان براى خيلعظيمى از جوانان فاقد شغل و کسب‌وکار مهياست كه بايد دولتمردان تدبير و اميد هر چه زودتر و همین امروز دست‌به‌کار شوند؛ چراکه فردا ديراست.

یکی از راه‌های جلوگيرى از آلوده شدن جوانان، ایجاد اشتغال و رفع آسیب‌ها در این حوزه است چون اعدام و زندان خود دردسر جدیدی است كه نه‌تنها مشكل حل نمی‌شود، بلكه با از دست دادن سرپرست خانواده يك خانواده به تباهىكشيده می‌شود.

گزارش: مهدی حسینی - ابوالحسن صاحبى

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها