خبرهای داغ:
نشست خبری «تقدیر از زنان کارآفرین بسیجی»

جعفری: هدف ما کمک به مردم است/ کردبچه: در کارآفرینی باید خودت حامی خودت باشی

اکرم جعفری رئیس مرکز خرید«یاعلی» گفت: در ابتدای کار تنها به راحتي بانوان هنگام خريد و‌‌ ترويج فرهنگ ديني فكر كردم اما به لطف خداوند، در حال حاضر 44 نفر را به کار گرفته ایم و پوشاک و کار دستی تولید می کنیم.
کد خبر: ۸۸۲۴۳۶۳
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج، اکرم جعفری، زن کارآفرین تهرانی و صاحب اولین مرکز خرید ویژه بانوان به نام «یا علی» در نشست خبری «زنان کارآفرین بسیجی» که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، با بیان اینکه ابتدا مدیر مدرسه بود اما به دلیل به دنیا آمدن فرزندانش از کار استعفا داد، گفت: وقتی بچه ها بزرگ شدند، دیدم نمی توانم در خانه بمانم و احساس می کردم که باید مکانی برای پرکردن اوقات فراغت داشته باشم، از طرفی به این فکر کردم که مرکزی را تشکیل بدهم تا هم محله ای ها بتوانند اجناس مناسب تهیه کنند و برای برخی هم کار ایجاد شود.

وی افزود: در سال 83 به کمک همسرم نخستین مركز خريد ويژه بانوان را در خيابان دماوند، راه‌اندازي كردم و از آنجا که اعتقاد دارم تاثیر یک معلم ریاضی و یا شیمی بسیار بیشتر از معلم دینی می تواند بر روی اعتقادات دانش آموزان تاثیر گذار باشد، در کنار کار فروش کارهای فرهنگی را هم آغاز کردم.

جعفری با تاکید بر اینکه برای شروع کار سوددهی را هدف اصلی خود قرار نداده بود، گفت: در ابتدای کار تنها به راحتي بانوان هنگام خريد و‌‌ ترويج فرهنگ ديني فكر كردم اما به لطف خداوند، روز به روز در این كار پيشرفت كردیم و بر همین روال در حال حاضر 44 نفر را به کار گرفته ایم و پوشاک و کار دستی تولید می کنیم.

مدیر فروشگاه «یاعلی» افزود: در ابتدا فقط غرفه فروش پوشاك بانوان داشتیم اما حالا به غرفه‌هاي متعددي از قبيل سيسموني، انواع مانتو و چادر، لوازم آرايشي و بهداشتي و حتي پوشاك مردانه تجهيز شده تا خانم‌ها بتوانند تمام مايحتاج خود را يك جا تهيه كنند و چون مرکز فقط برای خانم هاست آقایانی که می آیند، صبح های روز جمعه به عنوان روز خانواده، 4 ساعت مرکز برای عموم مردم باز است.

وی ادامه داد: کار فروش در اینجا برعکس مراکز دیگر است و رعایت حال کارکنان برایمان اهمیت زیادی دارد، در جذب افراد هم با توجه به اینکه فرد نیازمند کار است، شرایط خانوادگی سختی دارد و به صورت خودسرپرست و یا بدسرپرست است در اولویت جذب قرار می گیرد و تا جایی که بتوانیم زمینه اشتغال آنان را هم فراهم می کنم و با این رویه تا کنون 10 نفر که به حد افسردگی و حتی افسردگی پیشرفته رسیده بودند، توانستند به زندگی عادی خود بازگردند.

صاحب فروشگاه «یا علی» افزود: بر این اساس ساعت کار معینی را مشخص نکردیم و هر کدام از کارکنان در بخش تولید از ساعت 7 تا 10 صبح می توانند به سر کار بیایند و از نظر اتمام کار هم ساعت مشخصی را معین نکرده ایم ولی بر اساس میزان ساعتی که کار کرده اند، حقوق دریافت می کنند.

وی همچنین ارائه تخفیفات به خریداران را از دیگر کارهای این فروشگاه دانسته و گفت: تاکنون برای بیش از 3 هزار خانواده دفترچه قسط تهیه کرده ایم و افراد بر اساس میزان توانایی که دارند قسط بندی ها و تخفیفات مختلفی برایشان صورت می گیرد و گاهی تا  80 درصد هم این تخفیفات  انجام می شود که هدف من بیشتر حفظ روحیه عزت نفس برای خانواده های قشر ضعیف جامعه است که با دادن 20 درصد قیمت اجناس، تصور کنند که توانایی خرید مایحتاج خود را دارند.

جعفری تخفیف دائمی 15درصد اجناس برای افراد محجبه را یکی از کارهای فرهنگی این فروشگاه دانسته و افزود: این تشویق را برای برخی افرادی که حس کنیم حجاب آن ها ممکن است با این کارها بهتر شود نیز انجام می دهیم و گاهی با مراجعه مجدد این خانم ها و صحبت هایی که با آن ها می شود، آن ها به رعایت حجاب تشویق می شوند.

این فعال فرهنگی برگزاری جلسات احکام و اخلاق ویژه کارکنان را از دیگر اقدامات فرهنگی این مجموعه دانسته و افزود: ابتدا کار را از نماز شروع کردیم، برخی از کارکنان حتی نمازخوان نبودند که با برگزاری جلسات مختلف  نماز خوان شدد و بعد مسائل شرعی را مطرح کردیم و در حال حاضر با کمک یکی از اساتید حوزه و دانشگاه جلسات مشاوره هم برای کارکنان برگزار می کنیم.

وی ادامه داد: قرائت زیارت عاشورا، ختم قرآن به صورت سوره ای یا حزبی، زیارت آل یاسین هم به صورت دوره ای در این مجموعه برگزار می شود  زیرا هدف اصلی این است که در محیط تجاری کار فرهنگی انجام شود.

مهدیه کردبچه، کارآفرین برتر سال 90 شهرستان که 114 نفر را به کار گیری کرده است، منیر مهدور در عرصه تولید گیاهان دارویی با ایجاد اشتغال برای 97 نفر و مهوش صابری بانوی کارآفرین در عرصه تولید کیف، کفش و صنایع دستی کارآفرین برتر سال های 93 و 94 که تا کنون به صورت مستقیم برای 30 نفر و غیر مستقیم برای 50 نفر اشتغال ایجاد کرده است دیگر مهمانان این برنامه بودند که در خصوص مشکلات و موانع کارآفرینی در کشور و راهکارهای برون رفت از آن به گفت و گو پرداختند.

منیر مهدور انگیزه خود را از تولید گیاهان دارویی اینطور بیان کرد: بیشتر به دنبال این بودیم گیاهی که کمتر در ایران کاشت می شود را پیدا کنیم، البته نزدیک به 3 سال کارهای مختلف را تجربه کردیم و گاهی شکست خوردیم تا سرانجام به نتیجه رسیدیم.

وی رمز موفقیت در موضوع کارآفرینی را بازاریابی دانسته و افزود: ما روی این موضوع کار کردیم و بازاریابانی را کل تهران به کار گرفته ایم که در رستوران های مختلف می روند و محصولات ما را ارائه می دهند و از این طریق هم توانستیم با یک شرکت آلمانی قرارداد ببنیدیم و بخشی از محصولات را به آن کشور صادر کنیم.

در کارآفرینی باید خودت حامی خودت باشی

مهدیه کردبچه که نزدیک به 5 سال است به عنوان کارآفرین شناخته شده است، با اشاره به سابقه فعالیت های خود در خصوص یافتن بازار فروش گفت:  هرچند که بعضی مراکز می توانند برای بحث بازار فروش کمک هایی بکنند اما بهتر است که کارآفرینان اصل را بر تلاش خود بگذارند و به نوعی خودشان حامی خودشان باشند همانطور که ما خودمان در زمینه کشاورزی این کار را کردیم و بدون واسطه برای تبدیل محصولات کشاورزی به ورمی کمپوست، وارد معامله شدیم و نتایج خوبی گرفتیم.

وی در خصوص مشکلات بازار فروش گیاهان کشاورزی مرغوب نیز گفت: علی رغم اینکه اقسام سرطان های کبد و کلیه به دلیل استفاده از گیاهانی است که از نظر ارگانیک بودن مشکل دارد ولی مردم توجه چندانی به آن ندارند و بزرگترین مشکل ما همین است که به محصولات تراریخته و طبیعی توجه نمی شود و خریدار به کیفیت توجه نمی کند، به طور مثال برای خریدار مهم نیست که یک خیار گلخانه ای است یا طبیعی و فقط به قیمت توجه می کنند که این کار در دراز مدت باعث می شود کشاورزان به سمت تولیدات کم کیفیت تر حرکت کنند.

کردبچه یکی دیگر از رموز موفقیت در کارآفرینی را عدم تاکید بر تولید یک محصول دانسته و گفت: نباید فقط بر تولید یک محصول تکیه کرد، همانطور که ما در کنار کارهای کشاورزی به زنان روستایی پاکدشت، طرز کاشت و نگهداری کاکتوس را آموزش دادیم و خودشان به عنوان کارآفرین وارد عرصه شده اند و گیاهان را پرورش می دهند اما اگر نتوانستند بفروشند ما به عنوان تعاونی فروش آن ها را بر عهده می گیریم و درصدی از فروش را به نفع خود بر می داریم.

مهدور با تایید نظر کردبچه گفت: ما هم در کنار کار کشاورزی کارگاه خیاطی تاسیس کردیم و با تهیه چرخ های خیاطی، سری دوزی را برای زنان شهر قدس، که خانواده های نیازمند زیادی دارد، راه اندازی کردیم و به نوعی در این زمینه هم کارآفرینی ایجاد شد.

وی در پایان با بیان اینکه آرزو دارد که داروهای گیاهی روزی جایگزین داروهای شیمیایی بشود، گفت: خاک خوب ایران استعداد کاشت گیاهان دارویی را دارد اما شرط آن شناخت گیاهان متناسب با خاک های مختلف است به طور مثال در یکی از روستاهای اصفهان ما دست به کاشت موسیر زده ایم، هرچند که سختی خاصی ندارد اما بسیار ارزشمند است و بسیار خوب رشد کرده است و پیشنهادم به کسانی که می خواهند وارد این کار شوند، ابتدا در ابعاد یک هکتار کشت کنند.


ارسال نظرات