خبرهای داغ:
نقد فیلم سینمایی آذر ساخته محمد حمزه ای

نمایش بدبختی های مطلق در سیاهی داستانی بی منطق

داستان اصلی در فیلمنامه خیلی دیر شروع می شود،خیلی زود به اوج رفته و ناگهانی با تصمیم ضربتی قهرمان برای ترک صحنه زندگی مشترک به پایان می رسد.اگر راهکار غیر مترقبه شوهر آذر برای خلاصی از زندان در فیلم مطرح نمی شد،با داستانی بی تعلیق و تنها نمایشی از بدبختی های مطلق یک زن در جامعه روبرو بودیم.
کد خبر: ۸۸۲۵۰۴۴
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج،  گالیا توانگر خبرنگار و متنقد سینمایی حاضر در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در نقد فیلم سینمایی " آذر "ساخته محمد حمزه ای نوشت: « داستان اصلی در فیلمنامه خیلی دیر شروع می شود،خیلی زود به اوج رفته و ناگهانی با تصمیم ضربتی قهرمان برای ترک صحنه زندگی مشترک به پایان می رسد.اگر راهکار غیر مترقبه شوهر آذر برای خلاصی از زندان در فیلم مطرح نمی شد،با داستانی بی تعلیق و تنها نمایشی از بدبختی های مطلق یک زن در جامعه روبرو بودیم.»

 

کارگردان:محمد حمزه ای
نویسنده:احسان بیگلری
تهیه کننده:نیکی کریمی


بازیگران: نیکی کریمی، حمید رضا آذرنگ، هستی مهدوی، فرید سجادی حسینی، مهران نایل، شیرین آقاکاشی، مائده طهماسبی، پریسا هاشم پور، مانیا علیجانی و لیلا زارع با حضور پژمان جمشیدی و هومن سیدی.
خلاصه فیلم:در خلاصه فیلم آذر آمده است:ادامه زندگی بهای سنگینی دارد.فیلم دررابطه با تلاش زنی به نام آذر است که بعد از به زندان افتادن همسرش تلاش دارد کافه رستورانی را که به کمک همسرش راه انداخته اند بچرخاند، او که باید به جز تلاش برای امرار معاش رضایت خانواده مقتول را نیز برای آزادی شوهرش بگیرد، دست به هر کاری می زند،نتیجه ای منفی می گیرد که بدبختی و سیه روزی او را تصویر می کند.
نقد فیلم:فیلم آذر،داستانی فیمینیستی دارد،اما نه به آن نوعی که دلایل معقولی برای نمایش اجحاف صد درصدی به قهرمان زن فیلم کنارهم چیده شده باشد.به عبارتی بی دلیل تمامی مردان قصه با شخصیت مثبت و یاریگر آذر(نیکی کریمی) رو در رویند!



 داستان اصلی در فیلمنامه خیلی دیر شروع می شود،خیلی زود به اوج رفته و ناگهانی با تصمیم ضربتی قهرمان برای ترک صحنه زندگی مشترک به پایان می رسد.اگر راهکار غیر مترقبه شوهر آذر برای خلاصی از زندان در فیلم مطرح نمی شد،با داستانی بی تعلیق و تنها نمایشی از بدبختی های مطلق یک زن در جامعه روبرو بودیم. این تعلیقِ تلخِ نقشه برای رهایی از زندان ناگهان به شانه تماشاچی به خواب رفته بر صندلی سالن ضربه ای زده و بیدارش می کند.به عبارت دیگر بعد از یک مقدمه کشدار به صورت ضربتی و با تلنگر تعلیق تلخ تا حدود زیادی فیلم نجات پیدا می کند؛ اما "آذر" فیلمی نیست که در ذهن مخاطب همیشگی شود. دقایقی در سالن ذهن را درگیر کرده و به وقت تمام شدنش و ترک سالن همه چیز به پایان می رسد.



صحنه های موتور سواری نیکی کریمی که برای افزودن بر غلظت اعتراضات فیمینیستی به کار اضافه شده است،جدای از معنا و مفهومش خوشبختانه خنده دار از کار در نیامده و تماشاچی را به قهقرا و لودگی نمی کشاند.

با خود می پرسیم آذر دقیقا چه می خواهد بگوید؟ آیا از ته بغض فرو خورده اش فریاد می زند که تمامی مردان گرگند؟! به هر جهت نیک به جریان های جهانی نیز بنگریم حتی مدعیان حقوق زنان دیگر پی این تفکرات مردان گرگ و زنان فرشته را نمی گیرند؛چون می دانند برای ذهن عدالت خواهانه بشر امروز چنین  تصوراتی تنها ضربه می زند و لااقل در نما بر تساوی تاکید دارند.

فیلم از نوعی بی منطقی آشکار رنج می برد. یکی از بی منطق ترین دلایل،دلیل خصومت پدر صابر با آذر است که در حقیقت عموی شوهر آذر نیز به حساب می آید.در پایان هیچ نکته مثبتی در زندگی آذر نمی درخشد.در جهان سراسر تیره آذر،او در نهایت محکوم به جدایی از همسر و محرومیت از حق مادری می گردد تا تراژدی شبزدگان تکمیل شود!
پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، 
ارسال نظرات