خبرهای داغ:
به قلم استاد رضا خدری

کتاب « از نهضت تنباکو و انقلاب مشروطه تا انفلاب اسلامی » منتشر شد

کتاب « از نهضت تنباکو و انقلاب مشروطه تا انفلاب اسلامی » نوشته رضا خدری روزنامه نگار و استاد دانشگاه است. در این کتاب سعی کرده است ظهور انقلاب مشروطیت که عصری نو در حیات شهرنشینی ایران است تا امروز که ایران اسلامی در منطقه و جهان در جایگاه ویژه ای قرار گرفته را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد.
کد خبر: ۸۸۲۵۷۵۰
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج، کتاب « از نهضت تنباکو و انقلاب مشروطه تا انفلاب اسلامی » نوشته رضا خدری روزنامه نگار و استاد دانشگاه است.
در این کتاب سعی کرده است از ظهور انقلاب مشروطیت که عصری نو در حیات شهرنشینی ایران است تا امروز که ایران اسلامی در منطقه و جهان در جایگاه ویژه ای قرار گرفته را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد.

با توجه به نوع قلم و محتوای کتاب می توان گفت که مطالعه آن برای جوانان امروز ما و دانشجویان مفید و آموزنده باشد.



در بخشی از مقدمه کتاب نوشته شده تاریخ کشور پهناور ایران به علت فراز و نشیب های فراوان در طی قرون و ادوار گذشته تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دلیل داشتن موقعیت سوق الجیشی و فرهنگ غنی ایدانی - اسلامی از اهمیت خاصی در دنیا برخوردار است.

در اصل باید گفت که قبل از انقلاب مشروطبت، نهضت تتباکو با فتوای آیت الله میرزای شیرازی در زمان خود یک انقلاب علیه درباریان بود که 15 سال قبل ار انقلاب مشروطه به وقوع پیوست .
بازتاب انقلاب اسلامی ایران، پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره)  همانند هر انقلاب دیگری در درون مرزهای خود محدود نماند و در ورای مرزهای خود تاثیرات و بازتاب مهمی داشت. در یک نگاه کلی می توان بازتاب و تاثیرات انقلاب را در سه سطح گسترده و چند سطح کوچک تر مورد بررسی قرار داد که عبارتند از

1- بازتاب انقلاب اسلامی بر نظریه های سیاسی.

2- بازتاب انقلاب اسلامی بر مسائل راهبردی قدرت های بزرگ

3- انقلاب اسلامی و حرکت های انقلابی در جهان اسلام

به جز سه محور اساسی ذکر شده ، تاثیرات اتقلاب اسلامی ایران در چند زمینه دبگر نیز نمود می یابد که عبارتند از

1- دولت ها و نخبگان سیاسی درجهان اسلام

2- سازمان های بین المللی

3- الهیات رهایی بخش در آمربکای لاتین

4- چهره عمومی جوامع اسلامی

ارسال نظرات