خبرهای داغ:
یک استاد دانشگاه:

حمایت از حقوق زنان جزء اساسی‌ترین اصول در اسلام است

استاد دانشگاه گفت: حمایت از حقوق زنان جزء اساسی‌ترین اصول در اسلام است، اما امروز غرب در مواجهه با کنوانسیون حقوق زنان چنین بولد می‌کند که ایران به آن نمی‌پیوندند و با اصل این حق دعوا دارد.
کد خبر: ۸۸۲۶۶۶۷
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان حبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام دهقانی نیا استاد دانشگاه در نشست علمي با موضوع «حقوق زنان »در نظر آيت الله هاشمي شاهرودي که در دانشگاه عدالت برگزار شد، گفت: اینکه گروه‌هایی در داخل کشور بدون توجه به نقشه غرب یکدیگر را نقد ‌کنند به نفع گفتگوی انتقادی غرب تلقی می‌شود چراکه آنها مدعی تامین اقتدار قانونی برای زنان هستند.

وی افزود: موضوعی که مورد غفلت نخبگان و محققان قرار گرفته این است که غرب چنین گفتمانی را تعریف می‌کند که در کنار آن کنوانسیون حقوق زنان، متمم‌های قانونی و سازمان‌ حمایت از حقوق زنان خود را برجسته کند.

حجت‌الاسلام دهقانی با طرح این سوال که چرا غرب از زنان به عنوان موضوع استراتژیک استفاده می‌کند، اظهار داشت: آیت‌الله شاهرودی با اشاره به مبحثی از شهید مطهری درباره حجاب زنان موضوعی را مطرح می کنند که پاسخ این سوال است که اگر به آن توجه نکنیم آسیب خواهیم دید چراکه در اثر درست ندیدن جایگاه زن و مرد انسان‌های زیادی سقوط کردند.

استاد دانشگاه افزود: عدم توجه به جایگاه زن و مرد سبب فروپاشی تمدن‌ها است، کسانی که داعیه تمدن جهانی دارند باید در گفت‌وگوی انتقادی خود به این موضوع به عنوان مساله استراتژیک توجه کنند، تا بتوانند تمدن مقابل و رقیب را از صحنه دور کنند.

وی با بیان اینکه در تاریچه جهان اسلام یکی از وجوه ممیزی پیامبر اکرم(ص) در مواجهه با تمدن جاهلی آن موضوع زنان بود، گفت: پیامبر(ص) بحث حق زن بر اساس قوانین الهی را مطرح کردند، در مقابل احکام الهی که توسط پیامبر(ص) مطرح می‌شد تمدنی قرار داشت که در آن زنان به ارث برده شده و دختران آنها زنده به گور می شد غرب هم مدت‌های طولانی به این مساله دچار بود.

حجت‌الاسلام دهقانی افزود: یکی از علل پیشرفت دین اسلام بیان نقش فعال در حوزه زنان است، حال ما در مواجهه با گفتمانی که غرب تولید می کند یکی از بحث ها توجه به این حق است.

استاد دانشگاه بیان داشت: امروز در دنیا بحث بر سر ساخت تمدن جهانی است، در این بین اسلام به عنوان رقیب به نیاز فطری انسان‌ها پاسخگو است و در دوره پسامدرن با نقش فعال در حوزه زنان سامانه سازمند قانونی برای نقش اجتماعی آنان تعریف کرده است بنابراین غرب به دنبال ساخت گفتمانی است که با آن ما را به عنوان رقیب به حاشیه براند.

وی افزود: آیت الله شاهرودی در یکی ازمباحث به این مساله اشاره کرده است که تولید سلاح استراتژیک موازنه را به هم می‌زند، امروز غرب در تولید گفتمان زنان همواره به تولید می‌پردازد، در تنظیم حقوق عوامل زیادی موثر است که باید به ریشه آن توجه شود.

حجت‌الاسلام دهقانی نیا ادامه داد: امروز در کشور این مساله مطرح است که به کنوانسیون جهان بپوندیم یا نه؛ این کنوانسیون و گفتگوها در راستای هدفی است که نمی‌شود با وجود برچسب عدم رعایت حق و حقوق زنان یا رعایت اقتدار آنان جاذبه داشته باشید.

استاد دانشگاه گفت: اگر اسلام نقش فعال در تمدن سازی داشته به این علت بود که به حقوق زنان توجه داشته، برای همین توانسته تمدن بیمار مسیحی یا ایرانی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

وی افزود: حمایت از حقوق زنان جزء اساسی‌ترین اصول در اسلام است، اما امروز غرب در مواجهه با کنوانسیون حقوق زنان چنین بولد می‌کند که ایران به آن نمی‌پیوندند و با اصل این حق دعوا دارد ، برخی گرایش ها در داخل کشور هم به این موضوع دامن می‌زدند که این اول خطای استراتژیک است و موازنه را به نفع آنان بر می‌گرداند.

حجت‌الاسلام دهقانی نیا اظهار داشت: هدف در پیوستن یا عدم پیوستن به چنین کنوانسیون‌ها نیست، اسلام صاحب تمدن بزرگ بوده است و تمدن بزرگ بدون توجه به حقوق زنان، کودکان یا امثال این موارد ساخته نمی‌شود ما باید نقش فعال داشته باشیم که موازنه گفتمانی غرب را بر هم بزنیم، چراکه ما در قاعده کلی حمایت از حقوق زنان دعوا نداریم بلکه بحث اساسی ما در جزئیات مطرح شده در چنین کنوانسیون‌هایی است که مثلا آنها پایان کودکی را 18 سالگی دانسته و ما می‌گویم 14 یا 9 سالگی است.

وی افزود: این مهم است که گروه‌های نخبه، حقوق‌دان، جامعه شناس، روانشانس کشورمان متوجه باشند که تمدن اسلامی ما رقیب و قدرتمندی برای غرب است، رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند ما تمدن بزرگ اسلامی را قطعا خواهیم ساخت.

 استاد دانشگاه با بیان اینکه تمدن بزرگ بدون توجه به موضوعات مهم همچون زنان امکان ندارد، گفت: اگر کسی بخواهد درباره حقوق زن با دنیا مواجه شود اولین فرض اساسی همین است که آیت الله شاهرودی فرمودند باید ریشه های مسائل را مشخص کنیم.

حجت‌الاسلام دهقانی نیا افزود: ما در حمایت از حقوق زنان امید داریم که نخبگان و حقوق دانان کشور در تغییر ادبیات و نگرش به این سمت بروند که اسلام داعیه دار حمایت از حقوق زنان است، و معنای حق را طوری تعریف کرده که بزرگ و کوچک آن را می‌فهمد.

وی گفت: ما در موضوع زنان باید فعال وارد شویم و سخنگوی وزارت خارجه کشور و غیره ما همواره در مصاحبه های خود مطرح کنند که ما داعیه‌دار حمایت از حقوق زنان و داعیه‌دار اقتدار سلطه زنان هستیم، چون سابقه دینی اروپا از مذهب حذف زنان است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: ما برای مقابله با غرب نباید به دنبال پاسخگویی در مصادیق جزئی باشیم بلکه در سطح کلان ما حرف برای گفتن داریم و داعیه دار حمایت از حقوق زن هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما قائل هستیم که تمدن غرب سقوط خواهد کرد اما برای رسیدن به این فرجه مناسب باید در گفتمان خود نقش پیامبر(ص) را پیدا کنیم.

 



ارسال نظرات