معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش وپرورش:

طراحي پايگاه اينترنتي ويژه مربيان و مشاوران تربيتي

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش وپرورش با بیان این که اين دو مجمع مشورتي در حوزه فضاي مجازي اقداماتي را به صورت مستقيم انجام مي دهند، افزود:‌ طراحي پايگاه اينترنتي ويژه مربيان و مشاوران تربيتي و هم چنين بسترسازي براي دانش ‌آموزان در فضاي مجازي از طريق ايجاد شبكه هاي اجتماعي نيز از اين جمله است.
کد خبر: ۸۸۲۸۳۲۱
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰

به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، پيش از ظهر امروز مهدي فيض، معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش وپرورش در نشست خبري كه به مناسبت هفته تربيت اسلامي و 8 اسفند سالروز تأسيس امور تربيتی در ساختمان شهيد رجايي برگزار شد، اظهاركرد: درسند تحول بنيادين، تربيت به دو شيوه اعمال مي شود؛ يكي انجام فعاليت هاي تربيتي است كه توسط مربيان تربيتي صورت مي گيرد و دوم فرايند تربيتي است كه در متن آموزش  و همراه با آن اتفاق مي افتد.

وی افزود: باتوجه به سند تحول بايد ساختارها به گونه اي تعريف شود تا سیستم اهداف تربيتي را دنبال كند، يعني كتاب هاي درسي طوري تدوين شود كه خروجیآن در رفتار مطلوب دانش آموزان عينيت يابد. فيض از تشكيل كارگروه تربيت در سند تحولدر آموزش وپرورش خبر داد و بیان داشت: برای تحقق اهداف تربيتي سند تحول بايد مأموريت بخش هاي مختلف حوزه ستادي مشخص شود و كارگروه مذكور اين تقسيم كار را از درون سند تحول استخراج خواهد كرد.

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش وپرورش از تشكيل دو جمع مشورتي در ساختار جديد خبر داد و اضافه کرد: یکی از این دو جمع، مجمع پيشكوستان است که با هدف نظريه پردازی در حوزه تعليم وتربيت تشکیل می شود و دیگری شوراي امور تربيتي با هدف بررسي و نظارت بر فعاليت هاي معاونت پرورشی كه به اصلاح فرايندهاي امور تربيتي خواهد پرداخت.

فیض با بیان این که اين دو مجمع مشورتي در حوزه فضاي مجازي اقداماتي را به صورت مستقيم انجام مي دهند، افزود:‌ طراحي پايگاه اينترنتي ويژه مربيان و مشاوران تربيتي و هم چنين بسترسازي براي دانش ‌آموزان در فضاي مجازي از طريق ايجاد شبكه هاي اجتماعي نيز از اين جمله است؛ كه البته در مورداخي، وزارت آموزش وپرورش با سازمان صدا و سيما مذاكراتي هم داشته است كه مي تواند به راه اندازی شبكه ای ويژه تهيه محتواي مناسب در فضاي مجازی برسد.

وی ادامه داد: بنا داریم با نگاشت ساختاری سند تحول در وزارت آموزش و پرورش بازتولید سندتحول در ادبیات جدید عرضه شود و در نیمه اول سال 96 نتایج این بازتولید را شاهد باشیم؛ در مسائل تربیتی تفویض اختیار به سطوح پایین تر تا حدی که قوانین اجازه دهد در برنامه است و سال آینده برا مبنای این تفویض اختیار عمل کنیم.

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش وپرورش با بیان این که مشکلاتی که سال گذشته در هدایت تحصیلی داشتیم را آسیب شناسی کرده ایم، بیان داشت: چند سیاست مدنظر است تا هدایت تحصیلی یک انتخاب آگاهانه ، آزادانه و مدیریت شده باشد.

فیض ادامه داد: دانش آموز و خانواده اش باید آگاه به پیامد انتخاب خودشان باشند تا از این طریق بتوانیم الگوی توسعه متوازن را عملی کنیم. وی تصریح کرد: سیاست دیگر در شیوه نامه امسال پاسخ دهی حداکثری به تقاضای دانش آموزان است آموزش و پروش خود را موظف می داند که حداکثر ظرفیت را برای پاسخ دهی به تقاضای دانش آموز داشته باشد.

فیض با اشاره به برخی جزئیات هدایت تحصیلی جدید اظهار داشت: در شیوه نامه جدید بخش رسانه و فعالیت های فرهنگی و تبلیغی هم دیده شده تا بر اساس توصیه های آن فضای شهرها در زمان انتخاب رشته با همه ظرفیت برای انتخاب بهتر دانش آموزان آماده شود که مدیران کل قرار است این بخش را مدیریت کنند.

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش وپرورش با بیان اینکه امسال دو فرم در شیوه نامه هدایت تحصیلی داریم، اظهار داشت: در فرم اول، دوازده گزینه در سه شاخه نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش به دانش آموز توصیه می شود و فرم دوم، فرم اولویت ثبت نام خواهد بود؛ اولی در قیاس با خودش مطرح بود اما در فرم دوم تعیین اولویت ها بر اساس سوابق تحصیلی، تست ها ظرفیت مناطق خواهد بود.ما دانش آموز را انفرادی نگاه نخواهیم کرد و کسی خارج از اولویت ثبت نام نخواهد شد.

وی گفت: کمترین تقاضا در رشته ها اول برای علوم و معارف اسلامی است که البته ظرفیت ما هم برای آن محدود است و بعد رشته کاردانش است.

وی افزود: کاهش ظرفیت پذیرش در مدارس استعدادهای درخشان تصویب شده است چون یکی از نتایج پذیرش زیاد در این مدارس، انحلال بسیاری از مدارس غیرانتفاعی در سال های پیش بوده است که اگر جلوی آن گرفته نشود به ضرر آموزش و پرورش خواهد بود.

 


ارسال نظرات