خبرهای داغ:
معرفي كتاب

شرحی بر دعاهای روزانه حضرت زهرا(س)

مجموعه سخنرانی های مرحوم علی صفایی حائری(ره) در شرح دعاهای روزانه حضرت زهرا(س) که در انتشارات لیله القدر منتشر شده است، گوشه ای از معرفت وجودی حضرت است که با توجه به لحن دلنشین و ادبیات ساده کتاب روش جذابی برای انتقال این معارف به خواننده ایجاد کرده است.
کد خبر: ۸۸۳۲۱۰۴
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
به گزارش خبرنگار بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج، زهرا باقری: اگر به فرموده امام راحل(قدس سره) اين «يوم الله»‌‌ها نبودند، و در سايه آن مقدمه تذكر و توجه براي ما فراهم نمي‌شد و زمينه‌سازِ اتصال به معدن واقعي رحمت فراهم نمي‌آمد، معلوم نبود ديگر به كدام نسيم رحمت مي‌توانستيم از زندگي روزمره جدا شده و براي حداقل لحظه‌اي به اصل متوجه شويم!‌

يكي از همين ايام‌الله‌ها ایام شهادت يگانه دختر نبي مكرم اسلام، حضرت زهرا(س) است كه مناسبترين فرصتي براي شناخت ابعاد وجودي حضرتش است! گويي هرچه بيشتر او را بشناسيم راه سعادت خود را سريعتر يافته‌ايم! و در اين راستا چه نيكوست كه رسالت مطبوعاتي خود را با معرفي كتابي كه در ميان هزاران كتاب از حضرت زهرا(س) كمتر شناخته شده، به جا آوريم. 

نام كتاب: شرحي بر دعاهاي روزانه حضرت زهرا(س) است كه به قلمِ استاد علي صفائي حائري «عين.صاد» در شهر مقدس قم توسط انتشارات ليله القدر، داراي 120 صفحه است.

در اين كتاب كه از سري، مجموعه سخنراني‌هاي استاد صفاي حائري است، استاد مطابق روزهاي هفته در هفت فصل به صورت منظم ابتدا دعاي حضرت و ترجمة آن را ذكر كرده‌اند و بعد از توضيح كلماتي كه شايد كمتر به گوش خواننده آشنا نباشد با عنوان مفردات، به شرح دعا پرداخته‌است و نشان داده که چطور با توجه به مفردات و ترکیب و روابط و فضایی که جمله ها در آن شکل می گیرد، روشی به دست می آید که زمینه ساز تامل در همین جملات به ظاهر ساده می گردد.

همچنین به مباحثی در زمینه های رحمت، رزق، شکر، افتقار، غنا و تعفف، فلاح و نجاح و صلاح، پرداخته تا زمینه هایی  را برای تامل بیشتر فراهم کند و در انتهاي هر فصل به ذكر دعاي خاصي متناسب با حال و هواي آن، بحث خاتمه یافته است.

در مجموع اهتمام نويسنده كتاب بر آن بوده كه از اطاله كلام خودداري كرده و در كوتاه‌ترين توضيحات، نكات اساسي و مورد نياز مردم را بيان كند و ادبيات نوشتاري نويسنده بر آن است كه خواننده را مخاطب خود قرار دهد و اين ويژگي عاملي است كه فضاي صميمانه‌اي را بر تمام كتاب حاكم كرده است.

براي آشنايي هرچه بيشتر با قلم نويسنده گوشه‌اي از دعاي حضرت در روز سه‌شنبه و شرح آن را مي‌آوريم:‌«اللهم إنَّ مَغفِرَتك اَوسِعُ مِن ذُنوبِنا و رَحمتِك أرجي عِندنا مِن أعمالِنا:‌ خدايا! غفران تو از گناهان ما گسترده‌تر است و اميدمان به رحمت تو بيشتر از كارهاي ما است.»

اگر در محيط غافلي مبتلا شديم، اين گناهان مرا محروم نسازد، كه غفران تو گسترده‌تر از بدي‌ها و زشتي‌هاي ماست.

اگر كاري را انجام دادم، بر زورق عملم ننشينم، كه در نزد خودم، به رحمت تو بيشتر از عملم اميدوارتر و واثق‌ترم.

پس نه غرور عمل، تو را مي‌گيرد و نه ذنوب مزاحم توست، كه ذنوب را با غفران حق و غرور را با اميد به رحمت حق، كنار گذاشته‌اي!‌

خدايا! ‌خوبي‌هاي ما مورد اميد نيست، بدي‌هاي ما مانع از غفران تو نباشد!‌ چه معاملة خوبي! «صفحه 82»

ارسال نظرات