وعده‌ی انتخاباتی یا شرمنده نبودن در مقابل فرهنگیان؟!

اقدامات در تمامی دولت‌ها چه برحسب عادت و چه به خاطر مشکلات،همیشه به اسفند ماه موکول می‌شود وبعضی دولت‌هابه چشم فرصت برای رسیدن به دوره‌ی دوم خود و بعضی هم برای فرار از سیاه‌تر نکردن کارنامه‌ی خود نگاه می‌کنند.
کد خبر: ۸۸۴۲۶۰۷
|
۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲

به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج،امیر اصفهانی: هر ساله نزدیک به عید، چشمان زیادی از هموطنان ما به تلویزیون دوخته می‌شود که امسال چه مقدار عیدی و چه زمانی پرداخت خواهد شد. اما نهادی در این کشور است که شاید مشابه او کم باشد ولی مشهورترینشان است که چشم دوختن کارمندان آن به تلویزیون علت دیگری هم دارد. منتظرند ببینند که آیا قبل از عید معوقات و پرداختی های قبلی آنان پرداخته می‌شود یا خیر؟ میراثی که با گذشت سالیان زیاد همچنان باقی است و اکثر مواقع این نهاد نتوانسته حس راحتی و عدم پریشانی را برای کارمندانی که زیر بار مسئولیت خانواده هستند ایجاد کند. کارمندانی که با مسئولیت خطیر تربیت مسئولان آینده‌ی نظام سر و کار دارند، بماند که اگر رکود و تورم دولت کنونی نیز چاشنی کار شود وضعیت به مراتب بدتر خواهد شد. اینجاست که شرمندگی این زحمت کشان به اوج می‌رسد و دیگر نه تنها انگیزه، بلکه دیگر رمقی برای آموزش درست برایشان باقی نمی‌ماند، چه برسد به تربیت مسئولان آینده‌ی نظام!
 

آموزش و پرورش، وزارت‌خانه‌ای که با توجه به برخی آمارها با یک میلیون و 100 هزار کارمند تنه به تنه‌ی وزارت‌خانه‌هایی با 3 هزار کارمند می‌زند! وزارتی که در 4 سال دولت کنونی و یا به گفته‌ی برخی دیگر در تمام 38 سال بعد از انقلاب حال خوبی از لحاظ سرمایه‌گذاری نداشته است. نهادی که می‌بایست به عنوان یکی از مهمترین نهادهای مبارزه و دفع تهاجم فرهنگی سراسری دشمنان اسلام عمل کند از میوه‌هایی که خانواده‌های آنان با هزار امید، برای علم‌اندوزی وارد آن کرده‌اند مراقبت کند؛ اکنون در بالا نگه داشتن سر سربازان خود از شدت شرمندگی در مقابل خانواده درمانده است چه برسد به دفاع از فرهنگ، تهاجم که دیگر جای خود دارد!


در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر پرداخت معوقات که به گفته‌ی محمدرضا محدث کارشناس مسائل آموزش و پرورش«که کمترین کار این وزارت خانه است» شنیده می‌شود. پرداخت‌هایی که بعد از مدت طولانی پرداخت شده و میرزاده نماینده‌ی دهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه گرمی آن را دقیقه نودی خوانده و همیشه موکول به اسفند می‌داند، مانند1- پرداخت هدیه فرزندان کارمندان دولت بخاطر ازدواجشان که بعد از سه سال صورت می‌گیرد! 2- برگرداندن 270 میلیارد تومان به معلمینی که بازنشسته شده‌اند که هم همراه با اصل پول می‌باشد و هم همراه با سود آن. 4- پرداخت زود هنگام حقوق اسفند ماه فرهنگیان. 4- پرداخت 27 هزار میلیارد پاداش فرهنگیان از سال 94 کما اینکه قول دادند پاداش پایان خدمت بازنشستگان در سال 95 و حق‌التدریس‌ها را برای نیمه‌ی دوم امسال، مقداری را تا آخر امسال و مابقی را سال آینده پرداخت کنند. 
محدث ادعای پرداخت مابقی معوقات تا قبل از 96 را رد کرده و در این رابطه می گویند: «وزیر با کمال شهامت فرمودند سال 96! ببینید 94 را که دولت در 95، هر دولتی با هر ضعفی با هر شکلی به هر حال در طول این چند سال پرداخت کرده است. از اول 94 تا اواخر 95 که یک سال و نیم می‌شود را پرداخت کرده‌اند، این که جزو وظایف اولیه بوده که هر کسی باید انجام می‌داده. 95 را متأسفانه گفتند در 96 که این بی‌سابقه است! من در چند سالی که بودم نشنیده بودم کسی با کمال شهامتش عنوان بکند که مطالبات 95 را می‌اندازیم برای 96!». 


کوچکی‌ نژاد نماینده‌ی دهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، اضافه می‌کند که «دولت تا پایان اسفند نمی‌تواند این را پرداخت بکند!» .
این معوقات همیشه پرداخت شده اما با هزینه هایی برای نظام، طوری که آقای میرزاده، این نماینده‌ی اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «مطالبات فرهنگیان هیچ وقت نمانده، بالاخره دادند اما بعد از آبرو‌ ریزی، بعد از اینکه به نظام توهین شده، بعد از اینکه بدبین شدند و بعد از اینکه مدت‌ها مانده و معلم از زمین و زمان شرمنده شده و تأثیرش را در مدرسه و کلاس گذاشته، بعد پرداخت شده است». وضع به همین جا ختم نمی‌شود و این پرداخت‌های دقیقه نودی آن قدر طبیعی است که آقای کوچکی‌زاده نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی، آن را عادی توصیف می‌کند! 
 داود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، علت دیر پرداخت شدن را اینگونه بیان می‌کند: «در پرداخت معوقات یکی از عوامل خود آموزش و پرورش است، یکی از عوامل هم سازمان مدیریت است، چون خودم در این حوزه‌ها مسئولیت داشتم و می‌دانم همه‌ی این عوامل به هم مربوط است. گاهی اوقات خزانه یک سری مشکلات پیدا می‌کند، گاهی ابلاغ هایی را که سازمان برنامه و بودجه باید ابلاغ بکند مشکل پیدا می‌شود یه مقدار هم خود وزارت خانه باید دقت و ساماندهی لازم را داشته باشد. همه‌ی این‌ها باید در کنار هم قرار بگیرد تا یه پرداختی انجام بشود.» او در این رابطه افزودند:« هماهنگ کردن این‌ها مدیریت می‌خواهد، ببینید یکی از مسائلی که گذشته هم بوده و گاهی اوقات ادامه هم پیدا می‌کند
، عدم ساماندهی لازم و ایجاد ارتباط لازم بین دستگاه‌ها است و تعامل موثری می‌بایست در این زمینه وجود داشته باشد».


تمام مواردی که در بالا عنوان گردید که در این مدت اخیر از سوی وزارت آموزش و پرورش انجام گردیده است، همان طور که دیده شد، از نظر افراد فوق الذکر، تآخیر و پرداخت آن در اسفند امری عادی به نظر می رسد. اما در این‌جا نکته‌ای وجود دارد که ذهن بسیاری از افراد را به خود معطوف می‌کند و آن نزدیک بودن بازه‌ی زمانی این اقدامات وزارت آموزش و پرورش با ایام انتخابات ریاست جمهوری سال 96 ‌است.


آنچه که مهم است این است که این اقدامات در تمامی دولت‌ها چه بر حسب عادت و چه به خاطر مشکلات، تقریبا همیشه به اسفند ماه موکول می‌شود و می‌توان گفت: بعضی دولت‌هایی که دستشان خالی است به انجام کمترین وظیفه‌ی خود نزدیک به انتخابات، به چشم فرصت برای رسیدن به دوره‌ی دوم خود و بعضی هم برای فرار از سیاه‌تر نکردن کارنامه‌ی خود نگاه می‌کنند.


و به گفته کوچکی‌نژاد:«چون الآن نزدیک انتخابات هم هست، دولت سعی می‌کند هر طور که شده با قرض و دیگر اقدامات مطالبات و معوقات را پرداخت بکند» که حداقل بتواند از نگاه سنگین فرهنگیان فرار بکند


ارسال نظرات