گزارش اختصاصی از مرکز آموزشي تفريحي درماني جانبازان شيميايي؛

اثرگذاری اردوها بر روحیه و سلامت جانبازان شیمیایی

حضور جانبازان شیمیایی در اردوهای دسته جمعی و حضور در مناطق خوش آب و هوا مثل شمال کشور، می تواند تسکینی بر دردهای آنان باشد و قطعا برایشان روحیه بخش است.
کد خبر: ۸۸۶۳۰۸۶
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹
به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج ، مرکز آموزشي تفريحي درماني جانبازان شيميايي در چابکسر ، دريكي ازبهترين چشم اندازهاي خطه ديدني وزيباي شمال، در 4 کيلومتري غرب رامسر(به سمت چابکسر) واقع شده است. این مرکز در زميني به مساحت10248مترمربع قرار گرفته است. ساختمان اصلي اين مرکز ،بصورت ويلايي و با زيربناي 450 مترمربع مي باشد وشامل دو سـالن بزرگ استراحت با مجموعِ  35 تخت ، يك سالن پذيرايي بزرگ ، پنج سرويس بهداشتي و سه حمام است.

مرکز جانبازان شيميايي کشوردر شمال، طي سال 73 آغاز به فعاليت کرد و بطور مستمر در خدمت جانبازان سرافراز کشورمان است.
جانبازان هر استان طبق برنامه ريزي هاي انجام شده ، در دوره هاي چند روزه به اين مرکز مي آيند و ازبرنامه هاي درماني و تفريحي آن بهره ميگيرند. 
 
جانبازاني که به اين مرکز اعزام مي شوند عمدتاً از نظر شدت ضايعات شيميايي از گروه  Mild (ضايعه خفيف )و Moderate (ضايعه متوسط)مي باشند؛البته در برخي دوره ها، جانبازان شيميايي گروه Severe(ضايعه شديد)نيزحضور دارند.
 

اين مرکز وابسته به معاونت بهداشت ودرمان بنياد شهيدوامورايثارگران کشور است و در حال حاضر،از نظر تخصصي توسط مرکز رسيدگي به جانبازان شيميايي و از نظر اجرايي توسط شرکت متد اداره مي شود. در هر دوره اردو براي جانبازان شيميايي دو نوع برنامه اجرا مي شود که به آنها اشاره می کنیم.
 
 برنامه هاي درماني
 
انجام دو نوبت اسپيرومتري  که کارشناس مربوطه  با دستگاهي خاص ، کارکرد تنفسي جانبازان را در اول و پايان دوره اندازه گيري مي کند ، ويزيت پزشک عمومي در ساعات اداري  و مواقع مورد نياز، و برگزاري  کلاس آموزشي در خصوص آشنايي علمي جانبازان شيميايي با مشکلات جسمي شان و راههاي درمان و چگونگي به کارگيري وسايل کمک درماني ؛
 
 برنامه هاي تفريحي
 
گشت وگذار به مناطق ديدني شمال همچون بندرانزلي(اسکله،موزه نيروي دريايي،بازار و مرداب)،روستاي تاريخي ماسوله فومن ، رشت (بازار، آرامگاه ميرزا کوچک خان)، آستانه اشرفيه(بازار،حرم آقاسيدجلال الدين اشرف و آرامگاه دکتر محمدمعين ) ،لاهيجان(بازار،استخر،بام سبز)، رامسر(بازار،هتل،موزه کاخ،ومنطقه ييلاقي جواهرده)، تنکابن(منطقه ييلاقي دو هزار، بازار) ، تله کابين نمک آبرود چالوس وتله کابين جديدالاحداث رامسرپلازا  و ....
 
علاوه بر اين برنامه هاي تفريحي،برخي امکانات محدود ورزشي از جمله واليبال ،بدمينتون، شطرنج،فوتبالدستي و پينگ پنگ نيز در اين  مرکز وجود دارد که مورد استفاده جانبازان قرار ميگيرد .
 
 
فضاي سبز محوطه و محل منحصر به فرد اين مرکز که در حدفاصل ساحل دريا دريکطرف و جاده سراسري و کوه از طرف ديگر،قرار گرفته ويژگي جالبي را براي آن فراهم آورده است ،بطوري که اين موقعيت به همراه رضايت از خدماتِ ارائه شده باعث شده است جانبازان شيميايي کشور همواره از اردوي شمال(اين مرکز)استقبال کنند.

تاثیر آب و هوای مرطوب بر جانبازان شیمیایی
با توجه به تاثير آب و هواي مرطوب بر روي کارکرد ريه بيماران تنفسي وصدق نسبي چنين اثري بر روي جانبازان شيميايي که اکثر آنها از مشکلات تنفسي رنج مي برند، ارزش اين مرکز بيش از پيش خود را نشان مي دهد .
 
 نتايج نظرخواهي هاي مختلف از جانبازان طي سالهاي گذشته ، نشان مي دهد که حدود80% آنها بطور Subjective اعلام مي کنند در پايان  اردو ، وضعيت جسمي روحي شان بهتر شده است و حدود 70% آنها معتقدند اردوي چابکسر باعث شده نيازومصرف داروهاي تنفسي شان کاهش يابد.
 
از اينرو شرايط بسيار ممتاز ومنحصربه فرد مرکزآموزشي تفريحي درماني جانبازان شيميايي کشور-چابکسر ايجاب مي کند که اين تنها پايگاه خدمات رساني کشوري به جانبازان شيميايي در شمال ؛ به يک مجتمع علمي-رفاهي مجهز ومعتبر ارتقاء يابد و با تجهيز وتوسعه مناسب آن به همراه افزايش کميت وکيفيت خدمات قابل ارائه درآن ، موجبات تامين نيازهاي مختلف جانبازان شيميايي همچون اقدامات آموزشي،تشخيصي، درماني،توانبخشي وافزايش رضايتمندي  اين عزيزان؛ فراهم گردد.
 
جانبازان شيميايي براساس شدت آسيب وارده ي اوليه وناحيه درگيري ريه،چشم،پوست و ... ازعلائم گوناگون رنج مي برند که عمده ترين آنها عبارتند از تنگي نفس،سرفه،خلط،احساس جسم خارجي درچشم،خشکي وسوزش چشم، اختلال ديد يا حساسيت به نور ، و خارش پوست.
اثرگذاری اردوها بر روحیه و سلامت جانبازان شیمیایی
محمدرضا حاجی‌پور جانباز شیمیایی و مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق جانبازان و قربانیان سلاح شیمیایی فارس در گفتگو با خبرنگار کوله بار با اشاره به مراکز تفریحی درمانی در شمال کشور و همچنین اثرگذاری حضور جانبازان شیمیایی در این مراکز اظهار داشت:  اين مرکز با توجه به خدمات سال هاي گذشته، درکشور منحصر به فرد بوده است؛ بطوري که جانبازان شيميايي کشور در سال،چندروزي به آنجا می روند تا مشکلات جسمي شان تسکين يابد و روحيه شان شاد شود.

وی ادامه داد: البته بيش از 90% جانبازان معتقدند اعزام به اردو اگربه اتفاق خانواده باشدخيلي بهتر است زيرا با اجراي چنين برنامه اي ، هم وضعيت جسمي روحي شان به ميزان زيادي بهتر خواهد شد و هم نوعي قدرداني بنياد از زحماتِ همسران واعضاء خانواده جانبازان شيميايي خواهد بود
 
این جانباز شیمیایی تاکید کرد: اکثريت جانبازان برحسب وضع اقتصادي و شرايط زندگيِ سنتيِ خود اظهار می دارند که محدوديت فعاليت جسمي ومصدوميت شيميايي آنها از يک سو و افزوده شدن مشکلات مالي،شغلي،مسکن و...از سوي ديگر براي آنها به هم خوردگي روحي ايجاد کرده وحالات رفتاري غيرمعمول ازجمله افسردگي ،گوشه گيري ، اضطراب، پرخاشگري،بي حوصلگي و تحريک پذيري در بين آنها داشته است؛ضمن اينکه روابط فردي و اجتماعي آنها را در محيط خانه وجامعه تحت تاثير قرار داده است.
 
 

حاجی پور ادامه داد: به همین دلیل، بر همه مسئولين چه در تشکيلات بنياد شهيد و امورايثارگران از جمله بخش هاي درماني، فرهنگي، مالي،اشتغال،مسکن و چه در تشکيلات دولتي وخصوصي ازجمله شهرداري ها، فرمانداري ها ،دانشگاه ها، کارخانه ها و شرکت هاي بزرگ اقتصادي و ... لازم و واجب است در قبال اين عزيزان که به گفته امام راحل عصاره هشت سال دفاع مقدس هستند، با دلسوزي بيش ازپيش اداي وظيفه کنند.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار