هویت مستقل

پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز 12 اردیبهشت ماه سال 1358 توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد. معلمان جامعه، انسان سازان نسل بعدی‌اند، لذا نقش آنان به گفته حضرت امام خمینی (ره) همچون نقش انبیا است برای مردم.
کد خبر: ۸۸۷۰۷۶۱
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
از جمله مهم ترین مطالبات مقام معظم رهبری در دیداری که هرساله با معلمان و فرهنگیان دارند تربیت دانش آموزان با هویت مستقل ملی و دینی است. برخورداري از هويت مستقل و ممتاز در حيات فردي و جمعي آدمي به عنوان يك اصل اساسي در زندگي و روابط اجتماعي او محسوب مي شود. در ميان انواع مختلف هويت، وجود هويت ديني و ملي، جايگاه ممتازي در شخصيت افراد جامعه و زندگي فردي و اجتماعي دارد. از ديدگاه جامعه شناسان، هويت ديني و ملي، بيان ويژگي ها و خصوصياتي است كه موجب تمايز يك جامعه از جامعه ديگر مي شود.

 

مقام معظم رهبری امسال در دیدار با معلمان و فرهنگیان با انتقاد از عدم اجرایی شدن سند تحول بنیادین توسط وزارت آموزش و پرورش فرمودند: "یک مسئله‌ی مهمّ دیگر، این مسئله‌ی سند تحوّل است. خب، دوستان و مسئولین مجرّب و باسابقه نشستند، زحمت کشیدند، سند تحوّل را درست کردند؛ خیلی خوب، ابلاغ هم شد. شروع‌ شد که عملیّاتی بشود ولی تا حالا پنج شش سال هم گذشته، [امّا] نشده؛ چرا؟ تا کِی باید نشست تا این نظام‌نامه‌هایی که گفته میشود در ذیل سند تحوّل باید تحقّق پیدا کند، تنظیم بشود؟ این کار باید زود انجام بگیرد. معلوم میشود شور و شوقِ لازم نیست، انگیزه‌ی لازم نیست."

 

سپس ایشان به سند 2030 که توسط یونسکو برای ایران تنظیم شده است اشاره نمودند فرمودند: "این سند 2030 و یونسکو و از این قبیل، چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند زیر اینها شانه قرار بدهد و تسلیم شود. به چه مناسبت یک مجموعه ی به اصطلاح بین المللی که قطعا تحت نفوذ قدرت های دنیاست، این حق را داشته باشد برای ملتهای دنیا  با فرهنگ های مختلف تکلیف مشخص کند؟ اصل کار غلط است. اینکه ما برویم سندی را امضا کنیم و بعد هم بیاییم بی سرو صدا آن را اجرا کنیم؛ نخیر! مطلقا مجاز نیست؛ ما اعلام کردیم. بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گله مند هستم. آنها باید مراقبت می کردند و نباید می گذاشتند که کار به اینجا بکشد که ما بیاییم و جلوی این کار را بگیریم. اینجا جمهوری اسلامی است."

 ایشان در گذشته نیز می فرمایند: "ما اوّل‌چیزی که لازم است برای دانش‌آموز خودمان در نظر بگیریم، این است که در او هویّت مستقلّ ملّی و دینی به وجود بیاوریم؛ این اوّلین چیز؛ هویّت مستقل و با عزّت. جوانمان را جوری بار بیاوریم که دنبال سیاست مستقل باشد، دنبال اقتصاد مستقل باشد، دنبال فرهنگ مستقل باشد؛ وابستگی، رُکون به دیگران، اعتماد به دیگران و تکیه‌ی به دیگران در وجود او به‌عنوان یک روحیه رشد نکند."

هويت ملي، فراگيرترين و در عين حال مشروع ترين سطح هويت در تمامي نظام هاي اجتماعي جداي از گرايش هاي ايدئولوژيك مي باشد. هويت ملي مجموعه اي از نشانه ها و آثار مادي، زيستي، فرهنگي و رواني به شمار مي رود كه جوامع مختلف را از يكديگر متمايز مي سازد. در بحث هويت ديني، برخورداري از دين و تعاليم مذهبي مشترك در يك جامعه مورد توجه قرار مي گيرد. امروزه بسياري از متفكران و انديشمندان معتقدند كه تعاليم ديني توان بسيج سياسي توده ها را داشته و عامل بسيار مهمي در وحدت افراد جامعه به شمار مي رود.

روشنفکران غربی بر این باورند که یکی از آسان ترین راه های نفوذ در هر کشور، به انحراف کشاندن نظام آموزشی آن کشور است. از این رو در جامعه فعلی افراد علی الخصوص در سنین نوجوانی و جوانی که جزء آسیب پذیر ترین اقشار می باشند دچار دوگانگی شده و هم می خواهند شخصیی دین دار و مقید به اصول دینی و ملی خود باشند و از طرفی در اثر تهاجم و نفوذ دشمن گاهی دچار شخصیتی غربزده و به اصطلاح متجدد می گردند.

همانطور که رهبر انقلاب اشاره می فرمایند غالبا شاهد هستیم وقتی یک کلمه جدید فرنگی و اجنبی وارد کشور می شود به سرعت در بین مردم پخش شده و حتی در مدارس و در میان دانش آموزان نیز رسوخ می کند که این خود نشان از ضعف عملکرد نظام آموزشی کشور دارد.

اکنون بد نیست نگاهی به عملکرد دستگاه آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید بیاندازیم و مقدار حرکت آن را در جهت برنامه‌ها مورد واکاوی قرار دهیم.

در این مورد محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش و دبیر کل کانون تربیت اسلامی با انتقاد از کاهش ساعت دروس دینی و قرآن از 4 به 2 ساعت در هفته، گفت: تلاش برای تربیت نسل جدید ایرانیان با تفکر سکولاریسم و نیز تدوین برخی کتاب‌های درسی در آموزش و پرورش نگران‌کننده می باشد.

دکتر فرشیدی در صحبت های خود اشاره ای به اجرای برنامه انگلیسی در آموزش و پرورش نمود و گفت" شایان ذکر است براساس اطلاعات به دست آمده از انستیتو لگاتام انگلیس (Legatum Institute)، در کارگاه «اصلاحات آموزشی، آینده ایران» که در سال 2012 در این مرکز برگزار شد مقرر گردید اصلاحات ضدانقلابی در جامعه ایرانی با تمرکز بر حوزه آموزش عمومی با دخالت بیگانگان و با توسل به عناصر داخلی صورت گیرد."

گذشته از این رهبر انقلاب در یکی از فرمایشات خود به این نکته اشاره می فرمایند که نوجوانان ایرانی، فوتبالیست ها و هنرپیشه های خارجی را به خوبی می شناسند اما نام مشاهیر ملی و مذهبی خود را نمی دانند. از قدمهای تاسف باری که دولت یازدهم در جهت ترویج این فرهنگ نفوذی برداشته است میتوان به چاپ عکس دیویدبکهام همراه با خالکوبی های (تتو) دستش در کتاب درسی اشاره نمود که باعث ترویج فرهنگ ضد دینی و طبیعی نشان دادن این عمل قبیح می باشد.

عمل تعجب برانگیز دیگری که دولت آقای روحانی در حوزه ی آموزش و پرورش انجام داد حذف تصویر شهید نوجوان دفاع مقدس حسین فهمیده می باشد. شهیدی که برای دفاع از کشور خود و هویت ملی و دینی آگانه جان برکف گرفت و خود را فدا کرد تا این نظام و کشور در مسیر اسلام حفظ شود. شهیدی که امام خمینی(ره) درباره او میفرمایند: "رهبر ما آن طفل 13  ساله‏ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید."  حال دولت یازدهم به جای مطرح کردن نام شهید فهمیده به عنوان الگوی نوجوانان و اسوه ی ملی، تصویر وی را نیز از کتاب درسی حذف نموده است.

از دیگر اقدامات دولت یازدهم پذیرفتن و اجرای سند 2030 می باشد. سند ۲۰۳۰، سندی است که کمیسیون علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل (یونسکو) برای آموزش در کشورهای جهان تدوین کرده و مسئولان دولتی بی‌سر و صدا و شتابزده در پی اجرای آن هستند.

جای تعجب دارد که کمیسیون علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل (یونسکو) در ایران اقدام به تدوین سند ملی آموزش ملی 2030 ایران کرده است. آیا کارشناسان یونسکو صلاح وضعیت آموزشی ایران را می خواهند و به جنبه ی اعتقادی جوانان و نوجوانان ایران توجه می کنند؟

آیا چنین سندی باید در مراجع قانونی صاحب صلاحیت کشور مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس معیارهای تربیتی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی تدوین و به تصویب برسد یا از سوی یونسکو و با همکاری بانک جهانی و براساس معیارهای لیبرالی و سرمایه‌داری دیکته شود؟ اقدام به اجرای سند 2030 توسط دولت یازدهم و نظام آموزشی اش، آن هم بدون تصویب نهادهای قانون گذار از دیگر رخنه هایی است که به پروژه نفوذ دشمن مددرسانی کرد.

با توجه به اینکه ساختار آموزش و پرورش و نقش معلم باید به گونه ای باشد تا شخصیت افراد را دچار استقلال کرده و به سمت هویت مستقل دینی و ملی هدایت نماید و با در نظر گرفتن نکات بالا و همچنین کم رنگ تر شدن مشاهیر ایرانی اسلامی در کتب درسی و موارد متعدد دیگری که مجال طرح آن نیست در می یابیم در چهار سال دولت آقای روحانی اقداماتی که در حوزه آموزش صورت گرفته نه تنها در جهت شکل گیری هویت مستقل ملی و دینی نبوده بلکه این هویت را دچار تشویش و تناقض بیشتری نموده است و در مواردی نیز به ترویج فرهنگ مهاجم و مخرب و ضد اسلامی غرب پرداخته است.

نویسنده: علی قدیری

ارسال نظرات