طی نامه ای صورت گرفت؛

هیئت اندیشه ورز بسیج دانشجویی دانشکده های دانشگاه فنی وحرفه ای کل کشور

تعطیلی چند صد واحدی مراکز علمی کاربردی کم بوده ؟ و حال نوبت تعطیلی کجا فرارسیده و جمع کردن ساختار یک مجموعه ی کاملا دولتی با یک مجموعه کاملا خصوصی چگونه قرار است محقق شود؟
کد خبر: ۸۸۷۴۴۹۹
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
به نقل
پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛ هیئت اندیشه ورز بسیج دانشجویی دانشکده های دانشگاه فنی وحرفه ای کل کشور طی نامه ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم خواستار عدم ادغام این دانشگاه با مجموعه ای خصوصی شدند:
 
هیئت اندیشه ورز بسیج دانشجویی دانشکده های دانشگاه فنی وحرفه ای کل کشور

این بخشهای مربوط به فنّی‌حرفه‌ای را باید تقویت کرد، باید افزایش داد. خیلی‌ها هستند که در تحصیلات مربوط به هنرستان کار کرده‌اند، در فنّی‌حرفه‌ای پیش رفته‌اند، یاد گرفته‌اند، بلد شده‌اند که چه کار کنند، آمده‌اند، مشغول کار کردنند؛ هم زندگی مادّی‌شان تأمین است، هم ازلحاظ روحی شادابند، هم دارند به جامعه خدمت میکنند؛ این بهتر است یا آن ‌که زحمت کشیده و مدرک دکتری هم گرفته، [امّا] بیکار نشسته آنجا، کار پیدا نمیکند.       امام خامنه ای (مد ظله العالی)       ۹۶/۰۲/۱۷      

جناب آقای دکتر محمد فرهادی
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم

   با سلام و احترام خدمت جناب‌عالی ، هیئت اندیشه‌ورز بسیج دانشجویی بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی کشور بر خود می‌بالد که از دانشگاهی با شما سخن می‌گوید که به‌کرات مورد تأکید مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) بوده و مهد پرورش پدر موشکی جهان اسلام شهید تهرانی مقدم (رضوان الله) است. تأکید ماه گذشته رهبر فرزانه انقلاب در وهله اول بر تقویت مراکز فنی و حرفه‌ای و در وهله دوم افزایش تعداد این مراکز باعث شادمانی بدنه دانشگاه شد و با زیر سؤال بردن رویکرد وزارت علوم در مدرک‌گرایی  ما را بر آن داشت که انشا الله شاهد حمایت‌های ویژه و فوری وزارت علوم باشیم. ولی خبر شرمسار کننده ادغام دانشگاه فنی و حرفه‌ای با ۵۰ سال سابقه و ضریب اشتغال ۸۰ درصدی فارغ‌التحصیلان با دانشگاه علمی کاربردی ما را در بهت فروبرد که شاید این اقدام حرکتی خواسته و یا ناخواسته از وزارت علوم در جهت تضعیف منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) باشد و خدایی ناخواسته تنها زیر بنا و الگوی سالم یک دانشگاه کارآمد در کشمکش‌های عده‌ای از جاماندگان صندلی ریاست خراب شود. دلیل این سخن تأکید گزارشات انحراف از مأموریت دانشگاه علمی و کاربردی از رسالت‌های خود از زمان تأسیس تا امروز  با حرکت در ریل دانشگاه فنی و حرفه‌ای هست که با کدام استدلال این طرح کودکانه کمک به مهارت  و اشتغال کشور می کند؟ تعطیلی چند صد واحدی مراکز علمی کاربردی کم بوده ؟ و حال نوبت تعطیلی کجا فرارسیده و جمع کردن ساختار یک مجموعه ی کاملا دولتی با یک مجموعه کاملا خصوصی چگونه قرار است محقق شود ، مگر نه اینکه اصل 144 قانون اساسی برای کوچک کردن دولت صورت پذیرفت.
خرسند می‌شویم خبر تجهیز گسترده مراکز کارگاهی خود را بشنویم و یا شاهد عدالت در توزیع سرانه مالی دانشگاه فنی و حرفه‌ای مانند دیگر دانشگاه ها باشیم .که حتی اگر از سرانه‌ی دانشگاه‌های مدرک گرا هم کم شود و به دانشگاه‌های مهارت محور توجه دلسوزانه و عاقلانه شود باعث ایجاد اشتغال می‌شود . بعضاً از مدرک گرایی در دانشگاه ها و مشغول کردن جوانان غیور این کشور به کسب مدارک آکادمیک ارشد و دکتری که مدرک در دست دارند ولی  فرجام بیکاریست   احساس شرمساری می‌کنیم که چرا مدیران کشور راه را گم‌کرده‌اند.
در ضمن طبق قانون مصوب ۱۵/۱۰/۱۳۸۹  ماده ۵۳ مجلس هرگونه ادغام و انحلال واحدهای زیرمجموعه وزارت خانه‌ای که تأسیس آن‌ها به‌موجب قانون ، در آن‌ها تصریح گردیده است منوط به تصویب مجلس می‌باشد.که اگر خدایی نکرده  این ادغام خلاف قانون و همانند این حرکت پیگیری شود و یا در دستور کار قرار گیرد  بدون جهت‌گیری سیاسی از حدود ۲۰۰ هزار دانشجو سراسر کشور حتی در تعطیلات تابستان انتظار سکوت نداشته باشید ،که خلاف قانون عمل کردن یک وزارت خانه سکوت نمی طلبد .
در جریان اتفاقات چند وقت گذشته منتظر موضع‌گیری صریح و فوری شما هستیم ، چگونه در زمانی که نیاز به حمایت واقعی از مراکز کار آفرین هست کوتاهی صورت می گیرد ولی در تخریب ساختار های کار آمد شب روز شناخته نمی شود . البته این حرکات در پایان عمر دولت یازدهم جای سوال را بیشتر می کند.
در ضمن ارادت دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور از خدمت‌گزاران واقعی علم وفن آوری هرگز کاسته نخواهد شد.  


رونوشت:
نماینده رهبری در دانشگاه ها حجت الاسلام محمد محمدیان
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی محمد رضا مخبر دزفولی
رئیس محترم کمیسیون آموزش مجلس جناب آقای دکتر محمد مهدی زاهدی


 


ارسال نظرات