خبرهای داغ:

زنگ خطر مصرف قلیان در میان زنان کرمانی

هشدار در خصوص مصرف دخانیات از مرز خود گذشته است؛ هر چند که این روزها هشدارها جنسیت نمی شناسد و زنگ خطر مصرف دخانیات در میان زنان به صدا در آمده است ، هر چند اگر آمار و ارقامی نداشته باشیم با مشاهدات عینی به این نتیجه خواهیم رسید که مصرف سیگار، قلیان و به طور کلی دخانیات در میان زنان افزایش داشته است.
کد خبر: ۸۸۸۰۵۶۷
|
۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
هشدار در خصوص مصرف دخانیات از مرز خود گذشته است؛ هر چند که این روزها هشدارها جنسیت نمی شناسد و زنگ خطر مصرف دخانیات در میان زنان به صدا در آمده است. در واقع الگوگیری همه گیر شدن قلیان و به طور کلی دخانیات نشان می دهد که مصرف قلیان و سیگار در میان زنان ایرانی به طور کلی و زنان کرمان به عنوان جزئی از این آمار افزایش یافته است.

اگر آمار و ارقامی نداشته باشیم با مشاهدات عینی به این نتیجه خواهیم رسید که مصرف سیگار، قلیان و به طور کلی دخانیات در میان زنان افزایش داشته است.

کافی است پشت ترافیک نگاهی به ماشین های دور و بر بیاندازید به وضوح زنانی را خواهید دید که سیگار می کشند و یا در کافی شاپ ، پارک و یا رستوران ها زنان و دخترانی را خواهید دید که فیگورهای زنانه می گیرند و دود از گوشه لبشان بیرون می دهند.

برخی کارشناسان و حتی مسوولان، طی یکسال گذشته نسبت به 2 تا 3 برابر شدن مصرف سیگار در میان دختران، هشدار داده و از کاهش سن مصرف دخانیات از ۱۴ سال به ۱۰ سال و افزایش۱۰ درصدی مصرف قلیان در میان دختران خبر داده اند.

ماه بانو معصوم زاده در گفتگو با " زنان کویر " بیان داشت:  کرمان رتبه ی دوم  مصرف قلیان را دارد و 5/42 درصد از دانشجویان حداقل یکبار مصرف قلیان داشته اند، 28 درصد پسران و 10 درصد از دختران به مصرف مدام قلیان روی آورده اند.

این آمار نگران کننده است، آماری که علاوه بر به خطر انداختن سلامتی افراد جامعه ، چهره ی شهر را نیز آلوده در دود به تصویر می کشد.

بسیار نگران کننده است که در کرمان مصرف سیگار و قلیان  در بین بانوان دانشجو و تحصیل کرده و طبقات مرفع شایع شده است اما اخبار نگران کننده تر این است که متوسط سن شروع مصرف سیگار در میان دختران کرمان به دبیرستان ها رسیده است و متاسفانه قبح سیگار کشیدن بانوان در حال شکستن است  .

مصرف سیگار برای همه افراد جامعه ناپسند است اما در بین بانوانی که یا مادر خانواده هستند و یا قرار است مادر شوند هم از نظر سلامت جسمی و هم از نظر فرهنگی و تربیتی خطرناک تر است .

یکی از شهروندان کرمانی در گفتگو با خبرنگار ما ابراز ناراحتی کرد  و گفت: جای تاسف دارد وقتی شاهد مصرف قلیان و سیگار توسط بانوان هستیم هرچند که این عمل  چه برای مردان و چه برای زنان زشت و خطر آفرین است اما در چند وقت اخیر شاهد هستیم زنان با افتخار در رستوران ها و پارک ها به مصرف قلیان روی آورده اند.

 

باید دید زمزمه ی جمع آوری قلیان که حدود یکسال بر کرمان حاکم است به کجا خواهد رسید و بالاخره مسئولان کرمانی برای درمان این درد چه دارویی را تجویز خواهند کرد.

ارسال نظرات