محمدرضا سبزی؛

کج سلیقگی در امر فرهنگ هم شاخ دارد و هم دم !
کد خبر: ۸۸۸۲۴۲۱
|
۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛ متن یادداشت به شرح زیر است:
کج سلیقگی در امر فرهنگ هم شاخ دارد و هم دم !

از وقتی که احساس کردم می توانم در عرصه برنامه ریزی فرهنگی تنفس بکنم و دغدغه مندیهای اجتماعی فرهنگی را در قالبهای مختلف بیان کنم ، همیشه با این موضوع درگیر بودم که چرا کار ما نمی گیرد ؟ چرا آگاه سازی ما از معظلات فرهنگی زیاد جدی گرفته نمی شود ؟ و چراهای دیگر ....

طبیعی است برای جواب فوق می بایست نگاهی منتقدانه به عملکردمان در این عرصه داشته باشیم ....
ما واقعا مخاطبمان را نمی شناسیم ٬ یا بهتر بگویم مخاطبمان را نمی فهمیم ٬ از نوع سخن گفتن او تا لباس پوشیدن و انتخاب و ...
در این وانفسای عدم شناخت مخاطب ٬ نحوه ی کارهای فرهنگی هم قوز بالا قوز است ٬ تازه وضعیتمان خیلی بهتر شده است ( بحث عروسک سازی که مقام معظم رهبری هم به مسئولین تشر زدند رو به یاد بیارید )

با توجه به شناخت کارکاتوری که نسبت به مخاطب داریم همیشه وقتی فیلم یوسف پیامبر پخش میشد فکری می شدم که مگر مردم نسبت به اسلام و رفتارهای اسلامی و مفاهیم اسلامی دلزده نشده اند پس چه شده که مردم اینقدر از این فیلم استقبال می کنند بطوریکه خیابانها موقع پخش فیلم کاملا آرام می شود ٬ برای فیلم مختار هم همینطور ...

اخیرا در مسافرتی که به جنگلهای ارسباران داشتم توجه ام به داشتن حجاب خانم ها در جاهایی که نشانی از پلیس و گشت ارشاد نبود ٬ جلب بود از بین تمامی خانواده هایی که در دو روزی که آنجا بودیم فقط دو خانواده کاملا بی حجاب بودند . این یعنی اینکه اکثر خانم ها حجاب را قبول دارند منتها در نحوه رعایت آن از حجاب کامل تا حجاب رقیق متفاوتند ...

 عدم شناختم از مردم وقتی بیشتر شد که اخیرا فیلم گشت ۲ را که دیدم واقعا تعجب کردم که چطور این فیلم ضعیف نزدیک  به ۲۰ میلیارد فروش داشته است .... و یا فیلم سلام بمبئی آنطور ..

و این بد شناختی از مردم باعث گردیده حتی در انتخابات هم آنان را درک نکنم ....

 معتقدم کار فرهنگی یعنی رسیدن به فهم مشترک در محیط‌ زیست اجتماعی ....

اینکه کار فرهنگی ما نمی گیرد اینکه اثربخشی آنچنانی در کارهای فرهنگی ما نیست به این دلیل است که ما خودمان را به عنوان هدایت کننده مردم می دانیم ٬ و همیشه می خواهیم به جای مردم تصمیم بگیریم ٬ غافل که تصمیمات ما جزو اولویت های مخاطبمان نیست ...
و اینجا که سوراخ دعا را گم کرده ایم باعث می شود تا کارهایی از روی کج سلیقگی انجام دهیم که هم شاخ دارد و هم دم
ارسال نظرات