خبرهای داغ:
مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه امام علی(ع) تاکستان:

شورای نگهبان از ارکان اصلی نظام ما است

مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه امام علی(ع) تاکستان: با توجه به وظایف شورای نگهبان در می یابیم که این ارگان ازز ارگان مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می باشد.
کد خبر: ۸۸۸۷۹۸۳
|
۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷

حجت الاسلام رضا صادقی مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه امام علی(ع) شهرستان تاکستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قزوین، در خصوص شورای نگهبان و جایگاه ویژه آن گفت: شورای نگهبان از مهمرین نهاد های جمهوری اسلامی است که دارای جایگاه ویژه ای است و در کنار مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد، همه می دانیم در صورت نبودن آن مصوبات مجلس اعتباری ندارند.

وی ادامه داد: شورای نگهبان وظیفه  دارد تمام مصوبات مجلسی را بررسی نموده و در صورت مغایرت با موازین اسلامی و قانون اساسی به مجلس برگرداند تا اصلاح شود و در صورت عدم مغایرت مصوبات به صورت یک قانون عمل شود.

صادقی اضافه کرد: شورای نگهبان در قانون اساسی وظایف مختلفی را بر عهده دارد؛ نظارت بر قانون  گذاری، که حقوقدانان و فقهای شورای نگهبان با بررسی مصوبات که این مسئله نیز در کشورهای مختلف با عنوانین متعدد جاری و ساری است.

وی ابراز کرد: وظیفه دیگری که قانون بر عهده شورای نگهبان نهاده است تفسیر قانون اساسی است که مراد از آن این است که کلمه ای را که مقنن و قانون گذار بیان کرده و در معنا مشکل دارد شورای نگهبان آن  را تفسیر نموده  و مراد قانون گذار را بیان مینماید و تفسیری که شورای نگهبان از یک اصل ارائه میدهد از حیث اعتبار در حکم قانون اساسی است و لازم الاجرا است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه امام علی(ع) تاکستان گفت: سومین و از مهمترین وظیفه شورای نگهبان نظارت بر انتخابات است.

رضایی توضیح داد: بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی و انتخابات شوندگان و در مورد ریاست جمهوری  مستقیم به صلاحی آنها رسیدگی می نمایند.

وی در خاتمه افزود: وظایف دیگری که قانون اساسی بر عهده این شورا نهاده است از جمله حضور در تحلیف رئیس جمهوری حضور در بازنگری قانون اساسی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام  و تائید یا رد انتخابات ریاست جمهوری می باشد

7001/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها